خبرگزاری کار ایران

مصطفوی:

110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب کشور از بین رفته است

مدیرکل دفتر حفاظت از منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران از نابودی بیش از 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب های کشور طی سال های گذشته خبر داد.

به گزارش ایلنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "محمدعلی مصطفوی" روز سه شنبه 6 مردادماه 94 با اعلام این خبر گفت: طی سال های گذشته بیش از 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب کشور نابود شده است که این اطلاعات، حاصل تلاش ها، مجاهدت ها و مسوولیت پذیری حوزه مطالعات آب کشور است و تا به مسوولان امر و افرادی که در مسوولیت سازی ها نقش ایفا می کنند، وضعیت آب را یادآوری و گوشزد نماید.

مصطفوی یادآور شد: امروز مرگ آبخوان ها و نابودی منابع آبی کشور قابل مشاهده است و فرونشست زمین که فریاد مظلوم زمین است، این مساله را به خوبی نشان می دهد.

وی تاکید کرد: رفتار ما با آب اگر به همین صورت ادامه یابد، تا 15 سال آینده بیش از 50 میلیون نفر از جمعیت کشور مجبور به مهاجرت خواهند شد و این شرایط بسیار دشوار و حساسی است.

وی با اشاره به اهمیت حوضه آبریز دریاچه نمک تصریح کرد: استان های جمعیتی، اقتصادی و سیاسی ایران به ویژه پایتخت کشور در این حوضه آبریز قرار گرفته است و به همین دلیل تهیه مطالعات بیلان این حوضه بسیار مهم بود که خوشبختانه این اتفاق افتاد. باید توجه شود که کنارهم قرار گرفتن آمار و اطلاعات پایه منابع آب و همچنین حفاظت از منابع آب کمک شایانی در تصمیم گیری ها خواهد داشت.

مصطفوی تاکید کرد: اکنون در دوره ای به سر می بریم که هیچگونه ضعف و کم کاری قابل قبول نخواهد بود. آمار نشان می دهد که 110 میلیارد مترمکعب کسری ذخایر استاتیک آب کشور طی 47 سال گذشته، 90 درصد از این میزان در 20 سال اخیر و بیش از 40 درصد آن در هشت سال گذشته اتفاق افتاده است.

مصطفوی در بخش دیگر سخنان خود بر آب قابل برنامه ریزی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات تاکید کرد و گفت: آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی توسط وزیر نیرو برای نخستین بار به وزارت کشاورزی ابلاغ شده است که طی آن برداشت 43 میلیارد مترمکعبی بخش کشاورزی از منابع زیرزمینی باید به 11 میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

مدیرکل دفتر حفاظت از منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان خاطرنشان کرد: طرح موضوع آب در پرسش مهر رئیس جمهور و در آغاز سال تحصیلی نشان از دغدغه مسوولان عالی رتبه نظام در زمینه آب است. باید بر اساس دستور مقام معظم رهبری که صرفه جویی آب باید توسط همه مسوولان و مردم مورد نظر قرار گیرد، تمام قوای نظام و سازمان ها و ادارت کشور در این زمینه ورود کنند.

کد خبر : ۲۹۴۳۸۵