خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت و شبکه کشوری در گفتگو با ایلنا:

حملات سایبری در سال گذشته افزایش یافت

محمد علی عاقلی گفت: طبق اطلاعات ما و پلیس فتا بیشترین حملات را در حوزه‌های سیاسی و اطلاعاتی داشتیم؛ در حقیقت می‌توان گفت، برای مهار این ویروس‌ها قادر به انجام هیچ اقدامی نبوده ایم.

محمد علی عاقلی در گفتگو با خبرنگار حوزه ارتباطات ایلنا، در خصوص حملات سایبری که در سال گذشته برای ما رخ داده است، گفت: حملات سایبری که در حوزه امنیت در کشور ما صورت گرفت، نسبت به سال 92 افزایش چشمگیری داشته و بیشتر این حملات نیزبه بخش دولتی مرتبط بوده است.

وی با بیان اینکه ما در مهار این حملات موفقیت چندانی نداشته ایم، افزود: طبق اطلاعات ما و پلیس فتا بیشترین حملات را در حوزه‌های سیاسی و اطلاعاتی داشتیم؛ در حقیقت می‌توان گفت، برای مهار این ویروس‌ها قادر به انجام هیچ اقدامی نبوده ایم.

عاقلی در ادامه افزود: خوشبختانه فرهنگ استفاده از آنتی ویروس‌های معتبر، در شبکه های ما نهادینه شده است؛ اما به هر حال با پیشرفت تکنولوژی شاهد ایجاد ویروس های جدیدتری از سوی هکرها هستیم.

وی اذعان داشت: کاربران ایرانی یکسری از مسائل امنیتی را رعایت نمی کنند؛ به راحتی اطلاعات شخصی خود را با کاربران دیگر به اشتراک گذاشته، یا به راحتی از فایل هایی که به امنیت اطلاعاتی آن آگاه نبوده‌اند، استفاده می‌کنند. این مسائل برای کاربران ما اهمیتی ندارد و باعث از دست رفتن بسیاری از اطلاعاتشان می شود. در حقیقت همین بحث سواستفاده‌هایی که در خصوص کارت‌های عابر بانک‌ها در حال روی دادن است، در خصوص دنیای مجازی نیز صدق می کند.

محمد علی عاقلی با اشاره به اینکه نشانه‌گیری حملات سایبری در ایران، عموما متوجه سازمان‌های دولتی است، گفت: اصولا هکرها برای حملات سایبری 2 نوع هدف دارند: در درجه اول صدمه زدن به سیاست، امنیت و نیز زیر ساخت‌های یک کشور، همانند سال گذشته که در صنعت نفت شاهد بروز چنین مسائلی بودیم و در درجه دوم، اهداف حملات سایبری در خصوص سوءاستفاده‌های مالی و باج خواهی انجام می‌شود، البته این مورد بیشتر در خصوص سازمان‌های بخش خصوصی رخ داده است.

عضو کمیسیون امنیت شبکه کشوری با بیان این که در این گونه موارد باید جوانب احتیاط بیشتری را رعایت کرد، افزود: البته مسئله حفاظت اطلاعات سایبری در کشور تا حدودی رعایت شده، اما در حال حاضر ما با داشتن تعداد محدودی از آنتی ویروس‌ها و با استفاده از چند سخت افزار امنیتی، گمان می‌کنیم که امنیت کافی را به وجود آورده‌ایم.

وی در ادامه افزود: بسیاری از افراد گمان می‌کنند امنیت اطلاعاتی یعنی استفاده از چند سخت افزار، اما این صحیح نیست؛ به طور مثال 2 میلیارد تومان هزینه کرده و فکر کنیم شبکه‌های ما از هرگونه آسیبی مصون است، تفکر غلطی که در خصوص امنیت شبکه وجود دارد، این است که خیلی از افراد هزینه‌های بسیاری می‌کنند، اما بعد از انجام این اقدامات دست از آن برداشته، آن راه رها کرده و در آخر هم ضربه می خورند.

وی همچنین بیان داشت: امروزه در جهان و در هر ساعت اکتشافات جدیدی صورت می‌گیرد، همچنین هکرهای حرفه‌ای که به روز هستند، می توانند به راحتی اقدامات و خرابکاری‌هایشان را انجام دهند؛ خطرناک‌ترین حمله ای که تاکنون برای ما رخ داد، حمله سایبری «شعله» به صنعت نفت بوده که این اقدام از سمت رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

محمد علی عاقلی گفت: در صنعت هسته‌ای نیز دو سال پیش حمله‌ سایبری به نام استاکس‌نت رخ داد، این ویروس چندین سال در تاسیسات هسته‌ای ما فعال بوده است. در این شرایط و با انجام این حمله، ما خیلی از اطلاعاتمان را از دست دادیم؛ همچنین به زیر ساخت‌های کشورخسرات جبران ناپذیری وارد شد.

وی در پایان تاکید کرد: صنایع گازی، پتروشیمی، نفتی، برق و ... جز زیر ساخت های حیاتی ما هستند، باید همه ی امکانات لازم را برای این صنایع درنظر گرفت؛ البته در نظر گرفته شده است، اما چگونه می شود که با همه ی این ها باز هم شاهد چنین حملاتی باشیم؟! ما باید روش حفاظت از اطلاعاتمان را تغییر دهیم یا حد اقل این که نحوه نگه داری اطلاعاتمان به صورتی باشد، که اگر هم در دسترس بیگانگان قرار گرفت، توانایی استفاده از این اطلاعات را نداشته باشند.

کد خبر : ۲۷۳۴۳۶