خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در گفت وگو با ایلنا:

کیش توانایی تبدیل به مرکز صادرات چمدانی منطقه را دارد/ پلاژهای کیش شبانه روزی می شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۶۸۷

شاید یک درصدی در بخش مسافران هوایی افت داشته ایم اما خوشبختانه در بخش هایی مانند برگزاری رالی تور افزایش 6 الی 8 درصد داشتیم که با توجه به آمار مرداد ماه در کل گردشگری کیش در این مدت 3.5 درصد رشد داشته است که اگر تنوع جشنواره ای نبود احتمال 30 درصد کاهش و افت مسافر وجود داشت.

طبق گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش،‌ جزیره کیش سال گذشته پذیرای یک میلیون و 620 هزار گردشگر بوده که با جذب این تعداد گردشگر از خروج چیزی حدود 4 هزار میلیارد تومان سرمایه کشور به مقاصد گردشگری خارجی جلوگیری کرده است. همچنین در ایام نوروز در شرایطی که اغلب شهرهای گردشگری از جمله اصفهان با افت مسافر مواجه بود؛‌ جزیره کیش توانست رشد 9 درصدی در جذب مسافر داشته باشد و مسئولان سازمان منطقه آزاد معتقدند این افزایش آمار را مدیون تنظیم قیمت ها و نظارت دقیق در بازار و جمع آوری بازار سیاه و همچنین مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه ها هستند.

حال در شرایطی گفته می شود گردشگری داخلی در رکود است؛ معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه های جدید برای افزایش آمار ورود گردشگر داخلی و خارجی می گوید.محمد محب خدایی در گفت وگو با ایلنا از برنامه ریزی برای گسترش زیرساخت های گردشگری حلال در جزیره و سرمایه گذاری ها در پروژه های عمرانی گردشگرانی تشریح کرد.

 

با توجه به درگیرهای به وجود آمده در ترکیه می توان برای جذب مسافران این مقصد و هدایت این تقاضا به سمت مقاصد داخلی از جمله کیش برنامه ریزی کرد؟   

مخاطبان این دو مقصد گردشگری از هم متفاوت هستند. اینکه تقاضای سفر به ترکیه کاهش یافته و حالا این تقاضا به سمت کیش سرازیر می شود، نمی تواند نگاه درستی باشد. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که تنها رقیب ما ترکیه نیست و بسیاری از شهرهای داخلی کشورمان هم شرایط جذب گردشگر را تغییر داده اند. در ایام نوروز شاهد این بودیم که مقصدی مانند اصفهان در جذب توریست داخلی با 37 درصد کاهش مواجه شد در حالی که از میزان سفر در کل کشور کم نشده بود بلکه مسافران مقاصد دیگری را انتخاب کرده بودند.

در مورد ترکیه هم باید بگویم که سفر از طریق مرز زمینی محدود شده است و مرز هوایی همان شرایط سفر را دارد و سفر به ترکیه از طریق هواپیما طبق روال قبل در حال انجام است. اگر این روزها شاهد ارزانی در بسته های سفر به ترکیه هستیم این کاهش قیمت از سوی چارترکنندگان اعمال شده است .  در فروش بسته های سفر گاهی اوقات چارترکنندگان دچار زیان می شوند ولی در هر صورت کیش مسافر خاص خود را دارد و برنامه ریزی برای جذب توریست متناسب با مخاطبانی است که شناسایی کرده ایم اما در کنار آن،‌ این مقاصد هم رقبای کیش محسوب می شوند.

 

گفته می شود،‌ قرار است گردشگری حلال در کیش با استاندارد های جهانی راه اندازی شود و از جمله اقدامات اولیه شبانه روزی شدن پلاژ ها است. برنامه سازمان برای اجرای این طرح چیست؟ ایا در جزیره زیرساخت های مورد نیاز وجود دارد؟   ‌  

ایران یک کشور اسلامی است که مباحث مهم در راه اندازی گردشگری حلال به طور زیربنایی در ذات گردشگری کشورمان وجود دارد. محوریت گردشگری در جزیره کیش هم خانواده است و شعار گردشگری این منطقه هم " کیش بهشت خانواده ها" است. در گردشگری حلال یکسری رعایت موازین مطرح است که این موازین در کشور ما در تمام حوزه ها به نحو احسن رعایت می شود و این موضوع جذابیتی برای گردشگران اسلامی که  به دنبال گردشگری حلال هستند،‌ ایجاد می کند جذابیتی مانند داشتن پلاژهای مستقل واقعی در محیط واقعی برای  گردشگران حلال.

برنامه های گردشگری جزیره کیش با محوریت گردشگری حلال است و در حال معرفی و تبلیغات این پتانسیل های موجود در جزیره به گردشگران کشورهای خارجی هستیم. در حال حاضر اولین اقدام هم این است که پلاژها در چند شیفت به گردشگران و مسافران خدمات ارائه دهند.

 

آیا در خواستی از سوی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در پروژه های عمرانی گردشگری جزیره وجود دارد؟ شرایط جذب سرمایه گذار در این حوزه را پس از لغو تحریم ها چگونه ارزیابی می کنید؟   

معتقدم تا کنون از موضوعاتی به آن پرداخت نشده، نگرش تخصصی به گردشگری است.  در حال حاضر به گردشگری تنها از جنبه تفریحی نگاه می شود درصورتی که می دانیم گردشگری شاخه های زیادی از جمله آموزشی،‌طبیعی،‌ تجاری و...  دارد. زمانی که مبحث گردشگری به این حوزه ها و صنایع وصل می شود، تعریف و شرایط جدیدی را پیدا می کند. در این تعریف ها باید دقت شود و باید دید در حوزه پساتحریم در حوزه گردشگری چه اتفاقی می افتد.

شرکت هایی که برای  تجارت و بیزینس وارد کشور و کیش می شوند،‌ گردشگر تجاری محسوب می شوند. برای  مثال در ترکیه  تاجران را گردشگر می دانند اما از نوع گردشگر تجاری.  از سویی دیگر می بینیم که در سریال سازی ها ترکیه بسیار موفق عمل کرده است و در حوزه توریست هنری و فرهنگی اقدامات قابل توجهی را انجام داده است. این کشور توانسته از طریق گردشگری هنری،  گردشگر تفریحی خود را افزایش دهد که یکی از عوامل آن،‌ این است که در سریال های خود پتانسل های گردشگری را به نمایش می گذارند و پس زمینه سریال ها نشان دهنده پتانسیل های گردشگری است اما این نکته در سریال های ما دیده نمی شود با وجود اینکه پتانسیل های گردشگری طبیعی ایران بسیار فراتر است. از سوی دیگر در مناطق آزاد علاوه بر پتانسیل های طبیعی،  پتانسیل بسیار قوی وجود دارد که آن هم قوانین منحصر به فرد مناطق آزاد است. قانون می گوید اگر شرکت های تجاری که وارد ایرانی می شوند، اگر در مناطق آزاد شرکت خود را ثبت کنند؛ می توانند مالکیت 100 درصدی داشته باشند و هیات مدیره ها می توانند متشکل از خارجی ها باشند و از این طریق کیش می تواند دروازه ورود تجاری ها به ایران باشد.

در حال حاضر در جزیره کیش 41 هتل فعال و 41 هتل دیگر در حال ساخت است. با وجود شاپینگ سنترهای و ظرفیت های مناسب در منطقه،  کیش می تواند  به مرکز صادرات چمدانی کشور تبدیل شویم. قدرت این را داریم در شرایط پساتحریم در بحث ترانزیت مسافر ورود کنیم چراکه شرایط ایرلاین ها بهتر خواهد شد و بسیاری از مسافران خارجی را با هزینه کمتر می توانیم جابه جا کنیم.  

در حال حاضر نرخ بلیت ایرلاین های داخلی کمتر از ایرلاین های خارجی است که این یک مزیت محسوب می شود و معتقدم با  استفاده صحیح از یارانه هایی در حوزه انرژی داده می شود می توانیم به یک مرکز ارزآوری و درآمد تبدیل شویم.

معتقدم در حال حاضر در تمام کشور فعالیت ها باید با دید توسه و رونق صنعت گردشگری تنظیم شود و سرمایه گذاری در بخش های مختلف ارتباط مستقیم با بحث گردشگری دارد. اگر در سایر حوزه ها هم سرمایه گذاری انجام شود می توان آن را به حوزه گردشگری ارتباط داد.

 

پس از اتمام تعطیلات نوروز تا به امروز جشنواره های متعددی از جمله جشنوار آبنبات چوبی و ... در جزیره برگزار شده است،‌تاثیر برگزاری این جشنواره در میزان جذب گردشگر چقدر بوده است؟  

اکثر برنامه ها و جشنواره ها متمرکز بر جذب گردشگرداخلی است و شرایط هنوز فراهم نیست که در بحث جذب توریست خارجی ورود کنیم و به طور جدی در این حوزه وارد کار شویم. تنها برنامه ای که می تواند ورود گردشگری خارجی را به دنبال داشته باشد، برگزاری همایش هاو نمایشگاه ها است.

برگزاری جشنواره ابنبات چوبی هم تاثیر قابل توجهی در ورود  گردشگر داشته،‌ در برگزاری این جشنواره وقتی مخاطب و بازار هدف مشخص شد باید به دنبال آمارها برویم. زمانی که آمار جمعیتی کودکان زیر 7 سال را جویا شدیم دیدیم که 6 میلیون کودک زیر 7 سال وجود دارد که این جمعیت با احتساب والدین به 18 میلیون نفر می رسد و 25 درصد از این جامعه آماری تک فرزند هستند و اولین فرزندشان زیر 7 سال است.

از سویی دیگر در خرداد ماه این خانواده ها دغدغه امتحانات فرزندان را ندارند و خرداد ماه هم  ایام غیر پیک سفر به کیش است و هزینه ها کاهش می یابد بنابراین می توانیم از طریق برگزاری این جشنواره ها گردشگر را شناسایی برای جذب آن برنامه ریزی کنیم.

 

با توجه به برگزاری این برنامه ها و جشنواره ها ورود مسافر به کیش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشت؟

در حال حاضر یک بلاتکیفی در بازار وجود دارد و مردم منتظر هستند تا ببینند قیمت ها تغییر خواهند داشت یا خیر ؟ بازار هم منتظر شرایط ثبات است. البته در این مدت در بخش گردشگری و جذب مسافر برگزاری جشنواره 3 الی 4 درصد رشد ایجاد کرد اما نکته مهم این است که با این اقدامات جلوی افت و ریزش آمارها را گرفتیم.  پس از نوروز در تمام حوزه ها و مقاصد  گردشگری با رکود مواجه هستیم. یعنی اگر در ایام نوروز جزیره کیش در بخش  ورود مسافر 10 درصد رشد داشته اما اصفهان با 37 درصد کاهش جذب مسافر مواجه شده بنابراین جزیره کیش رشد 50 درصدی را تجربه کرده است.

شاید یک درصدی در بخش مسافران هوایی افت داشته ایم اما خوشبختانه در بخش هایی مانند برگزاری رالی تور افزایش 6 الی 8 درصد داشتیم که با توجه به آمار مرداد ماه در کل گردشگری کیش در این مدت 3.5 درصد رشد داشته است که اگر تنوع جشنواره ای نبود احتمال 30 درصد کاهش و افت مسافر وجود داشت.    

 

                 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز