خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت درامور شرکت ملی گاز ایران:

ذخایر گاز ایران ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز است

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۶۴۴

در حال حاضر حجم تولید گاز در کشور به ۱۸۹ میلیارد متر مکعب در سال رسیده است که این رقم با وارد شدن فازهای جدید پارس جنوبی به مدار تولید تا سال ۹۶ به رقم ۳۳۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران با ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز بزرگ‌ترین مخزن گاز جهان را دارد.

به گزارش ایلنا از کردستان، حمیدرضا عراقی در اختتامیه گردهمایی دو روزه سالروز ایمنی و آتش‌نشانی و ارزیابی HSE شرکت‌های تابعه صنعت گاز که در سنندج برگزار شد، با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۹۶ حجم تولید گاز در کشور به ۳۳۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش می‌یابد، گفت: مهم‌ترین برنامه صنعت گاز طی سه سال آینده مدیریت تامین گاز کشور است.

وی با اشاره به تاریخچه تولید گاز در کشور تصریح نمود: طی سالهای ۴۹ تا ۵۹ حجم تولید گاز بسیار محدود بود و این میزان به کشور شوروی صادر می‌شد، از سال ۵۹ تا ۶۹ طراحی شبکه گازرسانی شهری و روستایی آغاز شد و تا سال ۹۴ محور برنامه‌های خود را علاوه بر تامین گاز کشور بر توسعه صادرات قرار دادیم.

وی ادامه داد: با افزایش حجم تولید گاز تا سال ۹۶، وارد فضای جدیدی خواهیم شد و در این راستا بایستی مدیریت تامین گاز کشور را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم.

عراقی تصریح نمود: در حال حاضر حجم تولید گاز در کشور به ۱۸۹ میلیارد متر مکعب در سال رسیده است که این رقم با وارد شدن فازهای جدید پارس جنوبی به مدار تولید تا سال ۹۶ به رقم ۳۳۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اینکه همزمان با افزایش حجم تولید گاز در کشور، بایستی زیرساخت‌های انتقال این حجم گاز در کشور فراهم شود، افزود: در این راستا تعداد پالایشگاه‌های گاز کشور از ۱۳ به ۱۹ پالایشگاه تا سال ۹۶ افزایش می‌یابد

عراقی ادامه داد: تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار نیز از ۷۱ به ۹۰ ایستگاه و طول خطوط انتقال گاز از ۳۵ هزار کیلومتر به ۴۰ هزار کیلومتر تا سال ۹۶ افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در زمستان امسال، برنامه ریزیهایی به منظور وارد مدار شدن خط دهم سراسری برای زمستان امسال صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم شاهد بهره برداری از این خط طی سالجاری باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: اجرای ادامه خط ششم سراسری، همچنین ساخت خطوط ٩، ١٠ و ١١ سراسری از برنامه‌های شرکت ملی گاز برای انتقال ظرفیت جدید این حامل انرژی است.

وی در مورد خط هفتم سراسری نیز اظهار کرد: خط هفتم سراسری برای صادرات گاز به پاکستان در نظر گرفته شده، در همین حال در مسیر این خط لوله گازرسانی به زاهدان، چابهار و خارش پیش بینی شده است؛ بر این اساس گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد.

عراقی ادامه داد: خط ٩ سراسری در حال برنامه ریزی برای اجراست و طراحی خط ١١ سراسری آماده شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از نیاز این صنعت به ۶۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای پروژه‌های فوق خبر داد.

وی تصریح نمود: ظرف چهار سال آینده در بخش پالایش نیاز به سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد دلاری، در بخش انتقال که شامل خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار می‌شود ۳۴ میلیارد دلار، در بخش ذخیره سازی ۳ میلیارد دلار و در بخش شبکه گازرسانی داخلی نیاز به ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه داریم.

وی گاز را موتور محرک اقتصاد کشور خواند و گفت: تحقق برنامه‌های یاد شده حجم گسترده‌ای اشتغال ایجاد کرده و در واقع می‌توان گفت فعالیتهای یاد شده مصادق «حرکت اقتصادی خروج از رکود غیر تورمی» است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون ۵ درصد از گاز کشور صادر و ٩۵ درصد آن در داخل مصرف می‌شود، افزود: با افزایش ظرفیت تولید، بهینه سازی مصرف سوخت با استفاده از بخاریهای رده انرژی بالا و عایق بندی موتورخانه‌ها می‌توان مصرف گاز را کاهش و آن را به صادرات اختصاص داد.

عراقی با بیان اینکه سوخت گاز بدلیل سازگاری با محیط زیست نقش موثری در کاهش آلودگی دارد و به این دلیل، توسعه مصرف گاز برای جایگزینی آن با سوختهای دیگر تقریبا به یک اجبار قانونی در دنیا تبدیل می‌شود، اظهار داشت: هر چه در راستای بهینه سازی مصرف گام برداریم می‌توانیم علاوه بر افزایش حجم صادرات گاز، میزان ارسال گاز را به بخش‌های صنعتی و نیروگاهی با هدف ایجاد ارزش افزوده افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه از افزایش ۷.۷ میلیارد متر مکعبی حجم ارسال گاز به نیروگاه‌های کشور، طی ۶ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز در کشور وجود داشت خاطرنشان کرد: برای جبران این میزان کمبود گاز، ابتدا محدودیت‌هایی را برای نیروگاه‌ها و صنایع ایجاد کردیم اما به نظر می‌رسد امسال شرایط تولید گاز بهتر از سال گذشته باشد و بتوانیم به طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در زمستان به نیروگاه‌ها برسانیم.

رئیس HSE ایمنی؛ بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به وجود ۳۵ هزار کیلومتر خط لوله، ۱۱ پالایشگاه و در مجموع ۲۶۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز در کشور، بر ضرورت استفاده از سامانه‌های دقیق و منظم برای جلوگیری از بروز خطرهای نشت گاز تاکید نمود.

محمدرضا یوسفی‌پور با بیان اینکه در دستگاه‌های بهره بردار شرکت ملی گاز ایران بایستی از سامانه‌های پیشرفته و سیستم‌های دقیق استفاده شود، افزود: برای پیشگیری از بروز خطرهای احتمالی، این مهم به صورت جدی در اجرای پروژه‌ها بایستی مورد توجه پیمانکاران قرار گیرد.

یوسفی‌پور ضمن تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه استفاده بهینه و ایمن از گاز طبیعی گفت: در زمینه ایمنی باید به گونه‌ای کار شود که حوادثو اتفاق‌ها در تاسیسات و بهره برداری به کمترین حد ممکن کاهش یابد.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران اظهار امیدواری کرد، در این گردهمایی دو روزه که مدیران ارشد صنعت نفت و گاز کشور حضور دارند بیشتر به این مباحثپرداخته و راه‌های تقویت سیستم‌های بهره بردار بررسی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز