خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران :

بدنبال کم کردن سهم سیگارهای بی کیفیت قاچاق در بازار مصرف هستیم

مصرف سیگار یک واقعیت انکار ناپذیر است و برای سیاست گذاران امر نیز علیرغم میل باطنی چاره ای جز تولید و تأمین آن نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، محمدحسین برخوردار مدیرعامل شرکت دخانیات ایران به عنوان اولین تعامل با کمیسیون بهداشت مجلس با حضور در این کمیسیون ، گزارشی از برنامه های این شرکت برای حفظ هر چه بیشتر سلامت مصرف کنندگان ، انجام تحقیقات برای کاهش مواد مضر سیگار و افزایش کیفیت محصولات تولیدی ارائه کرد.

محمد حسین برخوردار در جلسه کمیسیون بهداشت مجلس ضمن بیان گزارشی از وضعیت فعلی صنعت دخانیات، توضیحاتی در مورد چگونگی کاهش دو عامل خطر آفرین در تولید سیگارهای داخلی ارائه کرد و گفت: در تلاش هستیم با افزایش کیفیت لازم ، میزان مواد مضر محصولات تولیدی را کاهش دهیم.

وی ضمن اشاره به این موضوع که سیگارهای قاچاق ضررهای فراوانی را متوجه سلامت مصرف کنندگان کرده است اظهار داشت: در راستای خصوصی سازی شرکت دخانیات ایران بخشی از اختیارات حاکمیتی این شرکت از جمله مبارزه با قاچاق محصولات دخانی انتزاع شد و در اختیار مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور قرار گرفت که متاسفانه کمبود نیروی متخصص و امکانات ، روز به روز شاهد افزایش میزان عرضه کالای قاچاق هستیم.

وی با بیان اینکه شناسایی و کشف کالای قاچاق ، دانش عملیاتی و تخصصی خود را میطلبد افزود : شرکت دخانیات ایران علیرغم داشتن سابقه ای 80 ساله در امر تولید و مبارزه با قاچاق ، به علت در اختیار نداشتن ابزارهای حاکمیتی گذشته ، نمیتواند نقش اثرگذار خود را در کمتر به خطر افتادن سلامت مصرف کنندگان ایفا نماید.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ضمن تأکید بر حفظ سلامت آحاد افراد جامعه و اولویت مسائل اجتماعی در سیاستگذاری های این شرکت اظهار داشت :مصرف سیگار یک واقعیت انکار ناپذیر است و برای سیاست گذاران امر نیز علیرغم میل باطنی چاره ای جز تولید و تأمین آن نیست.

وی افزود: هدف شرکت دخانیات از تجهیز و نوسازی، افزایش تولید نیست بلکه ما بدنبال کم کردن سهم سیگارهای بی کیفیت قاچاق در بازار مصرف برای جلوگیری از به مخاطره افتادن بیشتر سلامت مصرف کنندگان هستیم.

برخوردار از برنامه های شرکت دخانیات برای تعامل بیشتر با متولیان حوزه سلامت خبر داد و افزود: همانگونه که نمایندگان مجلس نیز مستحضرند ، شرکت دخانیات ایران تعاملات خوبی با مجلس شورای اسلامی داشته است و همواره بر اجرای قوانین وضع شده حوزه سلامت و بهداشت پایبند بوده و در این راستا تلاش دارد با استفاده از آزمایشگاههای مرجع و نیز دانش علمی محققین خود اقداماتی را برای کاهش سطح قطران و نیکوتین محصولات تولیدی به انجام برساند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در ادامه ضمن اشاره به حفظ اشتغال 7000 هزار کارگر شاغل و 8000هزار کشاورز وابسته دخانیات گفت: آرزو داریم روزی فرا برسد که محصولات این شرکت فقط برای صادرات و ارز آوری و رونق اقتصاد کشور تولید شود. در همین راستا فعالیتهای خوبی آغاز شده و در حال حاضر تقویت صادرات و تولید محصولات صادرات محور را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه تأمین بهداشت و سلامت جامعه بر عهده دستگاه ها و مراجع ذیربط است افزود: با این حال شرکت دخانیات ایران همواره در تولید و عرضه محصولاتی که کمترین ضرر را متوجه مصرف کنندگان میکند ، پیشرو بوده و با اجرای دستورالعمل ها و ضوابط مربوطه ، هزینه هایی را رأسا متقبل شده است.

برخوردار در پایان توضیحاتی در مورد چگونگی کاهش دو عامل خطرآفرین در تولید سیگار ارائه کرد و تأکید کرد: شرکت دخانیات ایران در حال حاضر نیز آمادگی دارد برای تقویت هرچه بیشتر مسئولیت اجتماعی خود با همکاری سایر دستگاه های متولی ضمن در اختیار قرار دادن فضاهای آموزشی ، امکاناتی را برای آموزش افراد از سنین نوجوانی فراهم آورد.

به دعوت مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ، اعضاء کمیسیون بهداشت مجلس برای آشنایی بیشتر با بخش های مختلف شرکت دخانیات ایران و فعالیت های تولیدی ، پژوهشی و تحقیقاتی آن ، بازدیدی از خطوط تولید و آزمایشگاه های تخصصی این شرکت خواهند داشت.

شایان ذکر است ؛ مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در دیدارهای جداگانه ای با رؤسای کمیسیون های بهداشت ، اقتصادی ، اجتماعی و جمع دیگری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت صنعت دخانیات و مسائل و مشکلات این صنعت ملی گفت و گو کرد.

 

کد خبر : ۳۰۹۳۵۵