خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر نیرو:

100 میلیارد متر مکعب از توان آبی کشور استفاده شد/افت 20 متری سفره‌های آب زیرزمینی

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: پیکر نحیف منابع آبی دیگر توان برآورده کردن انتظارهای روزافزونی را که گاه با منافع فردی و محلی گره خورده است، ندارد.

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: پیکر نحیف منابع آبی دیگر توان برآورده کردن انتظارهای روزافزونی را که گاه با منافع فردی و محلی گره خورده است، ندارد.

به‌گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "ستار محمودی" در نخستین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، از کاهش بارندگی‌های سالانه در کشور خبر داد و گفت: در طول سال‌های گذشته 100 میلیارد مترمکعب بیشتر از توان آبی کشور استفاده شده که افت 20 متری سفره‌های آب زیرزمینی را به دنبال داشته است.

وی تغییرهای صنعتی و استفاده از فناوری‌های روز مانند پمپ‌های قوی چند طبقه و حفر چاه‌های عمیق کشاورزی و ساخت سدهای بلند و حجیم به جای ابزارهای ساده، قنات‌ها و چشمه‌ها را عامل تغییر روش‌های برداشت آب و همچنین شرایط فیزیکی خاک دانست و متذکر شد: طبیعت قادر به تغذیه تدریجی منابع آب زیرزمینی است اما سرعت برداشت‌ها آن‌قدر زیاد است که جبران آن غیرممکن شده است.

وی تصریح کرد: آب نباید در معادله‌های اجتماعی به منزله امتیاز، رای و هیجان‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که مملکت را آباد و توسعه را پایدار نگه داریم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان رضوی نیز در این کنگره با اشاره به قرار گرفتن 75 درصد مساحت این استان در اقلیم بیابانی، میزان بارش درازمدت در خراسان رضوی را 225 میلی‌متر و میزان منابع آب تجدیدشونده منطقه را هفت میلیارد و 300 میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: میزان مصرف سالانه آب در استان هشت میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بوده و نشان‌دهنده اضافه برداشتی به میزان یک میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی است.

مهندس "رضا جمشیدی" با بیان اینکه از 37 دشت موجود در استان خراسان رضوی 22 دشت ممنوعه است، گفت: حدود 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و 3.5 درصد در بخش صنعت و خدمات به مصرف می‌رسد که از میانگین جهان بالاتر است.

وی بر لزوم مدیریت تقاضا و عرضه آب تاکید و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و پساب، استفاده از آب غیر شرب برای آبیاری فضای سبز، نصب کنتورهای هوشمند کشاورزی، اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری، تغییر و اصلاح الگوی کشت و مدیریت آب‌های سطحی و شهری را ازجمله راه‌های مدیریت مصرف آب در خراسان رضوی و شمال‌شرق کشور عنوان کرد.

جمشیدی از طرح انتقال آب از کشورهای همسایه و دو دریای خزر و عمان به‌عنوان راهکارهای تامین آب خراسان رضوی و استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نام برد و افزود: مناسب‌ترین راه انتقال آب از دریای عمان است که اعتبار موردنیاز برای اجرای آن معادل بودجه عمرانی یک سال کشور است؛ بنابراین با توجه به وضعیت منابع مالی کشور، استفاده از امکانات بخش خصوصی در این حوزه مورد تاکید قرار دارد.

در این کنگره دوروزه با حضور 700 نفر از کارشناسان و متخصصان صنعت آب، وضعیت منابع آب کشور و خراسان رضوی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در حاشیه کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران نیز نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی و برخی شرکت‌های دولتی و خصوصی در حوزه آب به نمایش گذاشته شد و همزمان نیز نشست‌های تخصصی در هفت سالن دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع آب برگزار شد.

کد خبر : ۲۷۷۲۰۱