خبرگزاری کار ایران

تولید سالانه 136 هزار تن محصول استراتژیک ESBR در پتروشیمی صدف

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۰۱۶

شرکت شیمیایی صدف با هدف تولید سالانه 136 هزار تن کائوچوی مصنوعی و با چشم‌انداز تامین خوراک برای بازار داخلی و جهانی تاسیس شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا احمد جزایری مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف در نشست خبری  با اشاره به اهداف راه‌اندازی پتروشیمی صدف گفت: شرکت شیمیایی صدف  با هدف تولید سالانه 136 هزار تن کائوچوی مصنوعی و با چشم‌انداز تامین خوراک برای بازار داخلی و جهانی تاسیس شده است.

وی در توضیح محصول تولیدی شرکت پتروشیمی صدف اظهار داشت: ESBR نوعی پلیمر  از خانواده الاستومرهایی است که با روش پلیمریزاسیون امولوسیونی سرد بوتادین و اسپایرن تولید می‌شود. در این نوع فرآیند پلیمریزاسیون مونومرها در یک محیط امولوسیونی قرار دارد.

وی افزود: فرایند تولید این ماده در سه بخش آماده‌سازی مواد شیمیایی، واکنش پلیمریزاسیون و بازیابی  و بخش پایانی  انجام می‌شود که در مرحله اول کلیه مواد شیمیایی مورد  استفاده که بالغ بر 20 نوع است آماده‌سازی و تهیه می‌شود. در قسمت دوم فرایند پلیمریزاسیون انجام و زنجیره پلیمری  SBR تشکیل می‌شود و مونومرهای باقی‌مانده که در واکنشی شرکت نکرده‌ند بازیابی می‌شوند که خروجی آن لاتکس است و در قسمت پایانی فرایند انعقاد و تولید CRUMB از لاتکس و سپس آبگیری و خشک کردن آنها انجام می‌شود و در  نهایت  محصول پس از عملیات پرس به صورت BALE های 35 کیلوگرمی بسته بندی و انبار می‌شود.

جزایری خاطرنشان کرد: تکنولوژی مورد استفاده در شرکت شیمیایی صدف  جدیدترین نوع  تکنولوژی بوده  و محصول تولید شده مطابق استانداردهای کیفی و زیست محیطی بین‌الملل خواهد بود.

وی در خصوص محصول و ظرفیت سالانه این شرکت گفت: نوع روغنی لاستیک ESBR به میزان 78 هزار تن و نوع خشک لاستیک ESBR به میزان 59 هزار تن که مجموع آن 136 هزار تن در سال است تولید می‌شود.

وی در خصوص مصرف سالیانه خوراک تولید این محصول نیز اظهار داشت: خوراک این محصول 84 هزار تن بوتادین، 26.4 هزار تن استایرن و 25.2 هزار تن روغن آروماتیک است که از پتروشیمی جم و پارس تامین می‌شود.

وی میزان سرمایه‌گذاری در این طرح را 255 میلیون یورو اعلام کرد که 102 میلیون یورو از طریق LC صندوق توسعه ملی و بقیه به صورت ریالی از سوی سهامداران این شرکت تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: صاحب لیسانس طرح یاد شده شرکت VERSALIS از شرکت‌های تابعه ENI مهندسی پایه آن ، شرکت تکنیمونت ایتالیا و مهندسی و تدارکات از سوی شرکت مهندسی نارگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف همچنین گفت: پروژه یاد شده  قرار است به مدت 29 ماه انجام شود که عملیات مکانیکی آن تا شهریور 96 به اتمام می‌رسد البته 4 ماه از این مدت پیش‌راه‌اندازی خواهد بود.

وی با استراتژیک خواندن محصول تولیدی این شرکت (ESBR) اظهار داشت: ما مراسم تولید این محصول با تکنولوژی روز جهان و دانش فنی روز خواهد بود که کاملا سازگار با محیط زیست است زیرا ماده‌ای به نام نیتروزامین را که آلایندگی زیست محیطی دارد از طریق تکنولوژی از بین می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: محصول تولیدی پتروشیمی صدف جهت صادرات به بازارهای جهانی تولید شده ضمن اینکه صنعت تایرسازی کشور را نیز تقویت می‌کند.

 وی یادآور شد: با توجه به اینکه مباحث زیست محیطی  و رعایت آن از جمله موارد الزامی و مساله مهم جهانی قلمداد می‌شود و طبق پیمان کیوتو تمامی کشورها باید نسبت به رعایت آن مبادرت ورزند لذا تولید این محصول  به لحاظ بازار صادراتی  می‌تواند  دارای اهمیت ویژه‌ای باشد. ضمن اینکه امنیت خودرو  و حفظ محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و رسیدن به نقطه بهینه در صنایع پایین‌دست را نیز منجر خواهد شد.

