خبرگزاری کار ایران

همزمان با سفر رئیس جمهور به استان فارس انجام می‌شود؛

بهره برداری از 255 کیلومتر راه و بزرگراه و 11 هزار مسکن مهر در استان فارس

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۹۹۹

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان فارس اعلام کرد: همزمان با سفر استانی رئیس جمهور به استان فارس 255 کیلومتر راه و بزرگراه با اعتبار 2 هزار و 905 میلیارد ریال و 11 هزار مسکن مهر در این استان به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایلنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در سفر به استان فارس از پروژه های بزرگراه شیراز-دشت ارژنگ، تونل بزرگ کازرون، بزرگراه کنار تخته-دالکی، بند دوم بزرگراه سه راهی راهدار-قائمیه-نورآباد-بابا میدان، پل بزرگ فهلیان و باند دوم بزرگراه بابامیدان-گچساران بازدید کرد.

آخوندی در حاشیه این بازدید، روند احداث این پروژه ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اتصال شبکه راه های استان فارس به کریدورهای اصلی کشور علاوه بر کاهش ترافیکی و افزایش ایمنی به توسعه بیشتر اقتصادی و اجتماعی این استان نیز کمک خواهد کرد.

وی همچنین از افتتاح باند دوم بزرگراه تنگه ابوالحیات-قائمیه به طول 25 کیلومتر، باند دوم محور کازرون-پل آبگینه به طول 5 کیلومتر، باند دوم بزرگراه استهبان و کمربندی استهبان-نی ریز یه طول 68 کیلومتر، احداث بزرگراه قطرویه-نی ریز به طول 15 کیلومتر، تقاطع غیرهمسطح جلیان به طول 6 کیلومتر، بزرگراه 4 خطه کنارگذر خانزنیان به طول 14 کیلومتر، بخشی از بزرگراه چهارخطه کنارگذر شمال شرق شیراز به طول 14 کیلومتر، راه اصلی سروستان-خاوران به طول 43 کیلومتر، بخشی از باند دوم بزرگراه کوار-فیروزآباد به طول 13 کیلومتر و احداث راههای روستایی به طول 70 کیلومتر  خبر داد.

بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در بخش راهداری پروژه‌هایی از جمله روکش آسفالت ۵۱۹ کیلومتر از محورهای استان، رفع نقاط پرحادثه استان به طول ۷ کیلومتر آماده بهره‌برداری شده است.

مجموع اعتبارات هزینه شده برای احداث این پروژه‌ها ۴ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال است که این مبلغ در حوزه‌های ساخت و توسعه راه‌ها به طول ۲۵۵ کیلومتر، راهداری به طول ۶۱۲ کیلومتر و پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی لارستان به طول ۱۰۵ کیلومتر هزینه شده است.

 

افتتاح 11 هزار واحد مسکن مهر

 

همچنین امروز چهارشنبه با حضور احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از بیش از ۱۱ هزار واحد مسکن مهر بهره‌برداری شود.

این پروژه ها شامل ۱۱  هزار و۳۵۶  واحد مسکن مهر است  که در شهرستان های این استان به ویژه مرودشت، لارستان و شهرجدید صدرا فردا چهارشنبه ۹ اردیبهشت ماه و همزمان با شانزدهمین سفرهای استانی هیات دولت به این استان افتتاح خواهند شد.

 

طرح توسعه فرودگاه شیراز با جدیت دنبال می‌شود

 

آخوندی در حاشیه بازدید از طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه شیراز افزود: فارس استانی گردشگری، تاریخی و کشاورزی است و از نظر صنعتی و برخورداری از واحدهای تولیدی نیز وضعیت خوبی دارد و به همین دلیل اجرای طرح توسعه فرودگاه امری ضروری به نظر می رسد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، فضای ترمینال داخلی این فرودگاه با مشارکت بخش خصوصی از هفت هزار متر مربع به 16 هزار متر مربع افزایش یافت که 9 هزار متر آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این، عملیات احداث 40 پارکینگ بزرگ هواپیما نیز در این فرودگاه آغاز شده که بهره برداری از آنها می تواند به افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه منجر شود.

آخوندی بیان کرد: چهارشنبه و همزمان با حضور رییس جمهوری در استان فارس، شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث ترمینال خارجی فرودگاه شهید دستغیب شیراز با 21 هزار متر مربع مساحت خواهیم بود.

وی ادامه داد: ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز می تواند سالانه 2 و نیم میلیون مسافر خارجی را پذیرش کند.

وزیر راه و شهرسازی در زمینه طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز گفت: بخش عمده ای از این کار تا امروز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده و در ادامه نیز تداوم توسعه طرح مورد تاکید و توجه خواهد بود.

آخوندی افزود: شبستان حرم مطهر شاهچراغ (ع) از جمله بخش هایی است که همزمان با سفر رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.

وی گفت: آزاد راه شیراز- اصفهان نیز با توجه به اهمیت پروژه و نقش آن در حمل و نقل زمینی، از جمله پروژه هایی است که در این سفر نگاه ویژه به آن خواهیم داشت.

 

حضور وزیر راه و شهرسازی در کازرون، شهر خشت و کنارتخته

 

وزیر راه و شهرسازی  سه‌شنبه در سفر به استان فارس و یک روز پیش از سفر استانی رییس جمهور، از برخی پروژه‌های حوزه راه در شهرستان‌های این استان بازدید کرد.

وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از بافت تاریخی شیراز، سفر خود را به سمت شهرستان‌های کازرون، شهر خشت و کنارتخته آغاز کرد و از برخی پروژه‌های این شهرستان‌ها بازدید به عمل آورد.

آخوندی در ابتدا از محورهای شیراز ـ دشت ارژن، دشت ارژن ـ کازرون، ورودی کازرون و تونل محرم بازدید کرد. این‌ تونل جاده کازرون ـ شیراز را به جاده نورآباد ـ بوشهر متصل کرده و سبب کاهش مسافت در این مسیر می‌شود.

وی در ادامه از محور کازرون ـ قائمیه، قائمیه ـ بابامیدان و محور خشت ـ کنار تخته و پل خشت ـ وحدتیه بازدید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در آخرین مقصدش وارد شهر نورآباد شد و پروژه‌های حوزه وزارت راه و شهرسازی در این شهرستان بازدید کرد.

 

بازدید از بافت تاریخی-فرهنگی شیراز

 

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بافت تاریخی-فرهنگی شیراز(زندیه) گفت: اجرای پروژه زندیه موجب رونق این بافت ارزشمند خواهد شد.

آخوندی در پروژه زندیه که کارکرد گردشگری دارد حضور یافت و به همراه مدیران و مشاوران این پروژه را مورد بررسی قرار داد. بر اساس این گزارش پروژه زندیه که توسط وزارت راه و شهرسازی (عمران و بهسازی) و با مشارکت شهرداری شیراز اجرا می شود در بهسازی و نوسازی بافت مرکزی شیراز تأثیر بسیاری دارد و موجب رونق در این بافت ارزشمند می‌شود.

پس از پروژه زندیه وزیر راه و شهرسازی از پروژه بزرگ نیکان که بخش عمده‌ای از بافت قدیم شیراز را نوسازی و بهسازی می‌کند، بازدید بعمل  آورد. این پروژه که از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و با مشارکت بخش خصوصی (شرکت عمران و توسعه فارس) اجرایی شده است توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند که مورد تقدیر وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفت.

در سفر به شیراز آخوندی از خانه تاریخی شیخ الاسلامی و همچنین خانه تاریخی آیت الله محلاتی، بازار وکیل شیراز، پروژه نیکان، مدرسه خان و محل ترور شهید دستغیب  بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان مرمت و بهسازی این خانه های تاریخی قرار گرفت و در ادامه وی  بر اهدای بافت های ارزشمند شهری تأکید کرد.

 

شیراز را به نمونه‌ای برای نوسازی تبدیل کنیم

 

وی در جمع خبرنگاران در این بازدید درباره اهمیت بافت فرسوده شیراز گفت: با توجه به قدمت تاریخی شهر شیراز، همیشه و از دوره گذشته که در این سمت بودم، اندیشه‌ام این بود که احیای بافت تاریخی و بازیافت هویت فرهنگی‌ شیراز باید به یکی از اولویت‌ها تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره دلایل ضرورت این موضوع گفت: توجه به بافت‌های تاریخی و فرسوده هم از جهت دلپذیر بودن شیراز برای مردم این شهر و هم از این منظر که جذب گردشگر داخلی و خارجی منبع درآمد مناسبی خواهد بود حائز اهمیت است. به همین دلیل به یاد دارم که از سال ۷۳ نوسازی میدان کریمخان را در دست داشتیم.

آخوندی درباره فعالیت‌های انجام شده در این حوزه توضیح داد: خوشبختانه بخشی از کارهای زیرسازی این پروژه‌ها انجام شده اما پروژه اصلی در پشت عمارت دیوانخانه قرار دارد که حدود ۸۶ هزار مترمربع آن تملک شده است. با توجه به همکاری خوبی که با شهرداری شیراز داریم در پی این هستیم که یک مسابقه بین‌المللی معماری برگزار و یک اثر جهانی از شیراز ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که یک پروژه بی‌نظیر، تاریخی و استثنایی به مساحت۸۶  هزار مترمربع فضا در مرکز و قلب شیراز اجرا خواهد شد گفت: بخش عمده پروژه شامل ۴۰ هزار مترمربع در اختیار فضاهای عمومی و شهری قرار می‌گیرد و فضای باقی‌مانده نیز برای احداث فضاهای ساختمانی در نظر گرفته شده است.

رونق بخشیدن به سراهای قدیمی موضوع دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و گفت: بهره‌برداری مناسب از بازار شیراز و مجموعه‌ ساختمان‌های با ارزش از جمله منزل دستغیب، محلاتی و خانه‌های با ارزش تاریخی از موضوعات مهمی است که مطرح شده است.

آخوندی افزود: بازار شیراز گرچه بر اساس فرهنگ و معماری شیراز ساخته شده است اما بازاری ۱۰۰ درصد مدرن به شمار می‌آید. امیدوارم اتفاقات خوبی برای شیراز رخ دهد و بتوان شیراز را به نمونه‌ای برای نوسازی تبدیل کنیم.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای تملک و بهسازی بافت فرسوده گفت: وزارت راه و شهرسازی عمده اعتبارات دولتی را برای تملک زمین اختصاص داد اما در گام بعدی مسابقه معماری را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برگزار خواهیم کرد. وزارت راه و شهرسازی نیز خود را مسئول می‌داند مقررات و امکانات را برای کار کردن بخش خصوصی فراهم کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز