خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی:

میزان مصرف گاز استان به 8 میلیارد متر مکعب می‌رسد/ گازرسانی به 2400 روستا تا پایان برنامه ششم

دینی؛ میزان مصرف گاز سال گذشته استان را 6 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان مصرف به 8 میلیارد مترمکعب برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ولی‌الله دینی (مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی) در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان با ۴۵۰۰۰ کیلومتر وسعت دارد که ۵۹ شهر و ۲۷۲۲ روستا گازرسانی شده‌اند، گفت: ۱۰۰ در صد نقاط شهری و ۸۴. ۲ (۱۳۷۵ روستا) درصد روستاهای استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

وی افزود: در کل ۹۵ درصد خانوارهای ساکن استان از نعمت گاز برخوردارند و برای این حجم فعالیت ما یک میلیون و ۳۶۲ هزار مشترک گاز طبیعی داریم که بعد از تهران، خراسان و اصفهان در رتبه چهارم قرار داریم.

دینی تصریح کرد: برای گازرسانی به نزدیک یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک حدود ۱۷ هزار کیلومتر شبکه توزیع کار شده که گاز را در سراسر استان به مشترکین می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه در تعریف نوع اقلیم استان آذربایجان شرقی جز اقلیم یک کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: در مجموع ما در استان حدود ۷ هزار مشترک صنعتی داریم که از این تعداد ۱۳۶۰ مشترک صنعتی عمده و بقیه غیرعمده هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی همچنین گفت: در مجموع استان ۱۵۴ جایگاه در استان راه اندازی شده که ۱۰۸ جایگاه CNG در سطح شهرستان‌ها و۴۶ جایگاه در تبریز واقع‌اند.

وی ادامه داد: این جایگاه‌ها روزانه نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ مترمکعب CNG مصرف می‌کنند و به این ترتیب ۴۰ درصد سبد مصرف انرژی خودرو‌ها را گاز تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کل ۱۳۲ جایگاه در سطح استان فعال هستند، گفت: در مجموع ۲۲ جایگاه غیرفعال در سطح استان داریم که از این تعداد ۱۲ جایگاه به علت حدود ۵ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان بدهی قطع هستند.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی از جمله استانهای سردسیری هست که مصارف خانگی بالایی را دارد، گفت: طی ۲۴ ساعت اخیر در این استان ۴۵ میلیون متر مکعب مصرف گاز داشته‌ایم و با توجه به برودت هوا در چند روز اخیر مصرف خانگی بیش از ۴ برابر شده است.

دینی اظهار داشت: مصرف خانگی در حال حاضر ۲۴ میلیون متر مکعب است که با توجه به کاهش دما و برودت هوا پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز نیز برسد.

وی میزان مصرف گاز سال گذشته استان را ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میزان مصرف به ۸ میلیارد مترمکعب برسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی همچنین گفت: امسال نسبت به سالهای قبل تامین گاز نیروگاه‌ها روند خوبی داشته و تا امروز هم تمامی نیروگاه‌ها از گاز استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: سال گذشته کمتر از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال شده که امسال این میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روزانه ظرفیت ۱۰ میلیارد مترمکعب مصرف گاز در نیرگاه‌ها را داریم، اظهار داشت: طی ۴۸ ساعت گذشته نیروگاه پیش از ۶ میلیون مترمکعب مصرف گاز داشته‌اند.

دینی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی ۷۷۴ روستای زیر ۲۰ خانوار دارد، گفت: ما در نظر داریم که به روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازرسانی کنیم لذا از تعداد ۲۷۲۲ روستا نزدیک ۲۰۰۰ روستا مشمول گازرسانی هستند و از این تعداد نیز ۱۳۷۵ روستا گازرسانی شده‌اند لذا ۶۲۵ روستا نیز باقی می‌ماند که ۲۲۰ روستا در خوشه قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: طبق برنامه باید ۲۴۰۰ روستا تا پایان برنامه ششم گازدار شوند.

دینی درخصوص بدهی نیروگاه‌ها نیز اظهار داشت: ما فعلا پولی از نیروگاه‌ها دریافت نمی‌کنیم و در پایان ۸ سال بدهی آن‌ها یکجا به شرکت ملی گاز پرداخت می‌شود.

در ادامه این نشست توحیدی در خصوص گازرسانی به روستاهای باقی مانده از طریق بند (ق) تبصره ۲ قانون بودجه اظهار داشت: ۱۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در مسیر گازرسانی قرار داشتند و از طریق بند (ق) تامین بودجه شده‌اند ۱۰۸ روستا در سال ۹۳ تزریق گاز شده و اشتراک‌پذیری انجام شده امسال نیز ۴۲۵ روستا در دست اجرا داشته‌ایم که از این تعداد تاکنون ۹۰ روستا به بهره برداری رسیده و برنامه داریم که تا پایان سال به ۲۰۰ روستا برسد.

وی ادامه داد: مابقی روستا‌ها در مرحله طراحی و تعدادی نیز در دست انتخاب هستند و به این ترتیب در سال ۹۵، ۳۵۰ روستا و در سال ۹۶، ۲۰۰ روستا به بهره برداری می‌رسد و بقیه روستاهای دوردست بالای ۲۰ خانوار نیز از طریق CNG گازرسانی می‌شود.

کد خبر : ۳۲۸۲۲۲