خبرگزاری کار ایران

قائم مقم وزیر نیرو:

تاثیر مسائل سیاسی وامنیتی در تولید و مصرف برق/نگاه مردم به مصرف آب و برق سهل انگارانه است

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: طبق آمار موجود در دو سال گذشته تلفات برق کشور حدود 2.5 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، " ستار مجمودی " امروز (شنبه) در آئین آغاز عملیات اجرایی مرحله اول طرح (فهام) که توسط سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، با بیان این مطلب که طبق آمار موجود در دو سال گذشته تلفات برق کشور حدود 2.5 درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: کاهش این میزان تلفات برابر با احداث چندین نیروگاه است و از همه مهم‌تر یک عزم ملی و رسیدن به یک باور و فرهنگ است.

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه بسیاری موارد همانند برق در جامعه امروزی برای ما یک امر بدیهی شده است، گفت: امروزه ادامه توسعه و رفاه اجتماعی و امنیت، بدون برق امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این مطلب که تمامی تکنولوژی‌ها و دستاوردهای کنونی وابسته به وجود برق است، افزود: ما به عنوان حوزه برق با تاریخچه بسیار درخشان کارهای ارزشمندی را به عنوان یک گنجینه و جایگاه نهادینه شده به همراه داریم، اما واقعیت این است که با شتابی که در دنیا وجود دارد و ضرورت‌های موجود،‌ تحول امروزه اصلی‌ترین عنصر تحرک برای تغبیر در شرایط موجود، برای بهینه کردن گذشته است.

محمودی با اشاره به سابقه ای که حوزه برق وزارت نیرو دارد و اینکه با حضور اندیشمندان و مدیران عرصه عمل و تلاش انتظار داریم راه به سوی مسیری جدید پیدا کنیم افزود: در قالب برنامه چند ساله و چشم‌انداز برنامه‌های وزارت نیرو و پیش‌بینی برنامه ششم، این وزارتخانه در جایگاه خوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه این موارد،‌ شعار نیست و بایستی به عمل در آید، افزود: شبکه‌های برق وزارت نیرو بایستی هاب منطقه شود و این کار با صرف انجام کارهای سخت افزاری میسر نیست و کارهای غیر سازه‌ای هم بایستی انجام گیرد.

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه کشور ما از نظر ابعاد، امنیتی، انتخاباتی، سیاسی، خشکی هوا، تنوع زیست محیطی و اقلیم‌های مختلف جغرافیایی، مصارف و فرهنگ بهره‌برداری، نسبت به دیگر کشورها، کشور ویژه‌ای است و همه این‌ها در تولید و مصرف برق دخالت دارند، افزود: در تولید برق ظرفیت‌ها در حد کمال است و دانش کار و تأمین ابزار لازم و غیره برای این صنعت مبهم و پیچیده نیست، ولی در بخش فرهنگ مصرف، مدیریت برق و بهره‌وری، جای کار زیادی وجود دارد و کار جمعی در وزارت نیرو و دستگاه‌های دولتی دیگر را می‌طلبد و همه این‌ها با همراهی مردم میسر است.

وی با بیان اینکه خودمان را از دانش روز دنیا در زمینه‌های بهره‌وری انرژی بی‌بهره نخواهیم کرد، ادامه داد: وزارت نیرو به طبع سیاست‌های دولت یازدهم در آغاز کار برای آب و برق و مسائل مرتبط با آن‌ها تلاش کرد سیاستگذاری‌هایی را منطبق با شرایط کشور با نگاه کارشناسی و ساخت و تولید داخل و قابلیت بهره‌برداری پایدار و قابل اتکا قرار دهد.

محمودی با اشاره به اینکه در حوزه آب خیلی کارها انجام شده است ولی در زمینه برق یکی از مواردی که وزیر نیرو در زمان اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی و دولت قول داد این بود که در خصوص طرح‌های غیرسازه‌ای و بهره‌وری کارهای ویژه‌ای انجام دهد، افزود: قرار شد سهم انرژی‌های نو در سبد تولید برق را در مجموع سبد انرژی‌های کشور افزایش دهیم و از مسئله تلفات به عنوان چالش موجود راهی پیدا کنیم که تلفات به تأمین برق تبدیل شود.

وی نگاه مردم ما به مقوله مصرف اعم از آب و برق و انرژی و سایر موارد، نگاه سهل انگاری دانست و افزود: کشوری که از فاز در حال توسعه به توسعه یافته راه پیدا می‌کند، باید به شیوه‌های مصرف و بهره وری واقف باشد و آنرا بکار بندد.

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه طرح امروز مجموعه‌ای از هاب‌های نرم‌افزاری غیرسازه‌ای و سخت‌افزاری است که با ابزار اندازه‌گیری و توان مناسب داخلی به انجام رسیده است، گفت: وقتی به پیچیدگی‌های صنعت برق باز می‌گردیم و به هماهنگی و بهره‌وری فکر می‌کنیم که قابل عرضه به دنیا باشد کار بزرگی است که امیدواریم بتوانیم سامانه‌های نرم‌افزاری قابل عمل و دوست بهره‌بردار را به عرصه عمل وارد کنیم.

وی درادامه خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ارائه شده وزیر نیرو به دولت برنامه (فهام) بود که آغاز شده و بایستی اعتبارات و منابع مالی مطمئن برای آن تعریف و تأمین شود که در این خصوص استفاده از سرمایه بخش خصوصی می‌تواند بسیار سودمند باشد.

کد خبر : ۳۰۲۷۱۰