خبرگزاری کار ایران

راعی:

برنامه ریزی جامع برای اجرای طرح توانمندسازی مطالعات منابع آب کشور

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۳۷۶

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران از انجام برنامه ریزی جامع برای اجرای طرح توانمندسازی مطالعات منابع آب کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "رضا راعی" روز سه شنبه 6 مردادماه 94، در جریان برگزاری همایش ارائه دستاوردهای مطالعات بیلان منابع آب حوزه دریاچه نمک با اعلام این خبر گفت: نظیر طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که به تصویب شورای عالی آب کشور رسیده است، طرح توانمندسازی مطالعات منابع آب کشور در قالب هشت پروژه تدوین گردید که پس از اصلاح، تایید و تصویب در وزارت نیرو، جهت اجرا ابلاغ گردید و در حال حاضر برنامه ریزی های لازم جهت اجرای دقیق آن در دست انجام است.

راعی این طرح را طرح تحول ساز در مطالعات منابع آب کشور خواند و افزود: یکی از موضوعات مهم در اجرای این طرح بحث بیلان منابع آب است، که با توجه به اینکه انجام مطالعات بیلان نیازمند زمان طولانی، استفاده از فناوری های روز و مدرن و همچنین تخصص زیادی است در قالب پروژه ای خاص در طرح توانمندسازی مطالعات آب دیده شده است.

وی ادامه داد: شبکه سنجش منابع آب سطحی، زیرزمینی، پایش منابع آب، تجهیز کردن چاه های قدیم، موجود و جدید و حفاری چاه های اکتشافی و بیلان جدید از جمله فعالیت های زیرمجموعه این طرح خواهد بود.

راعی با بیان اینکه تکمیل و بروزرسانی آمار و اطلاعات منابع آب بسیار حیاتی و مهم است، اظهار کرد: استفاد از اطلاعات تصاویر ماهواره ای در همین زمینه تعریف شده و مورد تاکید مقام عالی وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز هست.

وی یادآور شد: این برنامه یعنی استفاده از تصاویر ماهواره ای برای نخستین بار در مطالعات منابع آب کشور و با همکاری مشاورانی از کشورهای خارجی انجام خواهد شد که با توجه به نوع تجهیزات و دانش خاص آن برنامه های آموزشی جامع برای متخصصین و جوانان کشور در انجام این مهم دیده شده است.

راعی مرکز داده و اطلاعات مطالعات منابع آب کشور را مرکز مهمی برای جمع آوری و حفظ اطلاعات این حوزه عنوان کرد و گفت: مرکز داده های مطالعات آب کشور هر سال بیش از 110 هزار رکورد را ثبت می کند و بنابراین تجهیز و کارآمد بودن این مرکز اهمیت ویژه ای دارد.

راعی راه اندازی مرکز اسناد دیجیتال آب کشور را از جمله برنامه های مهم حوزه مطالعات آب خواند و افزود: این مرکز اسنادی تمامی اسناد واحدهای مختلف آب کشور شامل طرح و توسعه، مطالعات، حفاظت و بهره برداری، برنامه ریزی و اداری و مالی را پوشش می دهد و با ابلاغ وزیر نیرو و در راستای طرح توانمندسازی اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه حوزه مطالعات و حفاظت و بهره برداری دو روی یک سکه اند، بیان کرد: این دو حوزه مهم در آب کشور همواره باید در کنار یکدیگر حرکت کرده و با هم تعامل و همکاری نزدیکی داشته باشند. هر کدام ضعف و مشکلی داشته باشد به تبع دیگری را نیز دچار آن خواهد کرد.

راعی در پایان سخنان خود به برگزاری نشست ژئوفیزیک منابع آب در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: این نشست پس از 13 سال برای نخستین بار و با همکاری مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران با هدف آموزش، آشنایی با مشاوران و متخصصان این حوزه و معرفی جدیدترین مسائل و دستاوردهای روز ژئو فیزیک آب برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز