خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو:

باید مدیریت خردمندانه آب جایگزین روش توسعه سازه ای شود

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۰۹۵

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: در مدیریت آب کشور باید روش توسعه سازه ای با حکمرانی مناسب و مدیریت خردمندانه آب جایگزین شود.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، علیرضا دائمی درباره بحران کنونی آب در کشور و راه حل های پیش رو، اظهار داشت: امروزه مباحث بحران آب توسط نهادهای دولتی و غیردولتی به اشکال مختلف مطرح می شود و قبل از آنکه چاره ای برای حل مشکلات پیشنهاد و یا اجرایی شود، به بیان مشکلات آن پرداخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرایط تغییر اقلیم از یکسو و استفاده بی رویه از منابع آبی از سوی دیگر، تهدید بالقوه ای برای کشور است، اظهار داشت: ادامه این روند، این تهدید را بالفعل کرده و منجر به مخاطراتی برای کشور خواهد شد.

دائمی با اشاره به اینکه دانشمندان و محققان جهان بر این باورند تغییرات اقلیمی حداقل تا سه دهه آینده پابرجا خواهد بود؛ یادآور شد: اقدام های انسانی در مصرف بی رویه انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای از عوامل اصلی بروز این رویداد است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برنامه انطباق و سازگاری با شرایط پیش رو که منجر به کاهش بارندگی ها، تغییر در الگوی بارش و همچنین گرمایش زمین و افزایش تبخیر بوده، فراهم نشده است.

دائمی با اشاره به مدیریت توسعه کشاورزی در کشور گفت: برنامه های افزایش تولید محصولات کشاورزی با استفاده از روش های سنتی و عدم توجه به شرایط کم آبی، مسیر تقاضای روزافزون آب ادامه می یابد، با این وجود مدیریت آب کشور تلاش بسیاری برای تأمین آب در شرایط جدید پیش آمده ناشی از تداوم خشکسالی را در برنامه خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط توسعه سدها و سازه های جدید نه تنها کمکی به حل مشکل نکرده بلکه ممکن است به وخامت بحران نیز کمک کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با تأکید بر اینکه راه حل های دوره های گذشته نمی تواند مشکلات پیش رو را حل کند، افزود: امروز مدیریت آب کشور باید روش توسعه سازه ای را با حکمرانی مناسب و مدیریت خردمندانه آب جایگزین کند و بر پایه مشارکت تمام مصرف کنندگان به صورت فرابخشی، مدیریت تقاضا را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و بهره وری، افزایش کارآیی و حفاظت از منابع آبی را در اولویت بگذارند.

دائمی با اشاره به اینکه رقابت در توسعه سازه های آبی در مناطق و استان ها باید به روش مدیریت خردمندانه آب تبدیل شود، بیان داشت: این موضوع باید با تجدید نظر اساسی در وظایف مدیریت آب آغاز و به تدریج ساخت سازه های آبی و تأمین و انتقال آب از محیط های دوردست متوقف شده و استفاده صحیح از منابع موجود با رعایت الگوهای اقتصادی مد نظر قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز