خبرگزاری کار ایران

معاون آخوندی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

موافق وام ۱۰۰ میلیون تومانی هستیم/ وام ۸۰ میلیون تومانی بهترین گزینه روی میز است

asdasd
کد خبر : ۳۱۲۲۹۷

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موافق پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به ساخت هستیم، گفت: درحال حاضر هیچ تسهیلاتی توان رقابت با وام ۸۰ میلیون تومانی برای خانه دار شدن را ندارد.

حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی موافق افزایش سقف وام و پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به ساخت است، گفت: سقف تسهیلات را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند و در حال حاضر بیشترین سقفی را که اعلام کرده،‌‌ همان ۸۰ میلیون تومان است.

وی درباره آخرین مذاکرات وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی درباره وام ۱۰۰ میلیون تومانی گفت: بانک مرکزی گفته است این پیشنهاد باید در شورای پول و اعتبار بررسی شود اما وزارت راه و شهرسازی مدافع این تسهیلات است و معتقدیم این وام از ۱۰۰ میلیون باید به ۱۲۰ میلیون تومان هم برسد چراکه در حال حاضر بازار مسکن نیاز به سرمایه گذاری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شرایط اخذ این وام از بانک‌ها سخت است، اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با ۴۰ میلیون تومان وام بگیرند و این تسهیلات بیشترین وامی است که دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها در طول تاریخ برای خانه دار کردن مردم پرداخت می‌کنند.

مظاهریان با اشاره به مزیت‌های تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی ادامه داد: این وام بیشترین زمان بازپرداخت را با دوازده سال و کمترین نرخ سود تسهیلات با نرخ 14 درصد را دارد.

معاون امور مسکن و ساختمان تاکید کرد: ‌ این تسهیلات ممکن است هنوز به نیاز بسیاری از گروه‌ها و قشرهای جامه جواب ندهد اما در حال حاضر برای خانه دار شدن بهترین پیشنهاد روی میز است و باید دید منتقدان در ازای انتقادات خود چه پیشنهاد دیگری رادارند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که این وام برای طبقه متوسط جامعه طراحی شده است، ‌گفت: دولت پذیرفته است که ما به تفاوت سود تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی را بپردازد و به سود وام خرید مسکن یارانه اختصاص دهد.

معاون آخوندی با بیان اینکه دولت مابه تفاوت ۲۲ درصد تا ۱۴ درصد نرخ سود بانک را می‌پردازد، ‌ اظهار کرد: مشخص است که ‌ این وام از سوی دولت سوبزیدایز می‌شود و از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر برای پرداخت یارانه سود آن از بانک مرکزی استمهال گرفته‌ایم.

مظاهریان با تاکید براینکه در حال حاضر هیچ پیشنهادی نمی‌تواند با وام ۸۰ میلیون تومانی رقابت کند، ‌ ادامه داد: در این شرایط این وام می‌تواند کمک خوبی برای خانه دار شدن دهک متوسط کشور باشد اما وزارت راه و شهرسازی همچنان از افزایش سقف وام‌ها حمایت می‌کند.

وی با اشاره به قابل پرداخت بودن اقساط وام ۸۰ میلیون تومانی گفت: میزان بازپرداخت اقساط این وام حدود یک می‌لون تومان است و خانواده‌های ایرانی هم به طور متوسط ۳۰ درصد درآمدشان را به هزینه مسکن اختصاص می‌دهند. بنابراین یک خانواری که ۳ میلیون درآمد دارد همین هزینه را در قالب اجاره خانه پرداخت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یک زوج با میانگین درآمد ۳ میلیون تومان که در سیستم اداری در سطح خیلی بالایی هم نیستند و حقوق متوسطی را دریافت می‌کنند، قدرت پرداخت اقساط این تسهیلات را دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز