خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات 400 هزار تن گندم دروم / واردات گندم نداریم / پول کشاورزان تماما پرداخت شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اخباری که در خصوص واردات گندم آلوده در برخی از رسانه ها منتشر می شود صحت ندارد چرا که دولت هیچ گونه گندمی به کشور وارد نکرده است.

علی قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص خرید تضمینی گندم، گفت: خرید تضمینی گندم به اتمام رسیده است و دولت 8 میلیون و 80 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که پول تمامی کشاورزان نیز پرداخت شده است.

وی سپس خبر واردات گندم را تکذیب کرد و بیان داشت: همواره گندم هایی که طی سالهای گذشته به کشور وارد شده بود از درجه کیفی مطلوب بوده است و ما همواره از هفت کشور گندم خریداری می کردیم و روند خریداری و کیفیت آن شفاف است. ما معتقد هستیم زمانی که نیازی به واردات نیست نباید این اقدام انجام شود و برهمین اساس نیز وارداتی نداشته ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ممکن است بخش خصوصی اقدام به مقداری واردات گندم کرده باشد اما دولت در این خصوص نقشی نداشته است.

این مقام مسئول در خصوص بدهی های گذشته شرکت بازرگانی دولتی در خصوص پرداخت خرید ها نیز گفت: خوشبختانه طی 2 سال گذشته تمامی حساب ها تسویه شده است و شرکت بازرگانی دولتی هیچ گونه بدهی به کشاورزان و دیگر بخش ها ندارد.

وی سپس در خصوص حمایت از کشاورزان نیز تصریح کرد: همواره تلاش داشته ایم در زمینه خودکفایی گندم و غیره گام برداریم و در این راستا نیز حمایت هایی را انجام داده ایم. به طوری که کشاورز ایرانی هیچگاه احساس نکند دولت تلاش های آنان را نادیده می گیرد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: بحث حمایت از کشاورزان تنها مختص ما نیست بلکه کشور های اروپایی نیز از کشاورزان خود حمایت می کنند و پاسخ گوی آنان در تمامی بخش ها هستند.

وی به حمایت یارانه ای از گندم کاران اشاره کرد و گفت: دولت از بودجه ای که در اختیار دارد گندم را با قیمت 1155 تومان از کشاورزان خریداری می کند و با قیمت 665 تومان به خبازان ارائه می دهد حتی اگر بودجه کافی نباشد از بانک ها در این خصوص کمک می گیرد بنابراین کشاورزان بدانند که هیچگاه دولت دست از حمایت های آنان بر نمی دارد.

وی سپس در خصوص صادرات گندم نیز گفت: در سال جاری به لطف خداوند و تلاش کشاورزان گندم مورد نیاز کشور تهیه شده است و حتی ما در سال جاری 400 هزار تن گندم دروم نیز صادر خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۱۵۲۶۷