خبرگزاری کار ایران

زنگنه در جمع خبرنگاران:

دو نرخی بودن بنزین در گذشته فسادهای بسیاری را ایجاد می‌کرد/افزایش مجدد قیمت سوخت شایعه است

وزیر نفت کشورمان با بیان اینکه دو نرخی بودن بنزین در گذشته فسادهای بسیاری را باعث می‌شد، تاکید کرد: برخی شایعات که در مورد افزایش دوباره مصرف سوخت وجود دارد به هیچ وجه صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی گفت: پارس جنوبی به طور کامل شکل گرفته است و پروژه‌هایش در وضعیتی نیست که سرمایه‌گذای جدیدی برای آن لازم باشد.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر در پارس جنوبی کمبود منابع مالی وجود دارد اما وضعیت به گونه‌ای نیست که بخواهیم سرمایه‌گذاری جدیدی برای آن انجام شود و کار پارس جنوبی تقریبا تمام شده است.

وزیر نفت همچنین در مورد تاثیر تحریم‌ها در عرصه نفت و گاز اظهار داشت: اگر تحریم‌ها برداشته هم شود ما هیچ راهی نداریم جز اینکه در عرصه نفت و گاز اقداماتی که تا الان انجام داده‌ایم، ادامه دهیم و اگر تحریم‌ها برداشته شود این راه تسریع خواهد شد.

زنگنه در ادامه با اشاره به تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها در تسریع ادامه راه سند نفت و گاز کشور تصریح کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود در زمینه تامین تجهیزات و همچنین همکاری‌های مدیریتی و پشتیبانی فرایند کار تسریع خواهد یافت.

وی در ادامه در مورد ارزیابی خود از فعالیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی خاطرنشان کرد: ما در سال 76 یک سکوی ساده نفتی نمی‌توانستیم بسازیم و یک متر لوله‌گذاری دریایی نمی‌توانستیم انجام دهیم و در آن زمان شرکت صدرا فعال بود که توان خیلی ضعیفی در این عرصه داشت اما در حال حاضر ما چهار، پنج شرکت خوب را در عرصه تاسیسات دریایی داریم که شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران پیشتاز این شرکت‌هاست و این شرکت‌ها به توانمندی رسیدند که برای انجام پروژه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و ما در این زمینه‌ شرکت‌های انحصاری نداریم بلکه شرکت‌هایی داریم که با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وزیر نفت افزود: ما در حال حاضر نه تنها همه سکوها را می‌سازیم بلکه ساخت عرشه و لوله‌گذاری دریایی و دیگر اقداماتی را انجام می‌دهیم که گمان نمی‌کنم هیچ کس در منطقه بتواند با این اقدامات رقابت کند، به عنوان مثال در سال گذشته ما همزمان سه سکوی فاز 12 در دریا و دو سکوی فازهای 15 و 16 و 17 و 18 را راه‌اندازی کرده‌ایم که این اقدامات بی‌سابقه‌ای در صنعت نفت ایران و جهان بوده است.

زنگنه اضافه کرد: در جهان محدود جاهایی می‌توانند همزمان 7 سکو را راه‌اندازی کنند و امیدواریم بتوانیم به صورت مناسب این تلاش‌ها را پشتیبانی کنیم تا بتوانند کارهای خود را انجام دهند.

وی همچنین در مورد میادین مشترک نفتی و گازی ابراز داشت: ما تلاش داریم در مورد آنچه که ملت، مجلس و رهبر معظم انقلاب در مورد آن حساس هستند اقدامات و پشتیبانی مناسب را انجام دهیم.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت بنزین و رسیدن آن به قیمت هزار تومان بیان کرد: دولت طبق قانون موظف بوده است طبق برنامه پنجم که امسال سال پایانی ‌آن است قیمت‌ها را به حدود 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند که در هیچ موردی این کار انجام نشده بود و ما جدای درآمد هدفمندی برای بهینه‌سازی مصرف نیاز داریم که قیمت‌هایمان را متعادل کنیم و بتوانیم مشکلات مصرف بی‌رویه را حل کنیم.

وی با یادآوری اینکه ما امسال تا آنجا که توانستیم سعی کردیم که بنزین تک نرخی را اعمال کنیم، عنوان کرد: اگر به خاطر داشته باشید در گذشته ما بنزین سه نرخی داشتیم که در حال حاضر با تک نرخی شدن بنزین سهمیه‌بندی برداشته شد که دو نرخی بودن بنزین در گذشته فسادهای بسیاری را باعث می‌شد و اگر چه عموم مردم به سلامت زندگی می‌کردند اما عده‌ای نیز از فضای یاد شده سوءاستفاده کرده و در همین راستا تعداد زیادی از جایگاه‌داران به زندان افتادند.

زنگنه ادامه داد: ما تا میانه سال پنج میلیون کارت سوخت را با کمک فساد بهینه‌سازی مصرف سوخت سوزاندیم که بیشتر شامل افرادی می‌شد که از سهمیه خود استفاده نمی‌کردند و نسبت به فروش سهمیه خود اقدام می‌کردند.

وی با اشاره به قیمت CNG یادآور شد: در مقابل این افزایش قیمت، نرخ CNG را بالا نبردیم بنابراین مصرف CNG این روزها افزایش پیدا کرده و در رهگذر چنین اقدامی مصرف به سوی بهینه‌سازی در حرکت بوده است.

وزیر نفت همچنین با اشاره به تمهیدات این وزارتخانه در مقابله با قاچاق سوخت تاکید کرد: تمهیدات خوبی را در نظر گرفته‌ایم که مصرف سوخت خودروهای راهی بر اساس پیمایش آنها انجام شود و تا اواسط سال آینده این اقدام تکمیل می‌شود و ما دستگاه‌هایی را بر روی کامیون‌ها برای حمل نفت و گاز تعبیه خواهیم کرد که بر اساس پیمایش راه آنها مصرف سوخت به آنها تعلق گیرد.

زنگنه با تاکید بر اینکه ما با یکسان‌سازی قیمت بنزین و همچنین اعمال برخی تغییرات محدود در سایر حامل‌های انرژی سعی کردیم بیش از هر چیز فساد را از بین ببریم، گفت: برخی شایعات که در مورد افزایش دوباره قیمت سوخت وجود دارد به هیچ وجه صحت ندارد و دولت به تعهدات خود در این زمینه پایبند است و این شایعات از نظر حقوقی و قضایی قابل پیگرد است.

وی یادآور شد: دولت تصمیمات خود را بر اساس تصمیمات درست و منطقی و بر اساس قانون گرفته است و در افزایش قیمت‌ها حتی ما در بخش‌هایی از تکالیف قانونی عقب هستیم و به طور مثال ما در مورد مصرف بنزین با افزایش قیمت اخیر نیز از قیمت فوق فاصله داریم.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تلاش‌ها برای افزایش صادرات نفت اظهار داشت: ما همه تلاش خود را برای افزایش صادرات نفت انجام داده‌ایم و در یکی، دو سال اخیر صادرات ما افزایش یافته که اگر من بخواهم بیشتر در مورد این مساله توضیح بدهم اطلاعاتی را در اختیار تحریم‌کنندگان قرار داده‌ام.

زنگنه همچنین در مورد جلسه خود با مدیران نفتی اروپایی در حاشیه اجلاس اوپک تصریح کرد: ما دیدارهای در این زمینه داشتیم و آنها برای بازگشت به بازار ایران ابراز علاقه کردند و من برای آنها توضیح دادم که بازار ایران بعد از تحریم‌ها به کلی متفاوت خواهد بود و در این مدت ظرفیت‌های بزرگ در داخل کشور ایجاد شده و توانمندی‌هایمان بالا رفته است و آنها باید ملاحظات این توانمندی‌ها را داشته باشند و برای آنها توضیح داده شد که مدل جدید قراردادهای ما برای آنها جذابیت‌های بیشتری خواهد داشت و آنها ابراز امیدواری کردند که در این زمینه ورود خواهند کرد.

کد خبر : ۲۸۲۰۳۷