خبرگزاری کار ایران

علی ربیعی:

می‌توانیم با تعاون قشر ضعیف جامعه را به رفاه برسانیم

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۳۶۷

ربیعی با اشاره به ابتدای دوران وزارت خود گفت: در برنامه ای که قرار بود به آقای رئیس جمهور تحویل بدهم تمام دغدغه من این بود که چگونه این سه حوزه‌(رفاه تامین اجتماعی، کار) که به طور مستقیم با اقشار ضعیف مردم سرو کار دارد را به هم پیوند بزنم.

وزیر کار رفاه و تامین اجتماعی در همایش انتخاب برترین تعاونی ها از حضور وزیر کار و رفاه مکزیک قدردانی کرد و خبر از امضای تفاهم نامه جهت گسترش این دو وزارت خانه خبر داد.

ربیعی با اشاره به ابتدای دوران وزارت خود گفت: در برنامه ای که قرار بود به  آقای رئیس جمهور تحویل بدهم تمام دغدغه من این بود که چگونه این سه حوزه‌(رفاه تامین اجتماعی، کار) که به طور مستقیم با اقشار ضعیف مردم سرو کار دارد را به هم پیوند بزنم.

وی افزود: به عقیده من ما می توانیم با تعاون قشر ضعیف جامعه را به رفاه برسانیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت اقتصاد امروز ایران گفت: اقتصاد ما مانند یک کیک کوچک شده است و بسیار در این دوران نحیف و ضعیف شده به طوری که 56 درصد در این دوران ما کاهش داشته اقتصادی که به تورم 49 درصدی رسیده بود بسیار آسیب‌پذیر و ضعیف شده بود اما مهمتر از تمام اینها آسیبهایی بود که به اخلاق جامعه زده شده بود رقمهای 56درصد و 49 درصد به هر حال باز خواهد گشت و وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد اما در این بین حوزه اجتماعی و اخلاق دارای بیشترین خسارتها شده است که اگر بخواهیم آنها را دوباره به روال عادی برگردانیم بسیار زمان و پرهزینه خواهد بود ما امروز در حالی که 4 تا 5 میلیون ایرانی با متوسط سنی 20 الی 30 سال داریم که قرار است با تاخیر وارد بازار کار شوند ما با این شرایط اگر می خواهیم اخلاق جامعه را برگردانیم باید از تعاون استفاده کنیم و این را باید همه بدانند که برای رسیدن به این امر کار سختی در پیش رو داریم.

ربیعی تصریح کرد: ما در حسابداری وزن مالی را اندازه می گیریم اما در اجتماع حسابداری نداریم و هیچ فرمولی برای وزن کشی اخلاق اجتماعی در جایی تعریف نشده است.

وی تصریح کرد: ما تابلویی برای رشد اقتصادی داریم در این تابلو نباید هیچ کسی زیر چرخ اقتصاد له شود نباید قشر ضعیف ضعیفتر شود نباید افراد آسیب پذیر ضربه ببینند در این تابلو زندگی مردم باید بهبود پیدا کند.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: اگر ما 750 میلیارد دلار را درست تقسیم می کردیم هم نابرابری کم می شد هم فقر از بین می رفت و هم هیچ فسادی رخ نمی داد و هر خانه ای شغلی آبرومند و با کرامت داشت.

وی افزود: جامعه ای که درون آن اعتماد،‌همدلی،‌همزبانی داشته باشد و جامعه ای که شغل با کرامت و با درآمد خوب را داشته باشد برای رسیدن به این اصول نیازمند یک جامعه اخلاقی است.

ربیعی با اشاره به روح تعاون در جامعه گفت: روح تعاون بر این استوار است که همگی یکدیگر را درک کنیم و مشکلات دیگران را مشکلات خود بدانیم وبرای پیشرفت اعضای جامعه حاضر باشیم که دیگران پای خود را روی شانه ما بگذارند قرار نیست در این جامعه عده ای با رانت به همه چیز برسند در صورتی که این اصول را ما رعایت کنیم رانت و فساد از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به سخنان بینانگذار کبیر انقلاب گفت: تعاون درایران با نام امام خمینی و شهید بهشتی گره خورده است و تاکید این دو بزرگوار در گسترش تعاون و اخلاق تعاونی را باید سرلوحه خود قرار دهیم.

