خبرگزاری کار ایران

ایران شرایط مدل تازه قراردادهای نفتی خود را روی میز می گذارد

مقامهای ایرانی می گویند در صورت لغو تحریمها، شرکتهای بین المللی نفت و گاز جهان می توانند برای امضای قراردادهای بلند مدت و پر سود با ایران مذاکره کنند.

به گزارش ایلنا، علی کاردر، مدیر امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت: ایران خود را برای ارائه پیشنهاد قراردادهای بلند مدت با میزان سوددهی بالا به شرکتهای نفت و گاز جهان آماده می کند، اما در مقابل خواهان مشارکت جدی آنها با شرکتهای ایرانی فعال در صنعت نفت و گاز است.

بر اساس این گزارش، بهبود شرایط قراردادهای نفتی و مذاکره با شرکتهای نفتی بین المللی نشان از تلاشهای ایران برای جذب میلیاردها دلار سرمایه در صنایع نفت و گاز خود پس از به نتیجه رسیدن گفتگوهای هسته ای میان تهران و کشورهای گروه ١+٥ دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه گذاری و تامین منابع گفت: چارچوب کلی مدل تازه قراردادهای نفتی ایران که تهران درباره آن با شرکتهای نفتی جهان در حال مذاکره است و هنوز به صورت نهایی مصوب نشده است، می تواند توجه شرکتهای نفتی را به افزایش تولید، مشارکت بلند مدت و تشویق شرکتهای خارجی به تشکیل سرمایه گذاریهای مشترک از مراحل اولیه کار توسعه میدانها، متمرکز کند.

این گزارش می افزاید: شرکتهای بین المللی نفت و گاز نیز بر اساس این قراردادهای تازه، دانش فنی و راهکارهای مدیریت پروژه را در اختیار شریکان ایرانی خود خواهند گذاشت.

کاردر گفت: آنها برای افزایش برداشت نفت خام از میدانها مشوق و پاداش دریافت می کنند و دانش فنی خود را انتقال می دهند.

در پی ادامه مذاکرات هسته ای تهران و کشورهای گروه ١+٥ برای رسیدن به یک توافق جامع هسته ای، هم اکنون توجه ها در دنیا به ذخایر نفت و گاز ایران به عنوان دارنده چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام و بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی معطوف شده است.

ایران و کشورهای گروه ١+٥ برای دستیابی به این توافق جامع هسته ای تاریخ ٣٠ ژوئن (١٠ تیرماه) را به عنوان ضرب الاجل نهایی تعیین کرده اند؛ دستیابی به توافق سبب لغو تحریمهای ایران می شود و در سایه این توافق می توان منتظر روان شدن سیل سرمایه های خارجی به سوی پروژه های نفت و گاز ایران که بسیاری از این میدانهای قدیمی برای توسعه به فناوریهای نوین نیاز دارند.

امیر زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی که پنج ماه پیش با جدا شدن از تیم مذاکرات هسته ای به وزارت نفت آمد و هم اکنون مامور مذاکره با شرکتهای بزرگ نفت و گاز جهان شدهاست، چندی پیش گفت: بخشهای نفت و گاز ایران حداقل به ١٨٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

شرکتهای بزرگ نفتی آمریکایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ١٣٥٧ شمسی، ایران را ترک کردند و از آن زمان تاکنون بازنگشته اند، اما شرکتهای اروپایی مانند استات اویل نروژ، توتال فرانسه، انی ایتالیا نیز تا سال ٢٠١٠ میلادی در صنایع نفت و گاز ایران فعالیت می کردند.

بر اساس این گزارش، تحریمهای یکجانبه دآمریکا و غرب در طول سالهای گذشته سبب کاهش تولید و صادرات نفت خام ایران شده اند.

به دنبال پیشرفت اخیر در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه ١+٥، دیدار و گفتگوهای مقام های نفتی ایران و مدیران شرکتهای نفت و گاز جهان در تهران و خارج از آن برای ورود دوباره خارجی ها به پروژه های نفت و گاز و امضای قراردادهای نفتی با این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) افزایش یافته است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از به دست گرفتن دوباره سکان هدایت وزارت نفت ایران کمیته ای را مامور تدوین مدل تازه قراردادهای نفتی ایران کرد، قراردادهای نفتی پیشین ایران که عمده آنها از نوع بیع متقابل (Buy Back) بوده است برای شرکتهای خارجی جذابیت چندانی ندارد.

کلودیو دسکالزی، مدیر عامل شرکت انی به تازگی در ششمین سمینار بین المللی اوپک در وین اتریش که مقامهای ارشد ایرانی نیز در آن شرکت کرده بودند، به حضار گفته بود که شرکتهای نفت و گاز جهان بدون بهبود شرایط قراردادهای نفتی ایران به این کشور نمی آیند.

وی تصریح کرده بود: ما در مدل قراردادهای پیشین پولهای زیادی از دست دادیم از این رو خواهان تغییر شرایط قراردادهای نفتی هستیم.

کاردر ادامه داد: مدل تازه قراردادهای نفتی ایران که برای ٣٤ تا ٧٤ میدان نفتی به کار گرفته می شود، می تواند برای ٣٠ سال دوام داشته باشد و پرداختها با سطح تولید رابطه نزدیکی خواهد داشت.

وی افزود: وزارت نفت ایران شرکتهای نفتی خارجی  را به مشارکت با شرکتهای ایرانی در مراحل اولیه توسعه تشویق می کند؛ شرایط قراردادهای پیشین کوتاه مدت و ٦ ساله بودند و اغلب در مراحل اولیه شامل مشارکت شرکتهای ایرانی نمی شدند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه گذاری و تامین منابع اظهار کرد: وزارت نفت ایران انتظار دارد که مذاکرات با شرکتهای نفتی خارجی برای امضای قراردادها ٦ ماه پس از لغو تحریمها عملی شود.

کاردر گفت: شرکت ملی نفت ایران هم اکنون در حال بررسی و آزمایش چگونگی از سرگیری فعالیت آن دسته از چاههایی است که در طول تحریمها تعطیل و سبب افت صادرات نفت شده اند.

وی ادامه داد: این آزمایشها سبب شده است تا زنگنه از ورود یک میلیون بشکه نفت خام ایران به بازارهای جهانی ظرف ٦ ماه خبر دهد.

بنا بر گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، احتمال می رود ایران برای برخی از میدانهای پیچیده و پروژه های دشوار از قرارداهای مشارکت در تولید بهره گیرد، البته این نوع از قراردادها در ایران به دلیل اختصاص سهمی از نفت به شرکتهای توسعه دهنده با مخالفت روبروست.

کاردر گفت: احتمال می رود این قراردادها برای توسعه میدانهای نفتی در آبهای عمیق دریای خزر و شاید برخی میدانهای قدیمی که نیازمند فناوریهای پیشرفته برای ازدیاد برداشت هستند، به کار گرفته شود.

زمانی نیا اظهار کرد: وزارت نفت برای رونمایی از مدل نهایی قراردادهای نفتی تازه ایران منتظر نتایج مذاکرات هسته ای است.

وی افزود: مدل تازه قراردادهای نفتی ایران هنوز منتظر تصویب نهایی هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران است، اما این قراردادهای نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران ندارد.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: مدل تازه قراردادهای نفتی ایران به گونه ای تنظیم شده است که به ضرر دو طرف نباشد و در عین حال برای سرمایه گذاران جذاب باشد، اما ایران خواهان مشارکت شرکتهای ایرانی فعال در حوزه ارائه خدمات، ساخت خط لوله و ساخت و اداره سکوهای حفاری با شرکتهای نفتی خارجی برای توسعه میدانهاست.

زمانی نیا در پایان گفت: ما انتظا داریم که شرکتهای نفتی ایرانی مشارکت و سهمی منطقی در این پروژه ها داشته باشند.

کد خبر : ۲۸۵۱۷۵