خبرگزاری کار ایران

ونزوئلا خواستار نفت ٧٠ دلاری شد

رئیس جمهوری ونزوئلا خواستار بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی شده و گفته است که کف قیمت باید ٧٠ دلار برای هر بشکه باشد تا ثبات بیشتری در بازار حکمفرما شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه آی بی تایمز، نیکولاس مادورو در جریان دیدار با کارگران شرکت سیدور، بزرگترین شرکت فولادسازی ونزوئلا گفت: برای بالا بردن قیمتها و ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت خام جهان و یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که کاهش شدید قیمتها در ١٤ ماه اخیر به شدت اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده است.

 قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در روز ١٥ اکتبر (٢٣ مهرماه) با یک درصد کاهش به ٤٨ دلار و ٧١ سنت رسید. از ماه ژوئن سال ٢٠١٤ قیمتها روند کاهشی در پیش گرفته و بیش از ٦٠ درصد کاهش داشته است.

این کاهش قیمت با رشد سرسام آور  سطح ذخیره سازیها و مازاد عرضه ٢ میلیون بشکه ای در بازارهای جهانی روبرو روبرو شده است.

یولوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا قرار است ٢٩ مهر ماه  در یک نشست فنی با حضور کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در سطح کارشناسان در وین شرکت کند که در آن درباره راهکارهای تنظیم بازار و بازیابی قیمتهای جهانی نفت بحث و گفتگو می شود.

از زمان افت قیمت نفت، کاراکاس کاری نیست که برای بالاتر بردن قیمت نفت نکرده باشد. نمایندگان دولت این کشور دیدارهای زیادی با اعضای اوپک از جمله عربستان که این روزها مدام اخبار رکوردشکنیهای این کشور در تولید نفت خام به گوش می رسد و نیز کشورهای غیر عضو اوپک، انجام داده اند تا آنها را متقاعد کنند با کاهش تولید نفت از مازاد عرضه کمی بکاهند، اما دریغ از کوچکترین همکاری.

روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت جهان نیز یکی از کشورهای میزبان نمایندگان ونزوئلایی بوده، اما هیچ کاری برای بالا بردن قیمتها نکرده است.

قرار است در دیدار ٢٩ مهرماه کف قیمتی ٧٠ دلار اعلام شود که ونزوئلا پیشنهاد آن و نیز سازوکار اجرایی کردن آن را ارائه خواهد کرد.

با این حال بعید به نظر می رسد که این پیشنهاد جایی برای عملی شدن داشته باشد، برخی تحلیلگران بر این باروند که ممکن است از اوپک حرکتی در این رابطه سر زند.

به نظر می رسد که اوپک در نشست عادی ماه دسامبر یک بازه قیمتی را پیشنهاد دهد.

مدیران ارشد شرکتهای بزرگ نفت و گاز جهان برای شرح درباره چگونگی کمک به مقابله با تغییرات اقلیمی، به عنوان بخشی از کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی ٢٠١٥ سازمان ملل متحد (کاپ ٢١) که قرار است از ٣٠ نوامبر تا ١١ دسامبر در پاریس برگزار شود، گردهم می آیند.

کاپ ٢١، بیست و یکمین کنفرانس سالانه طرفهای معاهده کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۲ و یازدهمین ملاقات پیمان کیوتو تاکنون خواهد بود که هدف اصلی آن به دست آوردن یک توافقنامه و قراردادی جهانی برای تغییرات اخیر آب‌ و هوایی خواهد بود.

کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد با حضور رؤسای شرکتهای بزرگ نفتی از اروپا برگزار خواهد شد و در آن سخنرانان راهکارهایی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و سمی در هوا برای مقابله با پدیده گرم شدن زمین ارائه خواهند داد.

قرار است این شرکتها با شرکت در این کنفرانس و ارائه های مختلف تصویر منفی که از آنها برای گرم کردن زمین وجود دارند را تغییر دهند و نشان دهند که تلاش خود را برای جلوگیری از این موضوع به کار بسته اند.

کد خبر : ۳۱۴۱۳۴