خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا عراقی در نمایشگاه بیستم نفت:

سهم تجارت گاز ایران به 10 درصد می‌رسد/سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری گاز در سال 94

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۶۷۲

سهم ایران در تجارت گاز دنیا یک درصد است که بناداریم آن را به 10 درصد برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید رضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز در نشست حاشیه ای بیستمین نمایشگاه نفت،‌ گاز،‌ پتروشیمی و پالایش مصرف گاز کشور را روزانه 600 میلیون مترمکعب اعلام کرد وگفت: میزان تولید با توجه به برنامه ریزی شده به 10 میلیارد متر مکعب می رسد که باعث افتخار است که میزان گاز تولیدی کشور ما یک و نیم برابر قاره اروپاست.

وی افزود: با این میزان تولید گاز ما باید برای تولید برنامه ریزی داشته باشیم که فقط در ایران مصرف نشود.

عراقی اظهار داشت: سهم ایران در تجارت گاز دنیا یک درصد است که بناداریم آن را به 10 درصد برسانیم.

وی تصریح کرد: ایران به تعبیری دارنده اولین ذخایر گازی جهان و به تعبیری دیگر در مقام دوم قرار دارد اما در تجارت جهانی چنین سهمی ندارد. لذا باید با مدیریت مصرف برای افزایش صادرات برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه باید با چهار ابزار فرهنگ سازی،‌قیمت ، قوانین و مقررات و تکنولوژی جدید برای کنترل مصرف برنامه ریزی کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر ما به لحاظ تامین تجهیزات مورد نیاز گاز خودکفا هستیم و گاز در زمینه گازرسانی پس از پالایش به خارج از کشور نیازی نداریم.   

وی با اشاره به اختصاص یکصد میلیارد دلار از محل صرفه جویی انرژی به طرح‌های صنعت نفت و گاز کشور گفت: طبق بند "ق" از این رقم شش هزار میلیارد تومان گازرسانی به یک میلیون خانوار در سال 94 اختصاص می‌یابد و همچنین 1.8 میلیارد دلار نیز برای خطوط لوله گاز در استان سیستان و بلوچستان صرف خواهد شد.

عراقی افزود: حدود 2.5 میلیون دلار نیز به ساخت بخشی از خط لوله ششم مربوط به صادرات گاز به عراق هزینه می‌شود؛برای باقی خطوط فرعی انتقال گاز نیز حدود 4 هزار میلیارد تومان جدا از بند ق سرمایه گذاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به ٥٠ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل داده شد و این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ١٥ میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

 عراقی افزود: با افزایش گازرسانی به نیروگاهها از مصرف همین مقدار سوخت میان تقطیر جلوگیری و علاوه بر صرفه جویی شش میلیارد دلاری منجر به کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست شد.

وی با تاکید بر طراحی و ساخت ١٠٠ درصدی تجهیزات و اقلام گازرسانی در شرکت ملی گاز ایران، گفت: بحث خودکفایی کالا و استفاده از تجهیزات ساخت داخل با هدف حمایت از سازندگان داخلی در بخش صنایع، همواره از جمله اولویتهای این شرکت بوده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه  بیش از ٢٠ میلیون خانوار شهری و روستایی در سراسر کشور تحت پوشش خدمات گازرسانی شرکت ملی گاز ایران قرار دارند، به تامین 70 درصدی سبد انرژی کشور از طریق گاز اشاره کرد و گفت: پارسال روزانه بیش از ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف شده است.

به گفته وی، در قالب بند «ق» قانون بودجه به دولت اختیار داده شد تا از محل صرفه جویی سوختهای میان تقطیر ١٠٠ میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران اختصاص یابد که مصوبه شورای اقتصاد را نیز دریافت کرده است.

 وی همچنین گفت: 4.7  میلیارد دلار برای انجام پروژه های گازرسانی به شهرها و روستاهایی که از نعمت گاز طبیعی محروم هستند، در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که تراز صادرات گاز مثبت است در رابطه با برنامه صادرات گاز در سال ٩٤، توضیح داد: صادرات گاز به عراق با ارسال روزانه پنج تا هفت ٧ میلیون مترمکعب آغاز می شود و در مورد ترکیه نیز روزانه بصورت میانگین ٣٠ میلیون مترمکعب گاز صادر می کنیم.

عراقی اظهار کرد: واردات گاز نیز از ترکمنستان مطابق سالهای گذشته ٢٠ تا ٤٠ میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین از سرمایه گذاری ۱.۸ میلیارد دلاری به منظور توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان و گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌های برق در سال جاری خبر داد و افزود: علاوه بر این، به منظور تکمیل خط لوله ششم سراسری و انتقال گاز به عراق، سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری در اولویت قرار گرفته است.

این مقام مسئول، اختصاص معادل ۱.۳ میلیارد دلار منابع اعتباری به شرکت مهندسی توسعه گاز به منظور تکمیل خطوط لوله و برخی از تاسیسات تقویت فشار را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: در مجموع امسال رکورد جدیدی به منظور سرمایه گذاری در صنعت گاز به ثبت می رسد.

عراقی در ادامه با یادآوری اینکه سال گذشته تولید گاز ایران بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است، گفت: سال گذشته با احتساب واردات گاز از ترکمنستان در مجموع ۲۱۰ میلیارد متر مکعب گاز در کشور تولید، انتقال و عرضه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تدوین نسل جدید قراردادهای گازی در کشور، تصریح کرد: از این رو قراردادهای جدید BOO و BOT به منظور واگذاری برخی از پروژه های گازی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو هیات مدیره شرکت گاز با اشاره به واگذاری پروژه های ذخیره سازی گاز و واگذاری مدیریت گازرسانی به شهرها و روستاها به بخش خصوصی در قالب قراردادهای BOOوBOT، خاطرنشان کرد: تدوین برنامه ششم توسعه در صنعت گاز به پایان رسیده و پیش بینی می کنیم در صورت اجرای این برنامه بلندمدت، تولید گاز ایران با افزایشی ۲ برابری به ۴۰۰ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

عراقی با بیان اینکه در طول ٥٠ سال فعالیت شرکت ملی گاز ایران اقدامهای خوبی انجام شده است، یادآور شد: گازرسانی به شهرها، صنایع و نیروگاهها علاوه بر اشتغال زایی تاثیر زیادی در حفاظت از محیط زیست داشته است.

وی با بیان اینکه به دلیل این که شرکت ملی گاز ایران وارد فضاهای جدیدی می شود این فعالیتها کافی نیست و باید تغییراتی ایجاد کنیم، تاکید کرد: باید در ماموریتهای شرکت ملی گاز ایران تجدید نظر کرد تا یک شرکت بین المللی شود.

معاون وزیر نفت با بیان این که فرآیندهای ما اشکال دارد و باید این فرآیندها اصلاح شود ادامه داد: به دلیل این که تصمیم داریم وارد بازار جهانی شویم باید فرآیندها را شفاف کنیم.

وی با بیان اینکه ما متعهد هستیم که برای سرعت بخشیدن به فرآیندها و بالا بردن کیفیت به شرکتهای داخلی کمک کنیم می توانیم آینده روشنی داشته باشیم،  تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران در چند سال آینده تنها تامین کننده گاز کشور نیست و مدیریت گاز کشور را نیز برعهده می گیرد.

عراقی گفت: درطول دوماه گذشته پیمان ٢,٥ میلیارد دلاری را آگهی، فراخوان و ارزیابی و با سرمایه گذار نیز مذاکره کردیم. 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز