خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت وگو با ایلنا:

مذاکرات رسمی با کشورهای حوزه قفقاز برای مسیرهای جدید ترانزیتی

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز مذاکرات رسمی با کشورهای حوزه قفقاز برای ایجاد مسیرهای جدید ترانزیتی خبر داد و گفت: به دنبال تثبیت مسیرهای آلترناتیو و جایگزین ترانزیتی به اروپا هستیم.

داوود کشاورزیان،‌ رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مذاکرات با طرف های آذربایجان،‌ گرجستان و بلغارستان برای ایجاد مسیرهای جدید ترانزیتی، اظهار کرد: اخیرا مذاکراتی با مقامات مسئول این کشورها برای ایجاد مسیرهای ترانزیتی جایگزین و الترناتیو داشته ایم که بتوانیم علاوه بر حفظ مسیرهای ترانزیتی موجود،‌ این مسیرهای جایگزین را هم فعال کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی افزایش گزینه ها برای فعال سازی مسیرهای ترانزیتی اورپا است،  گفت: ممکن است این مسیرهای جایگزین مزیت خاصی نسبت به مسیرهای موجود نداشته باشند اما موضوع اصلی در بحث فعالسازی این مسیرها مزیت نیست بلکه وجود مسیرهای الترنایتو است که برای مواقع خاص بتوانیم مسیر جایگزین داشته باشیم.

به گزارش ایلنا؛ موضوع مسیرهای ترانزیتی جایگزین ترکیه به اروپا به اختلافات یک سال گذشته ایران و ترکیه در مرز بازرگان بر سر تفاوت قیمت سوخت برمی گردد که پس از حملات تروریستی به کامیون های ایرانی در این مرز در کشور ترکیه جدی تر شد. حال برای مسیر جایگزین ترکیه برای ارسال بارهای ترانزیتی به اروپا سه مسیر جایگزین در نظر گرفته شده است که مسیر جمهوری آذربایجان-روسیه - بلاروس - بلغارستان، مسیر جمهوری آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - بلغارستان و مسیر ارمنستان - دریای سیاه بلغارستان سه مسیر تعیین شده الترناتیو مسیر ترکیه به اروپا هستند.  

    

کد خبر : ۳۲۹۱۰۹