خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

2.5 میلیون خانوار تا سه سال آینده از نعمت گاز بهره مند می شوند

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۲۳۲

وزیر نفت گفت: تا ٣ سال آینده ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار خانوار در روستاها و شهرهای کوچک از نعمت گاز بهره مند شوند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی بیژن زنگنه، اظهار داشت: با توسعه میدان های غرب کارون ظرفیت تولید نفت کشور ظرف سه سال آینده ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت تولید در میدانهای غرب کارون با فرض ادامه تحریم ها خواهد بود، تصریح کرد: در صورت برداشته شدن تحریم ها توسعه میدان های غرب کارون با سرعت بیشتر و قیمت ارزان تر انجام می شود، اما ادامه تحریم ها به معنای توقف نیست و کار با قدرت ادامه می یابد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گاز سال گذشته ١٢٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است، گفت: تلاش این است ظرفیت تولید گاز در هفت فاز اولویت نخست تثبیت و مقداری هم از فازهای تازه وارد مدار تولید شود تا ظرفیت تولید از میدان مشترک پارس جنوبی افزایش یابد.

وی همچنین با بیان اینکه هم اکنون حدود ٨٨ درصد جمعیت و صنایع کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند از افزایش گازرسانی خبر داد و افزود: طبق برنامه ای که سال گذشته در شورای اقتصاد تصویب شد قرار است تا ٣ سال آینده ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار خانوار در روستاها و شهرهای کوچک از نعمت گاز بهره مند شوند.

زنگنه با اشاره به اینکه امسال سال مهمی برای گازرسانی در کشور است، تصریح کرد: قرار است ٤٥ درصد کار گازرسانی امسال انجام شود؛ یعنی از ١٣ تا ١٤ هزار میلیارد تومانی که برای این موضوع نیاز است و تصویب هم شد، امیدوارم امسال ٦ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرها و روستاهای کوچک اختصاص یابد و حدود یک میلیون خانوار در سال ٩٤ از نعمت گاز بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه کار عملیاتی گازرسانی به سیستان و بلوچستان چند ماه آینده به طور رسمی آغاز می شود، درباره برنامه صادرت گاز در سال ٩٤ نیز گفت: صادرات گاز به عراق یکی از کارهای بزرگی است که امسال انجام می شود.

وزیر نفت همچنین بخش دیگری از برنامه امسال این وزارتخانه را مربوط به بخش پالایش عنوان کرد و گفت: امیدواریم فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ١٢٠ هزار بشکه در روز نیمه دوم امسال وارد مدار تولید شود.

وی از پالایشگاههای ٤٨٠ هزار بشکه ای سیراف به عنوان یکی دیگر از طرحهای عظیم بخش پالایش که قرار است کلنگ اجرایی آن خردادماه به زمین زده شود، نام برد و تصریح کرد: همچنین ساخت پالایشگاه دوم فارس با ظرفیت ١٢٠ هزار بشکه در روز در سفر رئیس جمهوری به این استان آغاز شد.

وزیر نفت افزود: با راه اندازی ستاره خلیج فارس و پالایشگاه آناهیتا، ظرفیت پالایشی کشور به سه میلیون بشکه در روز می رسد و جهشی در تولید فرآورده های نفتی بوجود آمده به نحوی که دیگر نیازی به واردات بنزین نیست.

زنگنه با بیان اینکه اقدامهایی که در زمینه بهبود کیفیت بنزین و فرآورده ها بخصوص شهرهای بزرگ انجام شده ادامه می یابد، گفت: با رفع شدن تحریم ها، تولید و صادرات نفت کشور را افزایش دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز