خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی در گفت‌وگو با ایلنا:

یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج شود

نی ریزی گفت: در مناطقی که کشاورزی به آبهای زیرزمینی متکی هستند باید تعدیل و یا با کشت‌های کم آب بر جایگزین شود.

سعید نی‌ریزی، رئیس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی (ICID) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به اینکه کدامیک از محصولات کشاورزی باید کشتشان متوقف شود، گفت: آنچه که اتفاق افتاده در سال‌های پرآبی توسعه کشاورزی داشته‌ایم و در حالی که کشور ما توان کشت ۶. ۵ تا ۷ میلیون هکتار زراعت آبی را دارد نزدیک ۹ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت رفته است بنابراین مسلم است که همواره دچار کمبود آب برای کشاورزی باشیم.

وی افزود: ما طی سال‌ها علاوه بر توسعه در سطح زراعت درآمدزا مثل کشت برنج و چغندرقند را هم به الگوی کشتمان اضافه کرده و کشور را دچار کمبود آب کردیم.

 نی ریزی تصریح کرد: برای زیر کشت بردن اراضی باید مطالعه شود که الگوی کشت با شرایط آب طراحی شود و بررسی مجدد کنیم و یا حتی شیوه‌های محاسبات را عوض کنیم و محصولاتی که آب کمتری نیاز دارند کشت کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا شیوه کشت و وضعیت کم آبی ممکن است ما را به جایی برساند که کشاورزی را در کشور متوقف کنیم، اظهار داشت: این مسئله نگاهی منفی به آینده است چون تبعات اقتصادی منفی دارد و کشاورزان دچار مشکل می‌شوند اما می‌توانیم کشاورزی را محدود کنیم و به یک میلیون هکتار اراضی زیر کشت را کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی با بیان اینکه در تغییر الگوی کشت باید تبعات اقتصادی و اجتمای آن را نیز باید درنظر گرفت، گفت: کشاورزی تا جایی که از منابع آبهای زیرزمینی برداشت می‌شود باید محدود شود.

وی یادآور شد: در مناطقی که کشاورزی به آبهای زیرزمینی متکی هستند باید تعدیل و یا با کشت‌های کم آب بر جایگزین شود.

کد خبر : ۳۰۵۳۷۹