خبرگزاری کار ایران

دومین همایش ملی حقوق انرژی مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود

پس از برگزاری موفق هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت، مرکز مطالعات حقوق انرژی دانشگاه تهران، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و وزارت نفت جمهوری اسلامی با همکاری موسسه ارتباط گستران انرژی، در همین راستا، دومین همایش ملی حقوق انرژی را برگزار خواهند کرد.

به گزارش ایلنا؛ این همایش که با مشارکت فعال شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در فضایی کاملا علمی برگزار می شود، تاکنون مورد توجه و حمایت بیش از 70 شرکت و رسانه مطرح قرار گرفته است.

الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس همایش حقوق انرژی پیشتر در خصوص لزوم برگزاری این همایش گفته بود: باید اذعان کرد که پیچیدگی‌های روابط بین‌المللی و نیز پیچیدگی‌های فنی و همچنین معاهدات منطقه‌ای و قوانین ملی، باعث به وجود آمدن حالت‌های بسیار پیچیده در فرآیندهای قراردادهای انرژی شده است، به‌ طوری‌که هر روز شاهد مشکلات حقوقی متعدد در قراردادهای حوزه انرژی به‌ ویژه قراردادهای نفت وگاز هستیم که عمدتاً سبب تحمیل هزینه هنگفت ملی به بدنه کشور می‌شوند و به پیشرفت و توسعه پایدار آن لطمه جدی وارد می‌کنند.

 امین زاده با اشاره به اهمیت برگزاری دومین همایش حقوق انرژی و نقش آن در شکل‌گیری بنیان‌های حقوقی مناسب با شرایط روز کشور در حوزه انرژی تصریح کرد: مسأله انرژی امروز نه ‌تنها بحثی فنی و توسعه‌ای است، بلکه دارای ابعاد پیچیده سیاسی، حقوقی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی نیز هست؛ به‌طوری‌ که دسترسی به انواع و اشکال متنوع انرژی امروزه به‌ نوعی جزء حقوق بدیهی و اولیه شهروندان محسوب می‌شود. ازسوی ‌دیگر دسترسی به منابع انرژی یکی از ابزارهای اصلی حاکمیت سیاسی در ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای است.

این درحالی است که به‌رغم گذشت بیش از یکصد سال از کشف و استخراج نفت در ایران، هنوز مسائل حقوقی مربوط به صنعت نفت به‌ صورت تخصصی مورد توجه و آموزش قرار نگرفته است.

دومین همایش ملی حقوق انرژی در روزهای بیستم و بیست ویکم مهر ماه سال جاری به ریاست الهام امین زاده و با حضور اساتید برجسته دانشگاه، مدیران ارشد صنعت نفت، پیمانکاران، مشاوران و سازندگان این صنعت برگزار خواهد شد.

علاقه مندان به این همایش برای اطلاع از جزئیات بیشتر به وبسایت این همایش با آدرس http://iranenergylaw.com/fa/default مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۰۰۴۴۹