خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت:

نمکی شدن انتقال و پالایش نفت را غیر ممکن می‌کند/آغاز داخلی سازی دکل

نمکی شدن، با مخازن ما گره خورده است و این مسئله یکی از نقاط ضعف است که باید به سمت جدی‌تر کردن قراردادها و ساخت واحدهای صنعتی نمک‌زدایی برویم تا در مدت کوتاهی یک دستاورد حرفه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت در سمینار توسعه فناوری ساخت نمک‌زدایی نفت خام با اشاره به اینکه وزیر نفت علاوه بر داخلی‌سازی 10 گروه کالا ساخت دکل‌های حفاری، داخلی‌سازی ساخت واحدهای نمک‌زدایی و تیوبینگ در دستور کار وزارتخانه قرار دارد، گفت: در حال حاضر کار ساخت دکل شکل آغاز شده و 10 قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت نیز در حال ساخت و انجام است.

وی افزود: برای ساخت داخل 10 قلم کالا با سازندگان داخلی در حال انعقاد قرارداد هستیم تا کار ساخت بیش از 600 کالای اصلی انجام شود.

مقدم در خصوص واحدهای نمکزدایی نیز اظهار داشت: وزیر نفت اصرار دارد که سرعت واحدهای نمک‌زدایی بالا برود چرا که ما زمان زیادی برای طراحی و احداث این واحدها طی می‌کنیم و توانمندی کافی برای ایجاد واحد نمک‌زدایی متناسب با هر مخزن در اختیار نداریم ضمن اینکه مخازن که به نیمه عمرشان نزدیک می شوند مشکلاتشان افزون می شود.

وی خاطرنشان کرد: فناوری باید با مخازن تطبیق داده شود و با توجه به اینکه نمکی شدن، انتقال و هم پالایش نفت را غیرممکن می‌کند، پژوهشگاه باید بطور جدی در حوزه ساخت این واحدها جلو برود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه عزم وزارت نفت برای حل کردن این مشکل که با مخازن ما گره خورده، اظهار داشت: این مسئله  یکی از نقاط ضعف ماست لذا باید به سمت جدی‌تر کردن قراردادها و ساخت واحدهای صنعتی نمک‌زدایی برویم تا در مدت کوتاهی یک دستاورد حرفه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

کد خبر : ۲۷۸۱۹۰