خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران؛

توجه به بهره وری و مولفه های موثر بر ارتقای آن در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه

کد خبر : ۲۸۸۸۲۴

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، بهره وری و مولفه های موثر بر ارتقای آن مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان ملی بهره وری ایران، رویا طباطبایی یزدی افزود: 25 بند از 80 بند از این سیاست ها، ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با بهره وری دارد که مولفه های اثرگذار در ارتقای بهره وری از جمله رقابت پذیری، نوآوری، دانش بنیانی، عدالت، شفافیت و دوری از فساد را مورد نظر دارد.

وی با بیان اینکه براساس بند یکم سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، بر «رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغالزا که با بسیج همه بتواند متوسط رشد 8 درصدی کشور را در طول برنامه محقق کند» تاکید شده است، گفت: بدون رشد بهره وری نائل شدن به این رشد اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود.

** توجه به بهره وری در همه امور

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با تاکید بر هماهنگی و هم راستایی برنامه جامع بهره وری کشور با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که یکی از ارکان سیاست های کلی برنامه ششم توسعه می باشد، تصریح کرد: «بهبود مستمر فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت پذیری بازارها» نیز از مولفه های اصلی و تاثیرگذار در این زمینه به شمار می آید که در بند دوم از سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بندهای مرتبط با امور اقتصادی در این سیاست ها، بسیاری از بندها در دیگر امور از جمله امور فناوری اطلاعات و ارتباطات، امور اجتماعی، امور فرهنگی و امور علم، فناوری و نوآوری نیز با بهره وری ارتباط تنگاتنگی دارند.

طباطبایی یزدی خاطرنشان کرد: در بند 32 مربوط به امور فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز بر «کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه دولت الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات» و در بند 37 همین بخش بر «افزایش سهم سرمایه گذاری زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا رسیدن به سطح کشورهای برتر منطقه» تاکید شده است که بی ارتباط با موضوع بهره وری نیست.

وی افزود: در بخش امور اجتماعی و در بند 39 بر «ارتقای سلامت اداری و اقتصادی و مبارزه با فساد در این عرصه با تدوین راهبرد ملی مبارزه با فساد و تصویب قوانین مربوط» لحاظ شده که این موضوع نیز با مقوله بهره وری ارتباط تنگاتنگی دارد.

به گفته طباطبایی یزدی، در بند 58 در بخش امور دفاعی و امنیتی نیز «پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار» مورد توجه قرار گرفته که بدون شک با ارتقای بهره وری در بخش تولید مرتبط است.

بند 69 این سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر«فرهنگ‏سازی درباره اصلاح الگوی مصرف و سیاست های اقتصاد مقاومتی»در بخش امور فرهنگی و بند 78 این سیاست ها در بخش امور علم، فناوری و نوآوری مبنی بر«تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب سازی سطوح و رشته های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال» از دیگر موارد مرتبط با بهره وری است که در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری این سیاست ها برپایه محورهای سه گانه «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم سازی فرهنگی» تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: بهره وری یکی از مبانی اصلی هر کدام از این محورهای سه گانه به شمار می آید.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با بیان اینکه در نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور بر تکیه بر اولویت های اساسی در سیاست های کلی «اصل 44» ، «اقتصاد مقاومتی»، «علم و فناوری»، «نظام اداری» و «جمعیت» به منظور تحقق اهداف برنامه ششم در الگویی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت تاکید شده، خاطرنشان کرد: در عمده ای از موارد این سیاست های کلی، بهره وری و مولفه های تاثیرگذار بر ارتقای آن نیز مورد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در نیمی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز که در بهمن ماه سال 1392 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، به مقوله بهره وری توجه شده است، ضمن اینکه سه بند نیز ارتباط مستقیم با بهره وری دارد، چنانچه در بند سوم از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی «محور قراردادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و بکارگیری ظرفیت و قابلیت های متنوع در جغرافیای مزیت های مناطق کشور» لحاظ شده است.

** اهتمام سازمان ملی بهره وری ایران بر ارتقای جایگاه بهره وری

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران تصریح کرد: تشکیل «شورای برنامه ریزی ارتقای بهره ‏وری» برای نخستین بار در برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته و از چهارم آذرماه 1393 تاکنون، هشت جلسه از این شورا با حضور برخی از معاونان وزرا و نمایندگان دستگاه های اجرایی کشور و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز