خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد:

واردات میگوی مولد از امریکا

برای پرورش میگوی سالم و عاری از ویروس، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی توسط معاونت فناوری رئیس جمهور و دولت انجام شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت:  برای پرورش میگوی سالم و عاری از ویروس، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی توسط معاونت فناوری رئیس جمهور و دولت انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صالحی  معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آبزی پروری در جمع خبرنگاران بیان داشت: بیماری میگو کشور‌های بزرگ و تولیدکننده با تلفات همراه است و برای پرورش میگوی عاری از ویروس مشارکت با بخش خصوصی آغاز شده است.

وی افزود: کشور نروژ بزرگترین تولیدکننده میگو در جهان بر اثر بیماری لکه سفید در تولید میگو خسارت 15 تا 20 درصدی را تجربه کرده است بنابراین ایران نیز از مشکل بیماری لکه سفید میگو مستثنی نیست و امیدواریم با واردات واکسن به کشور بخشی از مشکلات در این زمینه حل شود.

رئیس سازمان شیلات در خصوص میزان خسارت میگو بر اثر بیماری لکه سفید بیان داشت: آمار نهایی این خسارت اعلام نشده  اما پیش‌بینی می‌کنیم حدود 30 تا 40 درصد در استان بوشهر کاهش تولید داشته باشیم.

صالحی  افزود: رایزنی‌هایی با موسسه تولیدکننده واکسن بیماری لکه سفید میگو داشته‌‌ایم و با توجه به اینکه این موسسه 30 نمایندگی در دنیا دارد بخشی از این مشکل را حل کنیم.

رئیس سازمان شیلات میزان تولید در حوزه آبزی‌پروری در سال گذشته را 355 هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش صادرات ماهی و میگو در سال گذشته 312 میلیون دلار  بوده است.

صالحی با اشاره به واردات میگو از امریکا بیان داشت: این کار به منظور تولید میگوی عاری از بیماری انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان شیلات در خصوص تولید  ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری در سال گذشته بیان داشت:  در سال گذشته حدود 355 هزار تن تولید داشته‌ایم و میزان صادرات آبزیان نیز 72 هزار تن بود.

صالحی در خصوص پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: پرورش ماهی با این شیوه در استان‌های شمالی و جنوبی مد نظر بود و علاوه بر مرکز بوشهر برای پرورش  ماهی سید-باس در قشم نیز  دو مرکز تکثیر دیگر نیز راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان شیلات تراز تجاری بخش  آبزی پروری را مثبت ارزیابی کرد و گفت:  تراز تجاری بخش شیلات بیش از 50 درصد مثبت است و در ماه‌های اخیر به رشد صادرات مشابه سال گذشته دست یافتیم.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: تحولات منطقه و مشکلات ناشی از فعالیت‌های داعش در منطقه صادرات آبزیان را تا حدودی  تحت تاثیر قرار داد اما این مشکلات حل شده است و پیش‌بینی می‌شود 50 هزار تن آبزیان تا پایان آذر ماه صادر شود.

 

کد خبر : ۳۲۹۶۲۴