وی افزود: به زودی رئیس جمهور طی سخنانی بر نقش تعاون در توسعه کشور تاکید و راهکارهای این توسعه را بیان خواهد کرد.

وی با اشاره به به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم با این اعتقاد که تعاونی باید شیو اخلاقی بنیان نهاده شود گفت: قصد داریم در کنار شما به یک چشم انداز مثبت دست پیدا کنیم ما نیازمند ایجاد شغل بزرگ هستیم و تعاونی ها کلید ایجاد شغلهای بزرگ هستند.

ربیعی با اشاره به دوران باقی مانده وزارت خود گفت: من با احتساب روزی ده ساعت کار پیش بینی کرده ام که هفت هزار ساعت از عمر این دولت باقی مانده است و ما قصد داریم در این ساعات باقی مانده در بخش اشتغال به سمت یک برنامه ریزی کلان برویم. بخشی از توسعه کشور منوط به سرمایه گذاریهای بزرگ است و در حالی که ما در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی سه درصد بوده ایم امسال امیدواریم با کمک بخش تعاون این رقم را افزایش دهیم.

ربیعی با اشاره به دیگر فعالیتهای وزارت تعاون گفت: ما در نظر داریم با محله محوری مراکز آموزش فنی و حرفه ای ایجاد کنیم و در همان محل شغل و کسب و کار ایجاد کنیم و از این طریق بتوانیم سطح زندگی مردم و نشاط در محله را افزایش دهیم.

وی با اشاره به زمان ورود خود به وزارتخانه گفت: من زمانی که وارد وزارتخانه شدم بدنه وزارت به تعاون به عنوان یک شعار نگاه می کرد اما  امروز می توانم بگویم ما نسبتا توانستیم این نگاه را عوض کنیم و امروز می توانم از این فعالیتها احساس رضایت بخشی داشته باشم.

وزیر تعاون گفت: ما باید ظرفیتهای تعاونی را تقویت کنیم و از آن در مسیر توسعه کشور استفاده کنیم و هیچ کس به غیر از خودمان نمی تواند این کار را انجام بدهد. در حال حاضر این وزارتخانه در حال احیا و تقویت صد تعاونی است که امیدواریم با تقویت این تعاونی ها بتواند در مسیر اقتصادی قرار بگیرد.

وی با اشاره به تعامل با سایر نهادهای اقتصادی کشور گفت: ما با تک تک وزارتخانه ها تعامل می کنیم و با تک تک استان ها و حتی بخشداری ها تفاهم نامه امضا کرده ایم ما باید به این نقشه راهبردی برسیم که حتی برای کارهای کوچک نیز تعاونی ایجاد کنیم.

ربیعی تصریح کرد: امسال قرار است کمک های فنی را در ردیف بودجه تعاونی احیا کنیم که متاسفانه این ردیف بودجه در سالهای قبل حذف شده بود و امسال ما دوباره آن را احیا خواهیم کرد. مطابق برنامه ریزی که کرده ایم قرار است در بحث آموزش جدی تر و قوی تر عمل کنیم من به تمام افراد توصیه می کنم که در تشکل ها عضو شوند و آنها را تقویت کنند.ما با یدبه عنوان رسانه تعاون را معرفی کنیم وسایر اقشار را برای ایجاد تعاونی تشویق کنیم.

ربیعی با اشاره به مکاتبات خودبا سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ما برای سالهای باقی مانده دولت هفت رویکرد نوشته ایم و هفت برنامه ارائه داده ایم و باید آنها را در این مدت کوتاه به مرحله اجرایی برسانیم و فرصت هیچ تغییری را نداریم.

ربیعی با اشاره به همایش امروز گفت: این همایش درو اقع تقدیر از همه بخش تعاون است امروز تقدیر از پیرزنی است که سه زن سرپرست خانوار را هدایت کرد و توانست با کمک آنها یک تعاونی کوچک راه بیاندازد آن زن برای اقتصادما قهرمان است آن زن می تواند جامعه ایران را تغییر دهد ما اینجاییم تا از تمامی زنان سرپرست خانوار که به صورت تعاونی در چرخه اقتصاد کشور هستند تقدیر کنیم.

بعد از سخنان ربیعی به برترین تعاونی های کشور لوح تقدیر اهدا شد و از کتاب های دانشنامه تعاون،‌لغتنامه تعاون و اقتصاد تعاون از نظر اسلام رو نمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز