خبرگزاری کار ایران

وزیر محیط زیست ایتالیا در دیدار با وزیر نیروی کشورمان خبر داد؛

ایتالیا در ایران نیروگاه می‌سازد/ انعقاد قراردادها پس از لغو تحریم‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۴۵۱

امروز به لحاظ اخلاقی لازم می‌دانیم که تجربیات خود را در اختیار کشور ایران قرار دهیم.درحال حاضر 50درصد انرژی کشورمان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لوکا گالتی وزیر محیط زیست، زمین و دریایی ایتالیا پس از دیدار و مذاکره با حمید چیتچیان وزیر نیروی کشورمان ضمن ابراز سپاس از حسن مهمان‌نوازی طرف ایرانی و توجه رسانه‌ها به سفرش به ایران اظهار داشت: به اعتقاد من دو کشور هدف مشترکی دارند و این اشتراک به احترام و حفاظت از محیط زیست در سطح جهان مربوط می شود.

وی افزود: امروز در جهان دشمن مشترکی به نام تغییرات آب و هوایی و تغییرات جوی از طریق بیابان‌زایی داریم که ایران از آن متاثر است و کشور ما نیز در معرض این تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

گالتی تصریح کرد: پاسخ‌دهی به این تهدیدات آب و هوایی تنها از سوی یک کشور نیست بلکه اراده جهانی باید نسبت به این تغییرات پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: قطعاً پاسخ این تغییرات نمی‌تواند محیط زیست علیه صنعت باشد چرا که هر کشور حق دارد که در مسیر صنعتی شدن حرکت کند، همانگونه که در صده‌های گذشته ایتالیا نیز این مسیر را طی کرده است.

وزیر محیط زیست ایتالیا خاطرنشان کرد: کشور ما در سده 19 میلادی روند صنعتی شدن را طی کرده است لذا جزو تکالیف اخلاقی ماست که تجربیات خود را در راه مقابله با آلاینده‌ها در اختیار دیگر کشورها مثل ایران که مسیر صنعتی شدن را می‌پیماید قرار دهیم.

وی گفت: در زمینه انتقال تجربیات فقط بحث فناوری مطرح نیست بلکه پالایش آب و فاضلاب، انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از زباله‌های شهری برای تولید انرژی، بهبود نحوه بهره‌برداری از انرژی در شهرها و مناطق شهری نیز مطرح است. کما اینکه ما به لحاظ فناوری به تجارب بالایی دست یافته‌ایم به طوری که درحال حاضر 50درصد انرژی کشورمان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود که در این زمینه هم فناوری های لازم را داشته‌ایم و هم از ابتکار عمل شهروندان برای پرهیز از هدر رفت انرژی بهره برده‌ایم.

گالتی تصریح کرد: در حال حاضر ما تجربه لازم را کسب کرده‌ایم البته هزینه‌هایی نیز بابت اشتباهاتی که داشته‌ایم پرداخت کردیم و تلاش کردیم که آن اشتباهات را رفع کنیم و امروز نیز به لحاظ اخلاقی بر خود لازم می‌دانیم که تجربیات خود را در اختیار کشور ایران قرار دهیم و لذا دعوت شما را پذیرفتیم و در زمینه برپایی سمینار و سمپوزیوم با مشارکت موسسات پژوهشی دو وزارتخانه برای بررسی مطلوب اهداف استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص اینکه کشورش 50درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند، توضیح داد:

ما از انرژی باد، خورشید و ژئومتریک بهره می‌گیریم به طوری که بسته به شرایط جغرافیایی و مسائل جوی در برخی از روزها حتی تا 60درصد مصرف روزانه انرژی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کنیم.

وی اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم که در طی سمپوزیوم‌هایی که قرار است در ایران برگزار شود تجربیات خود را در اختیار ایران قرار دهیم که البته این مسئله نیز به نائل شدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 بازمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی فضا برای جهش  و همکاری دوجانبه و در زمینه انتقال فناوری انرژی تجدیدپذیر منوط به مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 است که امیدواریم به زودی شاهد کسب نتیجه مطلوب باشیم تا فضا برای انعقاد قرارداد فراهم شود.

وی تصریح کرد: یادداشت تفاهمی که با محیط زیست ایران داشته‌ایم دال بر همکاری مشترک دو کشور در زمینه مطالعات پژوهشی است و بیانگر این امر است که موسسات پژوهشی دو کشور برای همکاری مشترک با هم پیوند خواهند خورد.

وزیر محیط زیست ایتالیا خاطرنشان کرد: در صورت لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران شاهد قطع همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه‌های جدید و بهبود وضعیت نیروگاه‌های قدیم در ایران خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز