خبرگزاری کار ایران

اسحاق چهانگیری:

برنامه ریزی دولت برای پیشرفت وتوسعه سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۳۵۷

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت تدبیر وامیدمصمم است به هر قیمت ممکن، برنامه ریزی های لازم را انجام دهد تا استان سیستان و بلوچستان بتواند مسیر توسعه و پیشرفت را بپیماید.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز (شنبه) در جلسه‌ی بررسی مسائل و مشکلات استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تاریخ و نام سیستان برای هر ایرانی افتخار آفرین است و ملت ایران به این استان افتخار می کنند.

وی افزود: تاریخ تمدن ایران زمین مملو از اقدامات کم نظیری است که توسط مردم این خطه انجام شده و آثار متعدد در این استان هر کدام به صورت آشکار با ما از سلحشوری و پایداری مردم این منطقه سخن می گویند و امیدوارم که در این دوران با تکیه بر افتخارات گذشته بتوانیم آینده‌ی خوبی را برای ایران و سیستان رقم زده و بر نقاط قوت استان سیستان و بلوچستان در تاریخ بیافزاییم.

معاون اول رییس جمهور مقطع فعلی را مقطعی پر اهمیت به جهت تصمیم گیری برای دولت دانست و گفت: دولت در مقطع فعلی کار های مهمی را در پیش روی دارد که یکی از این کارها ،موضوع تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی است که هم دولت و هم ملت باید در این زمینه مشارکت داشته باشند و در اجرای سیاست هایی که تدوین خواهد شد نقش آفرینی کنند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: دولت هم اکنون در آستانه‌ی تدوین برنامه‌ی ششم توسعه است و مقطع فعلی فرصتی است که برای 5 سال آینده‌ی کشور برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه دوران پساتحریم را نیز یکی از مقاطع پراهمیت برای کشور برشمرد و افزود: دولت برخلاف برخی تصورات که بعضاً منعکس می شود، توانست مشکلات و مسائل دو سال گذشته را به خوبی مدیریت کند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر توانست بدهی ها، کمبودها و تحریم های ظالمانه را مدیریت کند و عملکرد دولت در این مدت با توجه به کمبود منابع مالی، مطالبات روز افزون ملت و تحریم های ظالمانه، عملکردی پرافتخار بوده و توانسته است مشکلات زیادی را از پیش روی ملت بردارد.

دکتر جهانگیری گفت: دشمنان تصور می کردند با اعمال تحریم علیه ملت می توانند مردم ایران را تسلیم کنند و آنان را از حقوق هسته ای خود محروم نمایند اما امروز با افتخار می گوییم که همه‌ی این مسائل به خوبی مدیریت شد و حقوق هسته ای ملت تثبیت، تحریم‌ها از پیش روی برداشته و در حال برنامه ریزی برای آینده ای بسیار روشن برای ملت ایران هستیم.

وی از دوران پساتحریم به عنوان مقطعی بسیار مهم برای برنامه ریزی یاد کرد و گفت: باید مراقبت کنیم که اگر منابعی در اختیار دولت قرار گرفت صرف واردات بی رویه نشود بلکه در جهت توسعه و تکمیل زیرساخت ها هزینه گردد زیرا مردم فراموش نکرده اند که در سالهای گذشته با وجود افزایش قیمت نفت، به دلیل سوء مدیریت تغییری در وضعیت معیشت و زندگی آنان ایجاد نشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باید پس از لغو تحریم‌ها میزان تولیدات نفت کشور به سرعت افزایش پیدا کند ،تصریح کرد: باید در استفاده از منابع حاصل از فروش نفت دقت کافی را داشته باشیم و باید مراقبت کنیم که دولت روز به روز بزرگتر نشود بلکه باید به ایجاد یک دولت چابک بیاندیشیم و زمینه ی فعالیت بخش خصوصی را فراهم کنیم .

دکتر جهانگیری با اشاره به مسائل و مشکلات برخی کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه خاطرنشان کرد: گروه تروریستی داعش با نام اسلام مرتکب انواع جنایت‌ها می شوند و در تلاش هستند تا به چهره اسلام لطمه وارد کنند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یک کانون آرامش و امنیت در منطقه‌ی خاورمیانه است و ملت ایران قدر امنیت مناسب فعلی کشور را می دانند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بی تردید امنیت ایران به توان نیروهای مسلح متکی است، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران در کنار نیروهای مسلح، به ملت ایران متکی است که پاسداران اصلی کشور هستند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: دشمنان همواره به دنبال آن هستند که ایران را ناامن کرده و به امنیت پایدار کشور آسیب بزنند اما باید از این امنیت پایدار حراست کنیم چرا که در سایه‌ی امنیت قادر خواهیم بود در جهت توسعه و پیشرفت کشور گام برداریم.

وی با تاکید براینکه استان سیستان و بلوچستان برای توسعه باید برنامه ای خاص خود و متناسب با ویژگیها و پتانسیل این منطقه داشته باشد، گفت: استان سیستان و بلوچستان از مزیت ها و ظرفیت های ویژه ای برخوردار است که یکی از این ظرفیت ها مرز آبی بی نظیر این استان است و دولت نیز در این راستا برای توسعه‌ی سواحل مکران برنامه ریزی ویژه‌ای را انجام داده است.

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه باید تمام زیربناهای مورد نیاز توسعه‌ی این استان فراهم شود، از برنامه‌ی دولت برای ایجاد شبکه‌ی گاز در این استان خبر داد و گفت: کارهای مقدماتی برای گازرسانی به این استان انجام شده و اعتقاد داریم که ایجاد شبکه‌ی گاز گامی در جهت توسعه‌ی استان خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور از نیروی انسانی باانگیزه و تحصیل کرده در استان سیستان و بلوچستان بعنوان یکی دیگر از مزیت های این استان نام برد و گفت: در کنار این مزایا، همجواری با دو کشور مهم اسلامی، ظرفیت ویژه ای را در اختیار استان سیستان و بلوچستان قرار داده و باید به یاد داشته باشیم که توسعه و امنیت دو کشور پاکستان و افغانستان در حقیقت کمک به توسعه و امنیت ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: باید جهت گیری استان به سمت افزایش تولیدات با رویکرد صادرات باشد و مسئولین استان باید نیازهای این دو کشور همسایه را شناسایی کرده و تولیدات خود را بر این اساس تنظیم کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین ضرورت رسیدگی جدی به مسئله توفان شن در استان سیستان و بلوچستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر می خواهیم مردم این استان بتوانند در آرامش زندگی کنند، حتماً‌ باید موضوع توفان شن را حل و فصل نماییم.

دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به ظرفیت های استان سیستان و بلوچستان در بخش مرزی و امور گمرکی خاطرنشان کرد: مرز میلک باید به یکی از مهمترین مرزهای صادراتی کشور تبدیل شود و لازمه‌ی آن این است که موانع پیش روی این مرز برطرف شده و جهت‌گیری عمده استان نیز باید جهت گیری تجاری باشد تا سیستان و بلوچستان بتواند به دروازه ی صدور کالای کشور به شرق تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح آبیاری 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان گفت: این طرح با استفاده از منابع صندوق توسعه‌ی ملی و با مجوز مقام معظم رهبری اجرا خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از سخنان ناحق برخی افراد که دولت را متهم به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی می کنند، گفت: تنها موردی که دولت از این صندوق برداشت کرده، 10 میلیارد دلار با مجوز مقام معظم رهبری بوده که این رقم بعنوان وام است و برای اجرای طرح های آب و خاک کشور هزینه خواهد شد و دولت متعهد گردیده که این مبلغ را به صندوق توسعه ملی بازگرداند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: البته هنوز مطالعات مربوط به فازهای دیگر طرح آبیاری تکمیل نشده اما مطمئن هستیم این طرح با سرعت جدی تر اجرا خواهد شد و کشاورزان نیز از این طرح استقبال خواهند کرد.

وی از ایجاد منطقه‌ی آزاد سیستان در روزهای آینده خبر داد و گفت: کارهای مطالعاتی این طرح انجام شده و به زودی در دولت به تصویب خواهد رسید.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه باید کشور را با عقل و تدبیر و با تکیه بر نیروی انسانی بدون توجه به گرایشات سیاسی اداره کنیم،گفت : باید به همه گرایشات سیاسی، قومیتها و مذاهب به عنوان سرمایه‌ی کشور نگاه کنیم و برای آنها احترام قائل شویم؛ چرا که اگر همه با هم به صحنه بیاییم قادر خواهیم بود مشکلات را از پیش روی برداریم.

معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود جامعه‌ی اهل سنت ایران را یکی از اقشار همراه با دولت و نظام دانست و افزود: اینکه استان سیستان و بلوچستان از امنیت خوبی برخوردار است نتیجه ی همدلی و همراهی همه ی اقشار مختلف از جمله بلوچ، سیستانی، شیعه و سنی است.

گفتنی است پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی استان مولوی عبدالحمید طی سخنان جداگانه ای به برخی از مشکلات و مسائل استان اشاره کردند و در ادامه وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان محیط زیست از برنامه های دولت برای حل مشکلات این استان در حوزه ی کشاورزی و محیط زیست پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز