خبرگزاری کار ایران

یک طراح توربین آبی در گفت‌وگو با ایلنا:

امکان تولید برق از توربین‌های آبی/بازگشت 90 درصد سرمایه ظرف یک سال

نصب توربین های آبی روی رودخانه ها به لحاظ اشتغالزایی و اقتصادی به صرفه خواهد بود چرا که 90 درصد کل هزینه بعد از یک سال باز می گردد.

علی پورفتحعلی کسمایی، طراح نوعی توربین آبی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص نحوه کار این توربین، گفت: توربین‌های 2.5 مگاواتی بادی که در منجیل کار می‌کنند را می‌توان به توربین آبی تبدیل کرد و به جای نیروی باد از آب جهت تولید برق استفاده کرد.

وی افزود: در تمام دنیا نصب توربین های آبی روی دریا متداول است اما با توجه به هزینه بر بودن این کار می‌توان این توربین‌ها را بروی رودهایی همچون سفیدرود که از دبی و هد بالایی برخوردارند، نصب کرد.

کسمایی تصریح کرد: نصب این توربین ها به لحاظ اشتغالزایی و اقتصادی به صرفه خواهد بود چرا که 90 درصد کل هزینه بعد از یک سال باز می گردد و همچنین 4 نفر می توانند روی این توربین ها کار کنند.

وی با اشاره به اینکه نیروی باد و استفاده از آن جهت تولید برق نمی تواند پایدار باشد، ادامه داد: با تبدیل توربین بادی به آبی و نصب بروی رودخانه ها می توانیم برق پایدارتری داشته باشیم ضمن اینکه در مناطقی که نمی توان از نیروی باد استفاده کرد از نیروی آب بهره می گیریم.

این طراح کل هزینه تبدیل و راه اندازی این نوع توربین را 4 میلیون دلار اعلام کرد که در صورت کار مداوم ظرف مدت یک سال 90 درصد بازگشت سرمایه خواهد داشت.

کد خبر : ۲۹۱۸۶۲