خبرگزاری کار ایران

گیلان و هرمزگان؛ پربارش ترین و کم بارش ترین استان های کشور

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۵۱۰

از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون، استان های گیلان و هرمزگان به ترتیب پربارش ترین و کم بارش ترین استان های کشور گزارش شده اند.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، استان گیلان با 975 میلی متر بارش از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، عنوان پربارش ترین استان کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان بارش استان گیلان درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 28 درصد افزایش و در قیاس با دوره درازمدت 35 درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون استان چهارمحال و بختیاری با 644 میلی متر بارندگی، پس از گیلان در جایگاه دوم استان های پربارش کشور قرار گرفته است.

میزان بارش استان چهارمحال و بختیاری درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 13 درصد افزایش یافته اما در قیاس با دوره درازمدت تغییر چندانی را نشان نمی دهد.

همچنین از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون، در استان مازندران 522 میلی متر بارندگی صورت گرفته که این میزان بارش درمقایسه با سال آبی گذشته 13 درصد افزایش یافته که در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 18 درصد افزایش نشان می دهد.

براساس این گزارش، استان هرمزگان کم بارش ترین استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شده و حجم بارش های این استان در این مدت، 59 میلی متر ثبت شده است.

میزان بارش استان هرمزگان درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 69 درصد کاهش و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 65 درصد کاهش نشان می دهد.

پس از این استان، سیستان و بلوچستان با 68 میلی متر و سمنان با 81 میلی متر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، دیگر استان های کم بارش کشور گزارش شده اند.

میزان بارش استان سیستان و بلوچستان درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 39 درصد کاهش و در قیاس با دوره درازمدت 26 درصد کاهش نشان می دهد.

براساس این گزارش، میزان بارش استان سمنان نیز درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 37 درصد افزایش و در قیاس با دوره درازمدت 21 درصد کاهش نشان می دهد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز