خبرگزاری کار ایران

پیشرفت ٩٠ درصدی پیش راه‌اندازی سکوی لایه نفتی پارس جنوبی

پیش راه‌اندازی سکوی لایه نفتی پارس جنوبی با ظرفیت فرآورش روزانه ٣٥ هزار بشکه نفت خام به ٩٠ درصد رسید.

به گزارش ایلنا، فرشید سید حسینی، مدیرعامل شرکت صنایع فراساحل ایران‌ (صف) با اشاره به نصب سکوی لایه نفتی پارس جنوبی در ٢٢ اردیبهشت ماه ٩٤ در موقعیت خود، گفت:‌ هم اکنون عملیات پیش راه اندازی به پیشرفت ٩٠ درصدی رسیده است و این عملیات تا ١٥ روز دیگر به پایان می رسد و سکوی لایه نفتی را به پیمانکار (شرکت پتروایران) تحویل می‌دهیم. 

به گفته وی، سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی با وزن ٨٩٠ تن، ظرفیت فرآورش روزانه ٣٥ هزار بشکه نفت خام دارد.

مدیرعامل شرکت صف تصریح کرد: پس از تحویل سکو به شرکت پتروایران عملیات حفاری ادامه می‌یابد و یک سال پس از این تاریخ، دوباره برای عملیات راه‌اندازی قطعی پروژه را تحویل می‌گیریم. 

سید حسینی درباره طولانی شدن روند ساخت سکوی لایه نفتی نیز افزود: با این که ساخت این سکو از سال ٨٥ ابلاغ شده بود، اما به دلیل مشکلات فراوان از جمله نداشتن منابع این کار انجام نشد؛ اما در یک سال اخیر با توجه به تاکید وزیر نفت مبنی بر برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی ساخت این سکو نیز سرعت گرفت و توانستیم ظرف یک سال این کار را به پایان برسانیم. 

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران کارفرمای اصلی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بوده و شرکت توسعه پتروایران به عنوان پیمانکار اصلی پروژه مدیریت اجرای همه عملیات توسعه میدان از جمله مطالعات مخزن، تهیه طرح جامع توسعه، عملیات حفاری و تکمیل چاهها، مدیریت ساخت، نصب و راه‌اندازی همه تجهیزات فرآورشی و بهره‌برداری را برعهده دارد. شرکت صف پیمانکار ساخت سکوی دریایی (زیرسازه و روسازه) در این طرح است. 

سکوی لایه نفتی پارس جنوبی با وزن ٨٩٠ تن و با ابعاد ٣٢ در ٣٥ متر و ارتفاع ٢٠ متر ساخته شده است و ظرفیت تجمیع و فرآورش روزانه ٣٥ هزار بشکه نفت را از هفت حلقه چاه تولیدی حفر شده در میدان نفتی پارس جنوبی دارد.

پیش بینی می‌شود با تکمیل عملیات ساخت دیگر تجهیزات فرآورشی مورد نیاز برای تکمیل این طرح، بهره‌برداری از لایه نفتی پارس جنوبی در نیمه دوم سال ٩٥ آغاز شود. 

کد خبر : ۲۸۵۷۹۰