خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه املاک تهران در پاسخ به سوال ایلنا:

بورس مسکن دلالی است/ بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت ندارد/ انگیزه سرمایه‌گذاری در ساختمان کاهش یافته است

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت ندارد گفت: در نیمه دوم سال 94 سونامی قیمت نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسام‌الدین عقبایی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه قیمت مسکن در سال 94 نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نداشته است گفت: سیر صعودی میزان معاملات نمی‌تواند قیمت مسکن را افزایش دهد چرا که این بازار ظرفیت افزایش قیمت ندارد و در حال حاضر قیمت‌ها به نرخ‌های واقعی نزدیک‌تر شده است.

افزایش میزان معاملات در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به معاملات خرید و فروش مسکن در 13 روز شهریور ماه گفت: تعداد خرید و فروش‌ها در هر دو هفته اول شهریور ماه 6 هزار 42 قرار داد و تعداد معاملات اجاره بها 8 هزار و 334 قراردارد بوده است که در مجموع میزان معاملات در بازار مسکن در این بازه زمانی 14 هزار و 899 قرارداد بوده است که البته تعداد قراردادهای پیش فروش هم 296 مورد درشهر تهران ثبت شده است.

وی با اشاره به قراردادهای خرید و فروش، اجاره در مرداد ماه گفت: در ماه گذشته 14 هزار و 355 قرارداد خرید و فروش در شهر تهران منعقد شده همچنین میزان معاملات اجاره 20 هزار و 595 قرارداد بوده است که در کل میزان تمام قراردادها در بازار مسکن در این ماه به 35 هزار و 924 مورد می‌رسد.

وی با بیان اینکه میزان معاملات در شهر تهران مرداد نسبت به تیر ماه افزایش داشته است گفت: تعداد خرید و فروش 12 هزار و 898 و تعداد قراردادهای اجاره بها 19 هزار و 746 مورد بوده است.

وی با بیان اینکه در تیر ماه به دلیل مقارن بودن این ماه با ماه مبارک رمضان با کاهش معاملات مواجه شدیم گفت: تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در 13 روز اول شهریور برای کل کشور چیزی حدود 36 هزار و 523 مورد و اجاره بها چیزی حدود 29 هزار و 803 بوده است در مجموع به 69 هزار و 417 قرارداد رسیدیم.

وی با اشاره به روند صعودی تعداد معاملات خرید و فروش از ابتدای سال به غیر از تیر ماه گفت: میزان معاملات خرید و فروش در کل کشور در فروردین ماه 52 هزار و 540، در اردیبهشت 93 هزار و 770، در خرداد ماه 93 هزار و 820، در تیر ماه 81 هزار و 695، در مرداد ماه 86 هزار و 762 مورد بوده است.

شروع خیز خروج از رکود با شیب ملایم

عقبایی با بیان اینکه رشد معاملات نشان می‌دهد خیز خروج از رکود با شیب ملایمی آغاز شده است گفت:  چیزی حدود 200 صنعت و همچنین 1200 شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با صنعت ساختمان مرتبط هستند بنابراین  خروج رکود از این صنعت می‌تواند یکی از عوامل رونق اقتصادی باشد.

عقبایی با تاکید بر اینکه افزایش میزان معاملات به معنای افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده نیست گفت: تورم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و در نیمه دوم سال قطعا افزایش قیمت جهشی در بازار مسکن نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بسیاری مردد برای فروش یا خرید هستند گفت: قطعا در ماه‌های آینده بازار مسکن نوسان قیمت نخواهد داشت و با توجه به ثبات اقتصادی که در کشور به وجود آمده است افزایش میزان معاملات هم موج گرانی ندارد.

افزایش اجاره بها 10 درصد بود نه 50 درصد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به افزایش اجاره بها در فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن گفت: تیر ماه با موج حباب گونه افزایش قیمت‌ها مواجه بودیم که برخی از رسانه‌ها از افزایش 50 درصدی خبر دادند اما با توجه به اینکه اصلی‌ترین شاخص تعیین نرخ اجاره بها ارزش ملک است میزان افزایش اجاره بها نمی‌توانسته باشد.

وی ادامه داد: قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نداشت بنابراین  اجاره بها هم نباید دچار افزایش قیمت می‌شد اما  نرخ اجاره در کشور ما به عوامل متعددی از جمله تورم، نرخ سود بانکی، سیاست‌های پولی و مالی وابسته است. بنابراین نمی‌توان تنها با عامل ارزش ملک برای بازار اجاره نرخ‌گذاری کرد.

عقبایی تاکید کرد: امیدواریم با ورود به مهر ماه و کاهش میزان تقاضا در بازار مسکن  قیمت اجاره بها هم کاهش یابد اما در نهایت نرخ اجاره بها وابسته به ارزش ملک است.

به قیمت‌های واقعی نزدیک شده‌ایم

عقبایی با بیان اینکه در حال حاضر با گذشت دو سال از رکود در بازار مسکن به  قیمت‌های واقعی نزدیک شده‌ایم گفت:زمانی سرمایه‌گذاران در این بازار انتظار سود 300 درصدی را داشتند و با سود 100 درصدی هم قانع نمی‌شدند این در حالی بود که در کشوری مانند ژاپن سود انبوه‌سازان از تولید مسکن نهایتا 15 درصد بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به قیمت‌های واقعی نزدیک شده ایم و انگیزه سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش یافته است اظهار کرد: زمانی رشد سرمایه‌گذاری در این بازار تا حدی بود که سودهای نامتعارف و غیرمنطقی ایجاد کرده بود  اما در حال حاضر کاهش صدور پروانه‌های ساختمان نشانگر این موضوع است که سرمایه گذاران انگیزه‌ای برای ورود به این بازار را ندارند چون سوددهی کاهش یافته است.

شروع سرمایه‌گذاری در آپارتمان‌های کوچک

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی کم‌متراژ شروع شده است گفت: 24 تا 40 ماه آینده این سرمایه‌گذاری‌ها به بهره‌برداری می‌رسد و تولیدات وارد بازار می‌شوند.

عقبایی با بیان اینکه دولت باید سیاست‌های خود را وارد عملیاتی کند گفت: معتقدم زمان آن فرا رسیده است که عملیات اجرایی و طرح‌های دولت در حوزه مسکن برای مردم ملموس شود.

بورس مسکن بنگاه‌داری را از بانک به بورس منتقل می‌کند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بورس کالا مدعی است در صورت به سرانجام رسیدن طرح بورس مسکن تنها وارد معاملات خاص و انبوه خواهد شد و تجربه انجام معاملات و عرضه کالاهای ناهمگن را داشته است گفت: اساسا با هر طرح و ایده‌ای که بتواند به اقتصاد مسکن کمک کند و منجر به خروج رکود از این صنعت شود و قدرت خرید مردم را افزایش دهد و از سوداگری و سفته‌بازی جلوگیری کند موافق هستیم اما بورس مسکن این  خروجی‌ها را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بورس مسکن دلالی و بنگاه‌داری است گفت: با هر طرحی که  منافع نهاد و جریانی را به دنبال داشته باشد و منجر به خروج رکود از بازار مسکن نشود به طور قطع مخالف هستیم بورس مسکن بنگاه‌داری را از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه می‌آورد که این مخالف سیاست‌های دولت است.

وی با بیان اینکه بورس مسکن در هیچ کشور دیگری اجرا نشده است تاکید کرد:  مسئولان بورس کالا مدعی هستند در فاز اول اجرای این طرح عرضه و خرید و فروش  اموال مازاد بانک‌ها، ستاد فرمان اجرایی امام ، بنیاد مستضعفان و سایر نهادها را به طور انبوه انجام می‌دهد اما درباره فاز دوم چیزی را اعلام نکرده است و قطعا در فازهای بعدی وارد معاملات خرد می‌شود.

 وی تاکید کرد: برای تصمیم‌گیری درباره این طرح ملی از هیچ یک از نهادهای دست اندرکاران بازار ساختمان نظرسنجی نشده است که در این هم‌اندیشی‌ها فعالان قانع  و یا محکوم به دنبال کردن منافع‌ شخصی خود باشند.

عقبایی تاکید کرد: بورس مسکن زمانی می‌تواند به اجرا برسد که در شبکه عرضه و تقاضا به توازن رسیده باشیم اما طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی در صورت افزایش تولید 12 سال دیگر این توازن در بازار ایجاد می‌شود که  زودتر از این موعد نوسانات قیمت در بازار سرمایه می‌تواند آثار مخرب زیادی داشته باشد.

کد خبر : ۳۰۳۵۰۶