خبرگزاری کار ایران

سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری:

بحران آب محصول ناتوانی سیستمی است

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۴۰۷

سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: بحران آب محصول ناتوانی سیستمی است و کنار گذاردن ذی نفعان از مدیریت منابع آب و انباشت اختیارات در دستگاه های دولتی عامل مهم پیدایش وضعیت فعلی در آب کشور محسوب می شود.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حسام الدین آشنا روز دوشنبه در اولین کنفرانس علوم و مهندسی آب در سالن همایش های وزارت نیرو ، اظهار داشت: بخشی از یافته های مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درخصوص مدیریت منابع آب در ایران نشان می دهد ، بدون بررسی و واکاوی دقیق مسایل این بخش ، فضای سیاست گذاری منابع آب شفاف نشده و اصلاح نخواهد شد.

وی افزود: هشدارهای دهه های 40 و 50 شمسی درخصوص ظرفیت بروز بحران تاکنون و شواهد نشان می دهد پیدایش بحران و نپرداختن به راهکارهای مدیریت آن، معلول ضعف دانایی نیست ، بلکه محصول ناتوانی سیستمی است.

آشنا گفت: طی سه دهه گذشته بسیاری از فعالان عرصه کشاورزی به دلیل بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی و سطحی، منافع حاصل از ناپایدارترین و گاه غیراقتصادی ترین نوع کشت را کسب کرده اند.

وی خاطرنشان ساخت : میزان آب مصرفی در واحد هکتار از دهه 1340 تا امروز تغییری محسوسی نداشته و این ناشی از ضعف ارزیابی عملکرد در این بخش است .

به گفته آشنا ، شهرنشینان سهم کوچکی از کل منابع آب را مصرف می کنند، اما در میزان بهره برداری آب خارج از استانداردهای بین المللی عمل کرده اند.

وی تصریح کرد :صنعتگران نیز سهم کمی از مصرف کل منابع آب را دارند، اما هزینه های لازم برای فناوریهای تصفیه و مصرف آب را متحمل نشده اند و در انتقال آلودگی به منابع آبی نیز بی رویه عمل کرده اند.

آشنا یادآور شد: شرکت های مشاور و پیمانکاران از خوان گسترده پروژه های توسعه سازه ای اعم از سدها، کانال های انتقال آب، و سازه های انتقال بین حوضه ای آب، بهره برده اند و حتی مشاوران ارزیابی محیط زیستی و اجتماعی-فرهنگی نیز از این امکانات برخوردار شده اند.

به گفته وی ، دولتمردان و نمایندگان نیز از افتتاح انواع و اقسام پروژه های سازه ای بزرگ و کوچک بهره برده اند و تصویری از کارآمدی، خدمت و توسعه را به مردم عرضه داشته اند.

آشنا یادآور شد : آنچه که به وقوع پیوسته در شرایطی است که بحران در منابع آب کشور در کتب ، مقالات،گزارش های دولتی و انتشارات سازمان های بین المللی تشریح شده بود.

سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی خرده سیستم ها از وضع موجود منتفع می شوند و در درازمدت کل سیستم به سمت فاجعه پیش می رود، ما با تله سیستمی مواجه هستیم.

آشنا گفت: عمده متخصصان تأیید می کنند کنار گذاردن ذی نفعان از مدیریت منابع آب و انباشت اختیارات در دستگاه های دولتی عامل مهم پیدایش وضعیت فعلی در آب کشور است .

آشنا تصریح کرد: مسأله مدیریت منابع آب برای عبور از بحرانی که در آن قرار داریم و بنا بر روند تغییراتی اقلیمی تشدید می شود، میزان توانایی ما در مواردی همچون طراحی و اعمال تغییرات ساختاری کارآمد در نظام سیاست گذاری و اجرا، لحاظ کردن عقلانیت درازمدت و گذر از کوتاه مدت نگری مشخص خواهد شد.

وی گفت : قضاوت تاریخ درباره ما بر مبنای ظرفیت و توان برای تحقق ملزومات بقای یک تمدن، و نه بر مبنای شعارها یا میزان محبوبیت مان خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز