خبرگزاری کار ایران

کارشناس دیپلماسی انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

دامپینگ عربستان و خروج بازار نفت اروپای شرقی از چنگ روس‌ها/تغییر رویکردها برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

جعفری با بیان اینکه نفت کالای استراتژیکی است که هم جنبه اقتصادی دارد و هم سیاسی، گفت: عربستان با دامپینگ نفتی وارد بازار اروپای شرقی و حیات خلوت روس‌ها شده و این بازار را از چنگ روس‌ها خارج کرده است.

هرمز جعفری (کارشناس دیپلماسی انرژی) در گفت وگو با خبرنگار ایلنا؛ درخصوص تاثیر کاهش قیمت نفت در قراردادها و سرمایه‌گذاری‌های آتی نفت گفت: کاهش قیمت نفت حتما بر گرایش مشتریان بر بازار نفت تاثیر می‌گذارد اما باید ببینیم کشورهایی که به‌عنوان رقیب ما در بازار نفت هستند؛ چگونه عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: مثلا در حال حاضر می‌بینیم که عربستان با دامپینگ نفتی وارد بازار اروپای شرقی و حیات خلوت روس‌ها می‌شود و این بازار را از چنگ روس‌ها خارج کرده است. البته دعوای روسیه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز مطرح است که طبعا در کاهش قیمت تاثیرگذار است.

 جعفری تصریح کرد: همچنین باید ببینیم کاهش قیمت ما چقدر در ارتباط با قیمت نفت دیگر کشورها پایین است مثلا اگر قیمت نفت ما کمتر از عربستان و روسیه باشد، می‌شود گفت که چنین مولفه‌ای می‌تواند در سرمایه‌گذاری و قراردادها تاثیرگذار باشد هرچند در کنار این مباحث باید مولفه‌های امنیتی نیز را در نظر بگیریم.

وی افزود: بحث دیگر نوع نفتی هست که ما داریم و اینکه تاسیسات کشور هدف چقدر با نوع نفت صادراتی ما هماهنگ است و حتی ممکن است یک کشور در ارتباط اقتصادی با کشور دیگر امتیاز بدهد و امتبازی هم بگیرد و در کنار همه این عوامل رشد اقتصادی کشورهای جهان مثل چین و هند و ایالات متحده امریکا نیز تاثیرگذار است. باید ببینیم که از رشد اقتصادی برخوردارند یا خیر؟ چون افزایش رشد اقتصادی منجر به افزایش درخواست خواهد شد و کشور صادرکننده‌ای مثل ایران نیز از قبل آن سود می‌برد.  

این کارشناس با بیان اینکه هرچه قیمت نفت بالاتر برود؛ گرایش یه سمت انرژی‌های نو بیشتر می‌شود تا کشورها بتوانند منافع خود را تامین کنند، اظهار داشت: تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری زمانی پیش می‌آید که قیمت نفت بالا می‌رود زیرا هزینه تولید بالا می‌رود و قیمت کالای ساخته شده نیز بالا می‌رود و باعث می‌شود کشور صنعتی که مشتریان نفت بدنبال برنامه‌هایی برود که هزینه‌هایش پایین بیاید. 

وی در خاتمه با بیان اینکه نفت کالای استراتژیکی است که هم جنبه اقتصادی دارد و هم سیاسی، خاطرنشان کرد:  زمانی که در دهه 70 جنگ بین اعراب و اسزائیل مطرح شد اعراب و کشورهای طرفدار اسرائیل را تحریم نفتی کردند و این باعث شد کشورهایی که تحریم شده بودند به سمت انرژی‌های جایگزین بروند و از آن زمان شاهد تغییر رویکرد کشورها در سرمایه گذاری‌های نفتی بوده‌ایم.

کد خبر : ۳۱۸۰۷۳