خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان ‌و بلوچستان:

تولیدکنندگان مشکل وثیقه دارند/سرمایه گذاران با خرید مزارع وام می‌گیرند

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان ‌و بلوچستان تاکید کرد:ما باحضور سرمایه گذار در منطقه به جهت مشارکت عادلانه هیچ مخالفتی نداریم؛ نه اینکه با بستن قراردادهای ترکمنچای سازندگان واقعی مزارع را تحت سیطره خود بگیرند . سرمایه گذاری که مزرعه 20 هکتاری را 8 میلیون تومان خریداری کند. سرمایه گذاری که از بانک وام بگیرد چه سرمایه گذاری است؟ خب اگر بودجه ای وجود دارد به تولیدکنندگانی تعلق بگیرد که سالهاست در این حوزه فعالیت می کنند.

کیوان رهبران، در گفتگو یا خبرنگار ایلنا گفت: در منطقه چابهار 42هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو شناسایی شده است که 4 هزار هکتار آن راه اندازی شده است.

وی در خصوص وضعیت تولیدکنندگان میگو در منطقه چابهار اظهار کرد:برای پرورش میگو در منطقه چابهار سه فاز وجود دارد که این سه فاز بالغ بر 86 مزرعه است.

وی افزود: 86  مزرعه 20 هکتاری وجود دارد که از این تعداد 10 تا 15 مزرعه مشغول به تولید هستند؛2 سرمایه گذار مزارع را اجاره کرده و یکی از آنها هم دو تا سه مزرعه خریده است؛ یعنی آنها صاحبان واقعی مزارع نیستند و سرمایه گذارانی هستند که از بانک وام دریافت کرده  در حالی که این امکانات برای صاحبان واقعی یعنی کسانی که مزارع و مراکز تکثیر را ساخته اند، وجود ندارد.

رهبران تعداد این سرمایه گذاران را دو نفر عنوان کرد و افزود:این افراد بیشتر از دو نفر هم نیستند وما در حال پیگیری هستیم که مزرعه داران حقیقی در آن منطقه مشغول به کار شوند؛ البته مساله نقدینگی تولیدکنندگان باید توسط وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهور حل شود.

وی در خصوص وضعیت تولید میگو در منطقه چابهار گفت: بهترین سایت پرورش میگودر منطقه چابهاراست؛ اما متاسفانه تولیدکنندگان بدلیل نبود نقدینگی امکان تولید ندارند.این تولیدکنندگان نقدینگی خود را در زمان ساخت؛ سرمایه گذاری کرده اند؛ اما به علت کمبود نقدینگی و بیماری مزارع، تولید دراین مزارع با تهدید مواجه شده است.

رهبران افزود: مشکل تولیدکنندگان برای دریافت وام،شرط وثیقه است اگر بانک محصول را به عنوان ضمانت در رهن خود بگیرد تولیدکننده با آسودگی وام دریافت خواهد کرد.

وی تاکید کرد:در حال حاضر مزرعه 20 هکتاری پرورش میگو، توجیه اقتصادی دارد در خوزستان و بوشهر پرورش دهنده هایی داریم که از هر هکتار بین 8 تا 10 تن میگو برداشت می کنند است و تجهیزات کامل برای تولید را در اختیار دارند.

رهبران رفع موانع تولید را مستلزم حمایت دولت از جمله  وزیر جهاد کشاورزی وزیر کار و دانست و افزود: حلقه مفقوده تولیدعدم همکاری سیستم بانکی کشور است که به بهانه های مختلف به اسم صیانت از بیت المال ما را در شرایط سخت تامین نقدینگی قرار داده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان ‌و بلوچستان، وضعیت مزارع را مستلزم بازسازی ، خرید تجهیزات و سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت:مزارع نیاز به خرید تجهیزات برای مکانیزه کردن دارد.

وی همچنین در خصوص امنیت مزارع پرورش میگو، اظهار کرد: به فرماندار این منطقه در خصوص نبود امنیت  گزارش داده شد و ایشان پیشنهاد فروش واگذاری  یا اجاره مزارع را دادند و تهدید به خلع ید مزارع را کردند که این خود جای تامل دارد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان ‌و بلوچستان تاکید کرد:ما باحضور  سرمایه گذار در منطقه به جهت مشارکت عادلانه هیچ مخالفتی نداریم؛ نه اینکه با بستن قراردادهای ترکمنچای سازندگان واقعی مزارع را تحت سیطره خود بگیرند . سرمایه گذاری که مزرعه 20 هکتاری را 8 میلیون تومان خریداری کند. سرمایه گذاری که از بانک وام بگیرد چه سرمایه گذاری است؟ خب اگر بودجه ای وجود دارد به تولیدکنندگانی تعلق بگیرد که سالهاست در این حوزه فعالیت می کنند.

کد خبر : ۲۷۸۹۴۱