خبرگزاری کار ایران

رییس گروه گیاهان صنعتی معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی مطرح کرد:

کشت نشایی یکی از راهکارهای برون رفت از کم آبی

رییس گروه گیاهان صنعتی معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی، کشت نشایی را یکی از راهکارهای برون رفت از کم آبی عنوان کرد و گفت: در نظر داریم در سال 95، نزدیک 400 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت نشایی چغندرقند اختصاص یابد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، پیمان حصادی گفت: در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، توسعه هرساله کشت نشایی را برای صرفه جویی مصرف آب در برنامه داریم و معاونت امور زراعت در حال بررسی امکان جایگزینی کشت نشایی چغندر قند با کشت بهاره است.

وی اظهار داشت: کشت نشایی برخی از محصولات زراعی در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.

وی، از انعقاد تفاهمنامه همکاری میان معاونت امور زراعت و دانشگاه فردوسی مشهد برای بررسی شرایط کشت نشایی چغندر قند و انجام آزمایش های مختلف از جمله در مورد خاک، عمق ریشه چغندر، کشت مستقیم و گلخانه ای این محصول خبر داد و افزود: سال گذشته در استان اصفهان، کشت نشایی را در سطح 30 هکتار به طور پایلوت تجربه کردیم و در این روش کشت در خزانه با تراکم بالا انجام گرفت و ریشه از خزانه به مزارع منتقل شده است.

به گفته حصادی، در این روش کشت، صرفه جویی در سه مرحله آبیاری، کاهش دوران رشد از 3 ماه به 45 روز انجام می شود.

رییس گروه گیاهان صنعتی معاونت امور زراعت درباره ضرورت اعلام به موقع قیمت تضمینی شکر، اظهار داشت: زمان بهره برداری چغندر قند توسط کارخانجات در مهرماه است و با اعلام به موقع قیمت تضمینی شکر، کارخانه های قند می توانند شکر تولیدی خود را با قیمت مناسب بفروشند و مطالبات چغندرکاران را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: کارخانه های قند در صورت فروش و پرداخت مطالبات چغندرکاران، این ریسک را می پذیرند که به دنبال کشت پاییزه چغندرقند بروند.

حصادی، مجموع بهای چغندر قند خریداری شده در سال 93 را بیش از یک هزار و 177 میلیارد و 192 میلیون و 716 هزار تومان عنوان کرد.

کد خبر : ۳۱۰۱۲۰