وی افزود: تولید محصول ESBR برای اولین در منطقه انجام می‌شود لذا تمام تلاش خود را خواهیم کرد که به سرانجام برسد.

وی اظهارداشت: بیشتر تجهیزات مورد نیاز این طرح از تولید داخل استفاده می‌شود به طوری که در حال حاضر 767 تجهیز در طرح استفاده می‌شود که در دنیا به ایران منحصر به فرد است و برای ساخت آنها به شدت تلاش می‌کنیم تا باعث نوآوری شود ضمن این که سعی می کنیم تولید ما با کمترین هزینه و کیفیت بالا به سرانجام برسد. البته برخی تجهیزات نیز وارداتی هستند که پکیچ خاصی داشته و تکنولوژی بالایی دارد و با توجه به اینکه استفاده از آنها ریسک بالایی را می‌طلبد فعلا از تکنولوژی خارجی استفاده می‌کنیم اما سعی کرده‌ایم که در کل از تولیدات داخلی استفاده کنیم و با رعایت موارد استاندارد ریسک کار را نیز می‌پذیریم.
 

جزایری اظهار داشت: اگر روی بازار جهانی مانور دهیم باید 5.1 تا 5.2 میلیون تن ESBR تولید کنیم و با توجه به اینکه تا سال 2020، 6.1 درصد رشد تقاضای این محصول را خواهیم داشت میزان تولید را به 7.8 میلیون تن می‌رسانیم و به این ترتیب تقاضا از عرضه پیشی‌ می‌گیرد و از این میزان محصول تولید شده 74 درصد ESBR پایه در تایر و 8 درصد در کفش و بقیه در موکت و سایر تولیدات مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اهداف سند چشم‌انداز ما باید میزان تولید را به 700 هزار تن برسانیم که از این میزان 140 هزار تن مورد نیاز صنعت تایر است. البته خوشحال می‌شویم که تمام محصول تولیدی ما در داخل کشور تولید شود اما اگر سطح تولید پایین دست کشش لازم را نداشته باشد صادر خواهیم کرد زیرا بازار خارجی به راحتی پذیرای این محصولات است.

وی درخصوص صادرات این محصول تصریح کرد: تا کنون مذاکرات زیادی داشته‌ایم که محصول را به عنوان پیش‌خرید ببرند و در حال حاضر نیز چین که به طور ملموسی بازار تایر دنیا را قبضه کرده یک و نیم میلیون تن مصرف دارد ضمن اینکه با توجه به الزامی بودن رعایت موارد زیست‌محیطی تا سال 2020 تقاضای این محصول نیز بالاتر خواهد رفت.

جزایری مدیریت گرید را یکی از محاسن تکنولوژی در پتروشیمی صدف عنوان کرد وگفت: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند که تا آخرین زنجیره را خودشان تولید کنند تا بیشترین سود را داشته باشند لذا ما نیز دردوره جدید باید به صنایع پایین‌دست به گونه‌ای نگاه کنیم که تا مراحل پایانی کار تولید محصول را در کشور انجام داده تا ارزش افزوده بیشتری را داشته باشیم.

وی محصول تولید شده در پتروشیمی صدف را به عنوان صنعت میانی و حلقه گمشده صنایع پتروشیمی خواند و افزود: تولید این محصول استراتژیک ایران را در منطقه در جایگاهی خاص قرار خواهد داد. ضمن اینکه تولید 136 هزار تن از این محصول نیز می‌تواند صنایع پایین‌دستی را تحت تاثیر قرار دهد.

جزایری میزان سود این محصول را 400 دلار در هر تن اعلام کرد که با احتساب سود 20 تا 25 درصد صنایع پایین دستی میزان سود بیشتر نیز خواهد شد.

وی بازگشت سرمایه را در تولید این محصول 18 درصد اعلام کرد و گفت: تولید این محصول استراتژیک و سود ده اسم صنایع پتروشیمی را در بازار جهانی مطرح می‌کند چون دنیا در حال حاضر به سمت GREEN   تایر حرکت می‌کند و مصرف آن در دنیا الزام‌آور خواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت: قطب مصرف و تقاضای این محصول آسیای جنوب شرقی وشرق آسیا خواهد بود .

وی در خصوص نیاز به تغییر تکنولوژی صنایع پایین‌دستی این محصول نیز اظهار داشت: فرآیند  تولید ما در برش پلی‌مری به نحوی است که صنایع پایین‌دستی نیازی به تغییر تکنولوژی ندارد و ما فقط تایری ارائه می‌دهیم که با محیط‌زیست سازگار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز