خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر در دیدار با وزیرصنعت،معدن و تجارت:

مانع از رسیدن به تورم 3 رقمی در زمان احمدی نژاد شدیم

محجوب با اشاره به واگذاری های صنایع و کارخانجات به بخش خصوصی گفت: ما مخالف این واگذاری ها نیستیم اما باید ترتیب و شکل آن تغییر یابد متاسفانه نوعی عجله و شتاب در واگذاری وجود دارد و بهتر است واگذاری سهام کارخانجات به صورت مرحله ای باشد تا کمترین میزان ریسک را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز دبیر کل خانه کارگر و اعضای هیات اجرایی این تشکل با وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار کردند علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر ضمن تشکر از وزیر که با وجود مشغله‌های زیاد اجازه برگزاری این جلسه را داد از توجه ایشان به مقوله صنعت و تولید سپاسگزاری کرد.

وی افزود: البته امیدواریم همیشه این مشغله ها به سبب افتتاح صنایع و کارخانجات جدید باشد.  قدرشناسی ما از جنابعالی به واسطه توجهاتی است که در عرصه های مختلف داشته‌اید.

دبیر کل خانه کارگر ضمن اشاره به سابقه نعمت‌زاده افزود: شما تنها کسی هستید که از کابینه شهید رجایی باقی ماندید و امیدواریم راه آن شهید بزرگوار را ادامه دهید ما مطابق سنت هر ساله در این ایام همیشه خدمت وزرای دولت می رسیم برای اینکه بگوییم ما همیشه در حال نقد نیستیم بلکه برای همدلی و کمک به دولت نیز آمادگی کامل داریم نقد وظیفه اصلی ما است اما زبان ما تشکر و سپاسگزاری است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه نویسی گفت: در زمان شهید رجایی بودجه ناخالص داخلی کشور به اندازه 29 درصد بود و این دولت کوچکترین دولت در تاریخ انقلاب اسلامی از نظر هزینه ها بود و شاید یکی از علل اصلی چابک بودن این دولت همین بوده است ما هم در مجلس به این امر اعتقاد داریم به طوری که در تصویب بودجه سال قبل در کمیسیون تلفیق تمام سعی را بر این داشتیم که سرمایه گذاری های دولت به حداقل کاهش پیدا کند اما متاسفانه فقط در گفتار پیروی این اصل هستیم اما در عمل خیر.

محجوب با اشاره به واگذاری های صنایع و کارخانجات به بخش خصوصی گفت: ما مخالف این واگذاری ها نیستیم اما باید ترتیب و شکل آن تغییر یابد متاسفانه نوعی عجله و شتاب در واگذاری وجود دارد و بهتر است واگذاری سهام کارخانجات به صورت مرحله ای باشد تا کمترین میزان ریسک را داشته باشیم.

وی با اشاره به هدفمندی یارانه ها گفت: در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه ها من پیش بینی تورم 3 رقمی را می کردم که اگر ما می گذاشتیم تمام برنامه های احمدی نژاد اجرا شود به طور حتم به این رقم می رسیدیم به طور مثال تورم مواد غذایی در تاریخ ایران بی سابقه بود و حتی در زمان جنگ جهانی دوم نیز این رقم تورم را نداشتیم اما خوشبختانه این دولت توانسته با ترتیب اتخاذ سیاستهای پولی و مالی آن را کنترل کند.

دبیر کل خانه کارگر گفت: ما بر این اعتقاد هستیم که هیچ دولتی نیتی به جز خدمت کردن نداشته است اما دولت قبل مسیر غلط را انتخاب کرد و حالا این مسیر تصحیح شده است اما ما هر چه نگاه میکنیم دولت قبل هیچ دستاوردی برای کشور نداشته است.

وی افزود: در صحبتهای اخیر رئیس جمهوری، ایشان به شکستن رکود تاکید داشتند اما توقع ما بیشتر از این است و علاوه بر شکستن رکود انتظار رونق نیز داریم بعد از توافق هسته ای امیدواری‌های زیادی در جامعه بوجود آمده است و امید دارم با استفاده از فضای ایجاد شده دولت نیز در امر رونق اقتصادی تلاش کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزارت صنعت معدن و تجارت مهمترین وزارت اقتصادی کشور است و اگر از این وزارتخانه سوال و یا نقد زیاد شده است به دلیل گستره فعالیت‌های این وزارتخانه است به طبع وقتی کشتی بزرگ می شود هدایت آن هم سخت تر می شود.

وی با اشاره به عضویت خود در کمیسیون تحقیق برنامه چهارم توسعه گفت: ما در آن دوره بزرگترین منابع ارزی کشور را مصرف کردیم به طوری که نزدیک به چهار برابر ظرفیت عملیاتی شده که رقم آن نزدیک به 300 میلیارد دلار بود را صرف واردات کالاهایی همچون سیمان، آهن وسایر موادی که در کشور تولید می شد کردیم.به طور مثال خشک شدن دریاجه ارومیه پیش از آنکه به علل طبیعی باشد بیشتر به علت عواملی است که خودمان آن را ایجاد کردیم که یکی از این عوامل احداث سدهای زیاد بدون مطالعه کارشناسی است.

وی با اشاره به نسبت بودجه ناخالص داخلی کشور در دولت‌های نهم ودهم گفت: در آن زمان نسبت بودجه ناخالص داخلی از 90 گذشت و امروز رقم آن به 70 رسیده است در حالی که کمترین میزان آن در دولت شهید رجایی با رقم 29 درصد بود این در حالی است که در دنیا این رقم بر روی 25 درصد بسته می شود.

وی با اشاره به فعالیتهای دولت گفت: این دولت تا کنون خوب عمل کرده است و توانسته بسیاری از مشکلات اقتصادی را پشت بگذارد اما سختی کار از الان به بعد است که در مسیر اقتصاد ناهمواری‌های ایجاد شده را تصحیح کند که لازمه این امر وجود افراد دلسوز و توانمند است که خوشبختانه شما دارای این ویژگی هستید امروز این مسیر در دستان شما است و امیدوارم این مسیر را با پیروی از اصول مشخص به سرانجام برسانید.

دبیر کل خانه کارگر با اشاره به وضعیت کارخانه کیان تایر گفت: من به شخصه از شما کمال تشکر را دارم که با وجود مخالفتهای بسیار که حتی از سوی همکاران شما در دولت ابراز می شد باز هم ایستادگی کردید  و این کارخانه را احیا کردید و باعث جلوگیری از بیکاری تعداد زیادی کارگر شدید.

وی در پایان از وزیر صنایع خواست که با پیروی از اندیشه های شهید رجایی چراغ راه آن شهید بزرگوار را روشن نگاه دارد.

بعد از سخنان دبیر کل خانه کارگر وزیر صنعت، معدن وتجارت ضمن تشکر از حضور اعضای هیات اجرایی خانه کارگر گفت: آنچه که بدان اشاره شد وظیفه ما بوده است وامیدوارم خداوند متعال به من این توفیق را بدهد که این وظیفه را به نحواحسن اجرا کنم.

نعمت زاده : صدور کارت‌های بازرگانی بدون صاحب در دولت گذشته 

وی با اشاره به سابقه همکاری خود با علیرضا محجوب گفت: ما از زمان اعتصابات در کنار هم بودیم و بعد از آن هم در دوران اولیه انقلاب با یکدیگر همکاری داشتیم ما در حالی که در تلوزیون بایکدیگر مناظره می‌کردیم اما باطنا با یکدیگر برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران هم نظر و همنفس بودیم همین دیدار نشان می دهد که هدف یکی است. اما شاید سلیقه ها متفاوت باشد.

نعمت‌زاده با اشاره به دوران انتخابات ریاست جمهوری گفت: در آن زمان خیلی ها باور نداشتند که اَقای روحانی می تواند رای بیاورد و حتی بعضی از دوستان به من گله داشتند که با وجود درخواستهای دیگر کاندیداها که در آن مقطع احتمال رای آوری آنها بیشتر بود من برای همکاری با ستاد آقای روحانی اعلام آمادگی کرده بودم. اما من با آشنایی که با هر هشت کاندیدای آن دوران از ابتدای انقلاب داشتم تفکرات اقای روحانی را بسیار جامع تر و عملی تر می دیدم  و ایشان را تنها فردی می دانستم که می تواند در این شرایط سخت کار کند چون می دانستم در آن 8 سال چه اتفاقی افتاده است  و جامعه وکشور به چه میزان از لحاظ اخلاقی سقوط کرده و تفکرات غلط در بدنه دولت ایجاد شده اگر ما بتوانیم آن تفکرات غلط را درست کنیم با کمک خداوند متعال می توانیم وضعیت کشور را بهبود بخشیم.

وزیر صنعت افزود: بدترین مسئله ای که می تواند در جامعه وجود داشته باشد نفاق است اینکه زبان یک چیزی بگوید و در دل یک چیز دیگر فقط از خداوند متعال می خواهم که ما را حفظ کند.

وزیر صنعت معدن تجارت افزود: من در زمان دولت سازندگی نزدیک به سه هزار واحد را واگذار کردم طبق ارزیابی که دوسال پیش هنگام ورود به وزارتخانه انجام دادیم 97 درصد از این واگذاری ها موفق بوده است من در آن زمان هم حتی به آقای هاشمی گفتم که در واگذاری صنایع به بخش خصوصی عجله نکنیم و همین حرف را در همین دولت نیز گفتم.

وی با اشاره به برخی واگذاری ها گفت: متاسفانه برخی واگذاری ها غلط انجام شد به طور مثال شرکت واگن سازی پارس که یکی از صنایع قوی ما بود و حتی صادرات نیز داشت به وزارت دفاع واگذار شد درصورتی که وزارت دفاع بخش خصوصی محسوب نمی شود و یا کارخانه بافت بلوچ با هزار کارگر به بانک مسکن واگذار شد که نتیجه همه این واگذاریها تعطیلی تمام و یا بخشی از این صنایع شد که اما امروز تمام آنها را پس گرفتیم و در حال احیا کردن آنها هستیم.

صدورد کارت بازرگانی برای خانم 80 ساله

وی با اشاره به واردات بیش از حد در دولت قبل گفت: در دولتهای نهم ودهم کارتهای بازرگانی زیادی صادر شد به طوری که بعد از تحقیقات ما فهمیدیم بعضی از این کارت‌ها صاحب مشخصی ندارد به طور مثال کارت بازرگانی برای یک خانم 80 ساله صادر شده که بعد از تحقیقات فهمیدیم که وی به علت کهولت سن مدتها در خانه است اما با وکالتی که از وی گرفته شده چند صدهزار دلار کالا واردشده است و ما وارد موارد تخلف زیادی بوده است.

وی با اشاره به قوانین مالیاتی گفت: قانون مالیات ارزش افزوده دارای اشکالات زیادی است ما نامه نوشتیم که اجرای آن را بیشتر از خود قانون برای کشور مضر اعلام کردیم.

متاسفانه با کاهش منابع نفتی کشور فشار بر سازمان مالیات و منبع مالیاتی کشور افزایش یافته اما این امر نباید سبب شود که صنایع کشور به تعطیلی کشیده شوند.

ما با وزرای اقتصاد و دارائی و تعاون ،کار و رفاه تامین اجتماعی در این خصوص مکاتبه کردیم و امیدواریم این مشکل هر چه زودتر رفع شود.

نعمت زاده افزود:هدف تمام پیمانکاران و کارگران چیزی جز تعالی کشور نیست شاید سلیقه های آنها فرق داشته باشد اما در دل همه آنها چیزی به جز توسعه و شکوفایی نمی خواهند.

وزیر صنعت ،معدن و تجارت در پایان گفت: ما همانطور که به راه اندازی کارخانه ها و صنایع اهمیت می دهیم برای حقوق کارگران نیز ارزش قائل هستیم و به شدت پیگیر حقوق کارگران هستیم و اجازه نمی دهیم حتی در کوچکترین واحد تولیدی به کارگری ظلم شود.

 

کد خبر : ۳۰۱۸۶۹