خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی در گفت‌وگو با ایلنا:

شروط انجمن تولیدکنندگان روغن برای دولت

ر آخرین تصمیمات مقرر شد ما دانه روغنی کنجاله را با قیمت تضمینی 2200 تومان و سویا را با قیمت 1970 تومان از کشاورزان خریداری کنیم که این امر موجب زیان 700 تومانی ما در هر کیلو دانه روغنی می شود که قرار شد بخشی از این زیان با افزایش 5 درصدی بهای روغن نباتی تامین شود.

محمد قبله در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در صورتی که دولت به تعهد خود در خصوص افزایش 5 درصدی بهای روغن نباتی عمل نکند ما نیز نمی‌توانیم به تعهد خود در خصوص خرید دانه های روغنی از کشاورزان داخلی عمل کنیم.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور در پاسخ به این پرسش که شما چه تعهدی داشتید ؟ گفت: در آخرین تصمیمات مقرر شد ما دانه روغنی کنجاله را با قیمت تضمینی 2200 تومان و سویا را با قیمت 1970 تومان از کشاورزان خریداری کنیم که این امر موجب زیان 700 تومانی ما در هر کیلو دانه روغنی می شد بنابراین قرار شد بخشی از این زیان با افزایش 5 درصدی بهای روغن نباتی تامین شود.

قبله با بیان اینکه آخرین تغییر قیمت روغن نباتی در اردیبهشت ماه 92 بوده است گفت: در آن تاریخ ما 70 درصد از ارز مرجع و 30 درصد از ارز مبادله ای استفاده می کردیم با نرخ پایه 1600 تومان اما اکنون بهای ارز به 3 هزار تومان رسیده است و قیمت ها بیش از 2 برابر شده اند و طی دو سال گذشته هزینه ها و تعرفه افزایش پیدا کرده است.

وی در خاتمه افزود : زمانیکه دولت و بخش خصوصی تعهدی را نسبت به یکدیگر دارند در صورتی که سازمانی در این تعهد مداخله کند خود باید پاسخگو باشد به نظر می رسد همان اتفاقی که برای شیر افتاد برای روغن نیز تکرار شود .

به گزارش ایلنا،(براساس قانون قبلی ، صنایع لبنی به شرط اجرای نرخ خرید 1440 تومانی شیرخام می‌توانستند قیمت محصولات خود را تا 15 درصد افزایش دهند، اما نه‌تنها این نرخ قانونی برای خرید شیر خام از سال گذشته تاکنون توسط صنایع لبنی اجرایی نشده، بلکه قیمت لبنیات در بازار نیز افزایش یافته است) .

همچنین انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در تاریخ 94/5/26 در نامه ای به رییس سازمان حمایت با اشاره به این مصوبه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود که قیمتهای جدید روغن نباتی در احجام مختلف با افزایش پنج درصدی قیمت، از تاریخ 94/5/31 اجرا شود اما دولت و این سازمان تاکنون با این مصوبه موافقت نکرده است .

کد خبر : ۳۰۲۹۵۲