خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

آماده اجرای 60 پروژه صنعتی و 7 پروژه مهندسی بزرگ و انتقال برق به ترکمنستان هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۹۰۷

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین کشورهای ایران و ترکمنستان گفت: ترانزیت ریلی بین ایران و ترکمنستان در 3 سال آینده به 10 میلیون تن افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه در دو سال گذشته 3 بار به ترکمنستان رفتم و با پیشرفت‌های چشمگیر این کشور آشنا هستم گفت: در دو سال گذشته چهار ملاقات بین روسای جمهور ایران و ترکمنستان برگزار شده که این نشان از تعمق روابط بین دو کشور دارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های قدرت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی دو کشور گفت: معتقدم باید اجازه دهیم همکاری های بین دو ملت گسترش یابد و رفت‌و آمدهای مرزی را افزایش دهیم.

آخوندی با بیان اینکه ایرانی‌های زیادی علاقه‌مند سفر به ترکمنستان هستند ادامه داد: معتقدم بحث صدور روادید مسئله‌ای قابل تاملی است و درخواست می‌کنم صدور روادید را بیشتر از گذشته برای مسافران دو کشور تسهیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افراد و مسافران زیادی بین مرزایران و ترکمنستان تردد می‌کنند و در این ترددها خطاهای جزئی هم رخ می‌دهد اما در مقابل تعمیق روابط بین دو دولت این فضاها قابل گذشت است.

وی افزود: البته مواردی مانند تسهیل صدور روادید بین دو کشور در کمیسیون‌های تخصصی طی امروز و فردا بررسی می‌شود اما تاکید تغییر مقررات برای مبادلات تجاری مرزی و برپایی بازارچه‌های مرزی دارم.

وی با اشاره به لزوم کاهش موانع برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور گفت: معتقدم در هر دو کشور زیرساخت‌هایی برای کاهش موانع تجاری وجود دارد و باید این موانع موجود شناسایی شوند و در جهت آنها گام برداریم.

آخوندی با اشاره به بهره‌برداری از مسیر ریلی اینچه‌برون گفت: خوشبختانه مسیر ترانزیتی راه‌آهن اینچه برون در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و کریدور شرق دریای خزر با افتتاح این مسیر ریلی بیشتر از گذشته باید فعال شود.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه این گذرگاه وضعیت تبدیل به مسیر بین‌المللی را دارد گفت: برای اینکه بتوانیم با استفاده از این مسیر ریلی نقش یک گذرگاه بین‌المللی را در منطقه داشته باشیم نیاز به اقدامات بسیار گسترده‌ای از سوی دو کشور ایران و ترکمنستان وجود دارد تا موانع تجاری کالا و تردد مسافر بین این دو کشور به حداقل برسد.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به گذرگاه ترانزیتی سرخس – بندرعباس گفت: مسیر ریلی سرخس- بندرعباس به عنوان گذرگاه کریدور جنوب به شمال است که البته هنوز نتوانستیم از تمام وضعیت این مسیر استفاده کنیم.

افزایش نقش استراتژیک ایران در منطقه پس از توافق هسته‌ای

آخوندی با اشاره به توافق بین ایران و گروه 1+5 درباره مسائل هسته‌ای گفت: با اتفاقات اخیری که در منطقه افتاده و با توجه به نقش استراتژیک ایران در منطقه و جهان این گذرگاه‌های ترانزیتی بیشتر از گذشته در اقتصاد منطقه می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه ایران نقش مهمی در ثبات و امنیت منطقه دارد تاکید کرد: ما همواره به مسئولیت منطقه‌ای خودمان آگاه بودیم و در جهت توسعه ثبات منطقه تلاش می کنیم و سعی‌مان بر این است که سایر کشورها هم از این ثبات و امنیت بهره‌مند شوند.

آخوندی با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان گفت: با توافقی که بین ایران و جهان انجام شده این منطقه می‌تواند ظرفیت بسیاری نسبت به گذشته در مسائل اقتصادی داشته باشد.

برنامه دو کشور برای تردد هزار کامیون در روز از مرزهای ایران و ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان، رئیس جمهور دو کشور توافقات بسیار مهمی انجام دادند که مسئولیت من و مسئولان همتای من در ترکمنستان را در تحقق این اهداف اقتصادی دو کشور زیاد می‌کند گفت: دو رئیس جمهور کشورهای ترکمنستان و ایران ماموریت‌های بسیار مهمی برای اهداف کمی تعیین کرده‌اند که تردد روزانه هزار کامیون از مرز زمینی بین دو کشور یکی از ماموریت‌هایی است که رئیس جمهور دو کشور در نظر گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر اهدافی که رئیس جمهور دو کشور در ملاقات‌های اخیر بر روی آن به تفاهم رسیده‌اند افزایش ترافیک بار عبوری از طریق وی به 10 میلیون تن در طول 3 سال آینده است.

وی ادامه داد: من از مسئول این حوزه (داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) خواسته‌ام تمام اقدامات لازم در جهت تسهیل تردد کامیون‌ها بین دو کشور را فراهم کند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر میزان توقف برای عبور کامیون ها در مرز بین دو کشور به شدت کاهش پیدا کرده و در الگوی افزایش ترافیک باری از طریق ریل هم به همکاری دو کشور بسیار نیاز است.

ترانزیت ریلی از سرخس در چهار ماهه اول سال 2.5 برابر افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تحقق ماموریت افزایش ترافیک باری از طریق ریل بین دو کشور گفت: در این حوزه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و در چهارماهه اول سال ترانزیت باری در مسیر ریلی سرخس نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 2.5 برابر افزایش پیدا کرده است و همچنان هم ظرفیت برای افزایش وجود دارد.

آخوندی تاکید کرد: ما آماگی این را داریم که میزان بار ریلی در سال جاری را بین دو کشور تا 3 میلیون تن افزایش دهیم.

امضای7 سند پروژه مهندسی بزرگ بین دو کشور

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نماینده خود را 31 اردیبهشت ماه به عشق‌آباد ترکمنستان اعزام کردم تا نتایج خوبی برای چهاردهمین دوره اجلاس مشترک بین دو کشور به دست آید گفت: در سفر فخری کاشان نماینده وزارت راه و شهرسازی ایران در 31 اردیبهشت ماه هفت سند امضا شد که اجرای این هفت سند از پروژه‌های بزرگ مهندسی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

آخوندی ادامه داد: معتقدم باید صورتجلسه نماینده وزارت راه و شهرسازی ایران از اسناد بررسی شده بین دو کشور را باید مبنای کار قرار دهیم.

آماده انتقال برق به ترکمنستان هستیم

آخوندی همچنین در ادامه باب یان اینکه آماده انتقال برق به ترکمنستان هستیم و در این باره پیشنهادات روشنی به مسئولان کشور ترکمنستان داده‌ایم گفت: ایران آماده شروع پروژه‌های اقتصادی با ترکمنستان است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش صنایع پیشنهاد اجرای 60 پروژه بزرگ در ترکمنستان را داده‌ایم که تمام موارد این 60 پروژه را می‌توانیم به اجرا برسانیم و تمام شرکت‌هایی که برای اجرای این پروژه‌ها معرفی شده‌اند از بهترین شرکت‌های ایرانی هستند و ماموریت خود را به بهترین وضع می‌توانند انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز