خبرگزاری کار ایران

معاملات قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالا افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۹۰۰

قرارداد آتی کنجاله سویا با حضور مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران و تنی چند تن از نمایندگان مجلس و نهادهای دولتی بعداز ظهر امروز در بورس کالا افتتاح شد.

معاملات قرارداد آتی کنجاله سویا بعدازظهر امروز با حضور مدیرعامل بورس کالا، جمعی از مسئولان وزارت جهادکشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بازار افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، حسین پناهیان، در آغاز رونمایی از قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالا گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات کشور در موضوع قیمت‌گذاری به ویژه کالاهای کشاورزی متمرکز شده است و بر این اساس یکی از آرزوهای دیرینه بورس کالا همواره این بوده که جامعه به درجه‌ای از رشد اقتصادی برسد که نظام عرضه و تقاضا در معاملات کالایی حاکم شود.

مدیرعامل شرکت کالای بورس ایران با اشاره به این که بورس‌های کالایی در کشورهای پیشرفته دنیا از قدمت بالایی برخوردارند افزود: بورس کالای ایران همواره بیشتر تمرکز فعالیت‌های خود را برای حرفه‌ای‌تر شدن این بازار به کار گرفته است و در این راستا می توان به مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در بازارهای کالایی محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وی ادامه داد: بازار ابزارهای مشتقه در بورس کالا همواره از پیچیدگی‌های ذاتی ویژه خود برخوردار بوده است و این ابزارها به دلیل برخورداری از ریسک بالا نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی گسترده‌ای در میان سرمایه‌گذاران است.

پناهیان گفت: در این خصوص با توجه به ضرورت آموزش برای کشاورزان به منظور استفاده از این ابزارها، برای آموزش فعالان حوزه قراردادهای آتی در کشاورزی، مطالعات زیادی در بورس کالا صورت و در دستورکار و پیگیری قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس کالا افزود: در راستای ماده 33 بهره‌وری کشاورزی، تمرکز اصلی بورس کالا بر روی زیرساخت‌های الکترونیک به ویژه ارائه خدمات برخط در معاملات متمرکز شد و در حال حاضر امکان معاملات برخط برای بازار اوراق مشتقه بورس کالا فراهم شده است و در آینده‌ای نزدیک نیز این موضوع را برای معاملات فیزیکی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های حاکم بر دو کالای کنجاله سویا و ذرت و نیز لزوم مدیریت نوسان قیمت و ریسک و کشف قیمت مناسب، همواره به دنبال یافتن زمانی مناسب برای ارائه این ابزارها در بورس کالا بودیم که اقدامات خوب و موثری توسط این بورس برای توسعه زیرساخت‌های الکترونیک برداشته شده است و معتقدیم راه‌های بسیاری برای کمک به بازار سرمایه خواهیم داشت.

پناهیان افزود: با این وجود توسعه بورس کالای ایران و بخش‌های ذینفع بورس کالا منوط به توسعه ابزار مشتقه است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های‌ صورت‌گرفته به سمتی خواهیم رفت که به تدریج با کاهش ارزش معاملات فیزیکی و ارتقای ارزش معاملات بازار ابزارهای مشتقه کالایی به جایگاه بورس‌های کالایی جهان دست یابیم.

بر اساس این گزارش؛ معاملات قرارداد آتی کنجاله سویا بعداز ظهر امروز در حالی با حضور مدیرعامل بورس کالا، جمعی از مسئولان وزارت جهادکشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بازار افتتاح شد که از رویکردهای اساسی بورس کالا برای توسعه بازار در سال های گذشته تنوع بخشی به دارایی های پایه در بازار مشتقه این بورس است.

همچنین بورس کالا با هدف پوشش ریسک قیمت معاملات کنجاله سویا در ایران، امکان برنامه ریزی و مدیریت بلندمدت عرضه و تقاضا برای فعالان این بازار و دولت و نیز توسعه معاملات ابزارهای مشتقه که از ستون های اصلی توسعه بازار سرمایه کشور به شمار می رود، راه اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا را در دستور کار قرار داد.

گفتنی است؛ کنجاله سویا از مهم ترین منابع تغذیه طیور و دام و منبع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز طیور و در نتیجه از مهم ترین نهاده های تولید گوشت در ایران و بسیاری از کشورهاست و هم اکنون سالانه حدود 2.5 میلیون تن کنجاله سویا در کشور استفاده و میزان قابل توجهی از آن در بخش خوراک طیور و دام صرف می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز