خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده خبر داد:

احتمال معافیت مالیاتی در بخش معدن

با وجود رکود نسبی در اقتصاد رشد 10 درصدی در ارزش افزوده بخش معدن را شاهد بودیم که در صورت مساعد شدن بازار این رقم می‌توانست بیشتر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده، در اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران که صبح امروز در برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: کشور ما به لحاظ زمین‌شناسی دارای منابع متنوعی است و گرچه فعالیت‌های خوبی در گذشته انجام شده اما درزمینه اکتشافات و بهره‌برداری کافی نبوده است.

وی افزود: پیش از انقلاب اکتشافاتی از سوی شرکت‌های خارجی انجام شد و پس از انقلاب نیز اکتشافات ادامه داشت اما هنوز از 7 درصد کل مساحت سرزمینی اکتشافات ما کمتر است.

مطالعات در بخش معدن ناقص بوده است

وی با بیان اینکه مطالعات در بخش معدن ناقص بوده، افزود: از سال گذشته مطالعات در این بخش را گسترش دادیم گرچه بسیاری از مناطق به دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی و وجود رادیو اکتیو بلامطالعه مانده اما هم‌اکنون در حال شروع مطالعه در سایر بخش‌ها هستیم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی متولی امر اکتشافات در کشور است، خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های مالی این سازمان نتوانسته در این زمینه رشد داشته باشد اما ما از سال گذشته ازسرمایه‌گذاران برای شناسایی پهنه‌های معدنی دعوت کرده‌ایم و این پهنه ها را برای اکتشافات از طریق واگذاری به آنها خواهیم داد.

وی افزود: همچنین از سازمان ایمیدرو درخواست کردیم هزار و دویست کیلومتر مربع در بخش اکتشافات را برعهده گیرد که این سازمان در حال حاضر صد هزار کیلومتر را در دست اجرا دارد. ایمیدرو می‌تواند مکمل فعالیت‌های بخش خصوصی باشد.

40 میلیارد تن ذخایر در کشور شناسایی شده

نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به میزان ذخایر شناسایی شده معدنی در کشور گفت: بالغ بر 40 میلیارد تن ذخایر در کشور شناسایی شده که در صورت گسترش اکتشافات این میزان می‌تواند به دو برابر افزایش یابد.

وی گفت: اغلب اکتشافات سطح‌الارضی بوده اما پیش‌بینی می‌شود ذخایر زیادی زیر زمین وجود داشته باشد که به تدریج باید برای بهره‌برداری آنها اقدام شود.

رشد 10 درصدی در ارزش افزوده بخش معدن

وی گفت: با وجود رکود نسبی در اقتصاد رشد 10 درصدی در ارزش افزوده بخش معدن را شاهد بودیم که در صورت مساعد شدن بازار این رقم می‌توانست بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه بخش معدن در حال رکود است گفت: این موضوع نباید سرمایه‌گذاران را ناامید کند زیرا در زمانی که فعالیت‌های عمده معدنی و نفت و پتروشیمی در حرکت به سمت پایین و سینوسی قرار دارند بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است و در زمان تولید می‌توان قیمت‌ها را به اوج خود بازگرداند.

برنامه تولید 18 میلیون تن مواد خام در سال جاری

وی ادامه داد در سال جاری برنامه تولید 18 میلیون تن مواد خام در دست است که ایران در این خصوص در رتبه 14 جهانی قرار دارد.

وی گفت: در زمینه سیمان با 70 میلیون تن رتبه چهار جهانیم و در زمینه کاشی و سرامیک با 420 میلیون متر مکعب در رتبه چهارم قرار داریم و تلاش می‌شود به رتبه سوم برسیم. در زمینه شیشه جام با 1.3 میلیون تن رتبه مناسبی در جهان کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اولین اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت تکمیل اکتشافات معدنی است خاطرنشان کرد: در صورتی که معادن و ذخایر معدنی به خوبی شناسایی نشوند نمی‌توان برآورد صحیحی از ارزش اقتصادی آن داشت.

وی گفت: اینکه به کدام روش سرمایه‌گذاری می توان معادن را برداشت کرد(سطح‌العرضی یا تحت‌العرضی) اطلاعات دقیقی را می‌طلبد و باید نقشه‌های دقیق‌تری از معادن فراهم شود.

استخراج 450 میلیون تن مواد معدنی در سال جاری

نعمت زاده خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال 450 میلیون تن مواد معدنی استخراج شود که 65 میلیون تن سنگ آهن، 200 میلیون تن سنگ آهک، 500 میلیون تن سنگ مس و20 میلیون تن سنگ ساختمانی شناسایی و آماده استخراج است.

وی افزود: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در معادن بیشتر در بخش سنگ آهک، مس، کرومیت، سرب و روی و فلزات و مواد نادر خاکی است.

لزوم سرمایه گذاری در بخش تولید و تعمیر ماشین آلات معدنی

وی ادامه داد: تولید و تعمیر ماشین‌آلات معدنی از طریق انتقال دانش فنی از اولویت‌های وزارتخانه محسوب می‌شود که در این راستا مذاکراتی با شرکت‌های حفاری تونل ها شده تا بتوانیم سرمایه‌گذاری مشترکی را آغاز کنیم.

نعمت‌زاده تصریح کرد: درصددیم تا در بخش صنایع معدنی بتوانیم صادرکننده دانش و تجهیزات آن شویم به گونه‌ای که در خصوص آهن اسفنجی این دانش فنی در کشور به وجود آمد.

در گذشته تنها به بازارهای داخلی اکتفا کردیم

وی افزود: متاسفانه در گذشته تنها به بازارهای داخلی اکتفاء کردیم اما همانگونه که شوروی سابق این گونه عمل کرد و شکست خورد، اکتفاء به بازار داخل محکوم به شکست است و شایسته کشور نیست!

وی ادامه داد: در زمینه ارتقای توان شرکت‌های طراحی و مهندسی ایمیدرو سابق کوتاهی داشت و رشد چندانی را شاهد نبودیم. اما باید در خصوص ایمنی نه تنها از نظام مهندسی و کارشناسان دولتی بهره برد بلکه باید از کارشناسان HSE نیز استفاده کرد.

بهره برداری از پارک صنعتی در منطقه آزاد جاسک

وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام این خبر که به زودی پارک صنعتی بزرگی در منطقه آزاد جاسک واقع در هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد گفت: این پارک در مساحت 2هزار هکتار در دست طراحی است و سرمایه‌گذاران خارجی در بخش هیدروکربن، فولاد، کروم و آلومینیوم در این پارک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: صندوق توسعه ملی فعال شده و در فضای بین‌المللی گشایش‌هایی داشته ایم. همچنین در بخش قانون و آیین‌نامه معدنی بازنگری‌هایی انجام شده تا برای تسهیل در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کاهش بروکراسی اقدامات لازم انجام شود. اما در این میان تصمیمات همسوی دولت و مجلس می‌تواند راهگشا باشد.

لزوم معافیت مالیاتی معدنی ها

وی در خاتمه اعلام کرد: همانطور که بخش صادرات از معافیت مالیاتی برخوردار است توصیه می‌کنیم تا بخش معدن نیز از پرداخت مالیات معاف شود تا این موضوع بتواند برای سرمایه‌گذاری در این بخش موثر باشد.

کد خبر : ۲۸۰۷۱۷