خبرگزاری کار ایران

عضو کمیته بازنگری قانون مالیات‌های کمیسیون اقتصادی دولت:

کنار گذاشتن مالیات بر ارزش افزوده اشتباه محض است / VAT تمام زنجیره اقتصادی را قابل شناسایی و ردیابی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۰۶۹

با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، تمام زنجیره اقتصادی، شناسایی و قابل ردیابی می‌شود. در نتیجه شفافیت ایجاد می کند.

عضو کمیته بازنگری قانون مالیات‌های کمیسیون اقتصادی دولت در گفتگو با ایلنا با اشاره به تصمیم کمیسیون اقتصادی مجلس برای تغییر نام "مالیات بر ارزش افزوده"  به  "مالیات بر مصرف" ، گفت: نام و اصطلاح این مالیات مهم و جدی نیست. در دنیا دو نوع مالیات وجود دارد. یکی مالیات بر ارزش افزوده و دیگری مالیات بر مصرف کالاها و خدمات.

سعید جمشیدی‌فر اظهار داشت: مزیت‌هایی که VAT دارد اجرای آنرا برای کشور واجب‌تر می‌کند. با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، تمام زنجیره اقتصادی، شناسایی و قابل ردیابی می‌شود. در نتیجه شفافیت ایجاد می کند. وقتی فقط از مصرف کننده نهایی مالیات بر مصرف می‌گیریم، از زنجیره اقتصادی بی‌اطلاع می‌مانیم. مشکل VAT در عنوان آن نیست. مشکل در زیرساخت‌های مالیاتی است که لازم است برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده یک سیستم جامع و یکپارچه مالیاتی، مستقر شود. در واقع مشکل در اخذ مالیات بر ارزش افزوده نیست بلکه در فقدان سیستم یکپارچه مالیاتی است.
در حالی که فاقد سیستم یکپارچه مالیاتی هستیم، اشتباه محض است که مالیات بر ارزش افزوده را نیز کنار بگذاریم.


نایب رئیس جامعه حسابداران رسمی در پاسخ به این پرسش که "هدف کمیسیون اقتصادی مجلس از تبدیل مالیات بر ارزش افزوده به مالیات بر مصرف چیست؟" ، گفت: من از هدف‌شان اطلاع ندارم اما نتیجه این اقدام نامطلوب است زیرا زنجیره اقتصادی قطع می‌شود. مزیت مالیات بر ارزش افزوده این است که تمام زنجیره اقتصادی را در کنترل غیرانسانی و مکانیزه قرار می‌دهد و از فساد می کاهد. شیفت کردن به یک سیستم دیگر، منجر به تعویق انداختن شفافیت و ایجاد فساد می‌شود.

جمشیدی‌فر با اشاره به قصد کمیسیون اقتصادی مجلس برای تبدیل "مالیات بر ارزش افزوده"  به  "مالیات بر مصرف" ، تاکید کرد: در مالیات بر ارزش افزوده نیز چون مالیات نهایی در زنجیره اقتصادی به مصرف کننده نهایی منتقل می‌شود در نتیجه نوعی مالیات بر مصرف است و نیازی به تغییر مالیات بر ارزش افزوده به مالیات بر مصرف نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز