خبرگزاری کار ایران

کارشناسان اقتصادی در همایش "جامعه و شرایط پساتحریم" مطرح کردند:

فساد، توهم، سردرگمی و دعوای نهادها از مهمترین مشکلات پس از تحریم

برخی از مسئولان ما هم تصور می کنند غرب در حال سقوط است و ما در اوج قرار داریم / اگر از تجربه تاریخ درس نگیریم، اشتباهات دیگران را تکرار می کنیم. باید تجربه تاریخ به دولت یادآوری کنیم تا اشتباهات دیگران را تکرار نکند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ همایش "جامعه و شرایط پساتحریم" به میزبانی شورای سازمان­های جامعه مدنی ایران و در محل سندیکای شرکت­های ساختمانی برگزار گردید. در این همایش سخنرانان به بررسی تاثیر توافق هسته ای بر آینده ایران و مسئولیت­های جامعه مدنی پس از تحریم­ها پرداختند.

اطهاری: برخی از مسئولان تصور می کنند غرب در حال سقوط است

کمال اطهاری، کارشناش اقتصاد توسعه در سخنانش با اشاره به موقعیت اتحاد جماهیر شوروی در دهه هفتاد میلادی، گفت: در نیمه دهه هفتاد به نظر می‌رسید شوروی در اوج است و دنیای سرمایه داری در بحران قرار دارد و در آن زمان آمریکا در جنگ ویتنام شکست خورده بود. انقلاب­های ضد امپریالیستی جهان را فرا گرفته بود و به نظر می رسید غرب در حال فروپاشی است. اما در همان زمان شوروی وارد بحران شد و یک دهه بعد فروپاشید. کشوری که ابرقدرت بود به سرعت از تاریخ بیرون رفت.

اطهاری ادامه داد: برخی از مسئولان ما هم تصور می کنند غرب در حال سقوط است و ما در اوج قرار داریم. اگر حواس­مان نباشد ممکن است اشتباه شوروی برای ما هم تکرار شود. عبرتی که ما باید از بیاموزیم این است که اصلاحات در شوروری بسیار دیر آغاز شد و حکومت در برابر آن ایستادگی کرد. حکومتی که اصلاحات را دیر آغاز کند حتما از پا می‌افتد.

وی افزود: اگر از تجربه تاریخ درس نگیریم، اشتباهات دیگران را تکرار می کنیم. باید تجربه تاریخ به دولت یادآوری کنیم تا اشتباهات دیگران را تکرار نکند. همان طور که دریاچه اورال در شوروی خشک شد، در ایران هم دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است. در نتیجه اقدامات سه دهه گذشته و با جعل قانون به نام برنامه عمرانی، دریاچه ها در حال خشک شدن است و در کنار آن روح مردم نیز در حال خشک شدن است. در حال حاضر این منکر واقعی است و کسانی که نگران رواج منکرات هستند در این خصوص نیز نهی از منکر کنند.

بحرینیان: برنامه ریزی توسعه در کشور تا کنون راه به جایی نبرده است

در ادامه این برنامه محمد بحرینیان، به ایراد سخن پرداخت. او شناخت ناکامی­ها و اشتباهات مهلک گذشته را برای بررسی وضعیت بعد از تحریم، لازم دانست.

این کارشناس اقتصادی گفت: بنای اقتصاد ایران بر بخش خدمات استوار است، نه بر صنعت و تولید و تشکلیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش خدمات 7 برابر بخش صنعت است.

وی گفت: برنامه ریزی توسعه در کشور تا کنون راه به جایی نبرده است. دلیل این امر این است که توسعه صنعتی در کشور اولویت ندارد در حالی که تولید صنعتی می تواند کشورها را به توسعه برساند و این مسئله در تمامی کشورهای توسعه یافته به عنوان یک عامل مشترک مشاهده می شود.

این اقتصاددان راه حل مشکلات اقتصادی در شرایط بعد از تحریم را تشکیل یک نهاد فراقوه ای دانست که در یک بازه زمانی 10 ساله ماموریت اجرای برنامه توسعه را پیگیری کند.

لیلاز: مهم ترین مشکل پس از لغو تحریم­ها دعوای نهادها بر سر منابع مالی آزاد شده است

آخرین سخنران این مراسم سعید لیلاز بود. این تحلیل­گر  اقتصادی گفت: با توجه به مشکلاتی که در سه دهه گذشته در کشور رخ داده امروز کشور درگیر چالش­های متعدد است. یکی از این چالش­ها چالش اجتماعی است. در سالهای گذشته بین 40 تا 50 درصد قدرت خرید مردم از بین رفته است که مهم ترین اثر آنرا در کاهش مصرف لبنیات شاهد هستیم. این مسئله به افزایش تلاطم­های اجتماعی در کشور منجر می شود.

وی افزود: دومین چالش، فساد حاکم بر کشور است. در حال حاضر فساد در ایران ساختاری و سیستماتیک شده است و نهادهای مبارزه کننده با فساد خودشان دچار فساد شده اند. در نتیجه ما امروز به لحاظ اقتصادی فاسدترین کشور خاورمیانه هستیم.

این اقتصاددان ادامه داد: چالش سوم ایران چالش امنیتی است. امروز ما در سوریه، عراق و یمن درگیر هستیم. همچنین در پیرامون­مان، موج فزاینده ای از بنیادگرایی را شاهد هستیم که تهدیدی علیه ایران است. این سه چالش بخش عمده ای از منابع مالی آزاده شده از تحریم­ها را به خود اختصاص خواهد داد.

لیلاز گفت: در طول تاریخ معاصر هر گاه درآمد نفت بالا رفته، جامعه مدنی جارو شده است. در دوران پسا تحریم مسئله فساد بار دیگر بازتولید می شود. همچنین در سالهای اخیر به نهادهای امنیتی، منابع مالی تزریق نشده که در شرایط پساتحریم بخش زیادی از منابع مالی به سوی نهادهای امنیتی سرازیر می شود.

وی در انتها تاکید کرد: مهم ترین مشکلات ما بعد از لغو تحریم­ها فساد، ناکارآمدی و دعوای نهادها بر سر کسب منابع مالی آزاد شده خواهد بود. تمام این مشکلات را در انتهای دولت اصلاحات و در دوران احمدی نژاد نیز شاهد بودیم که مجددا تکرار خواهد شد و هیچ دلیلی وجود ندارد تا افرادی تصور کنند این اتفاقات در آینده رخ نخواهد داد.

کد خبر : ۲۸۴۰۷۷