خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سکوت دستگاه‌های نظارتی در قبال تخلفات برنامه چهارم و پنجم

دستگاه های نظارتی در قبال عدم اجرای قانون بالا رفتن قیمت ارز به میزان تورم سکوت کردند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با ایلنا؛ با اشاره به اهمیت تبیین یک استراتژی مشخص و بلندمدت گفت: ما به عنوان بخش خصوصی بارها انتقاد خود را از نبود یک استراتژی بلندمدت و قوی در حوزه تجارت مطرح کردیم.

وی افزود: ما در برنامه‌نویسی و ایده‌پردازی، کارشناس کم نداریم ما تا به حال چندین برنامه 5 ساله نوشته‌ایم و یک برنامه بلند مدت تا سال 1404 تدوین کرده‌ایم، ‌اصل 44 و اقتصاد مقاومتی نیز توسط عالی ترین مقام نظام ابلاغ شده است اما اگر نگاه کنیم کمتر از 50 درصد این برنامه‌ها عملی شده است زیرا این برنامه‌ها خیلی ایده‌آلیستی نوشته شده است.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم که در دنیا فقط ما تنها هستیم و دیگر کشورهای منطقه دست روی دست گذاشته‌اند و کاری انجام نمی‌دهند. در این برنامه‌ها شرایط سیاسی کشور در نظر گرفته نمی‌شود زیرا کشور ما به دلیل ایدئولوژی‌مان مورد قبول برخی از کشورهای غربی نیست و همین سبب شده که آنها در هر حوزه‌ای کارشکنی کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر  بحث اجرایی این برنامه‌ها است یعنی مدیران ما آن قسمت از قانون را که به آن علاقه دارند را اجرا می‌کنند و در واقع به طور سلیقه‌ای آن را به فاز اجرایی می‌رسانند.

لاهوتی تصریح کرد: به طور مثال در قانون چهارم و پنجم دولت مکلف شده نرخ ارز را با تورم داخلی منهای  تورم  خارجی در سال افزایش دهد و در واقع ارز را شناور کند اما هیچ کدام از این دولت‌ها این قانون را اجرا نکرده‌اند به خاطر ترس از نارضایتی عمومی و کم شدن آرا آنها در انتخابات. اما از آن بدتر دستگاه‌هایی که نقش نظارتی دارند عملکرد نامطلوبی داشته‌اند به طوری که در مقابل این قانون‌شکنی‌ها هیچ کدام تذکر نداده‌اند.

کد خبر : ۳۳۳۵۰۴