خبرگزاری کار ایران

فعالیت دپارتمان تخصصی بیماری‌های آبزیان شروع شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از آغاز به کار دپارتمان تخصصی بیماریهای آبزیان خبرداد و گفت: با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه، در نظر داریم برای این سند برنامه ریزی واقعبینانه داشته باشیم تا با اجرایی کردن آن گام به گام به سمت جلو پیش برویم.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، مهدی خلج افزود: با توجه به چارت سازمانی مرکز ملی تشخیص، فعالیت دپارتمان تخصصی بیماری‌های آبزیان با هدف کنترل بهداشتی و تشخیص بیماری‌های آبزیان است.

وی اظهارداشت: عمده برنامه‌های عملیاتی این آزمایشگاه تخصصی در راستای تامین وارتقاء بهداشت آبزیان و امنیت غذایی و کنترل کیفی محصولات آبزی تولید شده در کشور است.

وی تصریح کرد: همچنین از اهداف مهم حاکمیتی دیگر این آزمایشگاه تخصصی، تشخیص به موقع، دقیق و مطمئن بیماری‌های ویروسی و باکتریایی آبزیان از جمله بیماری‌های عفونی IHN وVHS وIPN و استرپتوکوکوزیس و بیماری لکه سفید میگو (WSD) بوده که از جمله بیماری‌های اخطارکردنی (Notifiable/dis) لیست بیماری‌های O. I. E است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: تمامی روش‌های آزمون برای تشخیص بیماری‌های آبزیان براساس اعتبار بخشی آزمون‌های منطبق بر سیستم ایزو (ISO-۱۷۰۲۵) بوده و اعتبار آزمون‌ها بصورت سالیانه مورد بازنگری و بروز رسانی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نباید اهداف دست نیافتنی برای خود مشخص کنیم؛ بلکه باید قله را ببینیم و پله به پله به سمت آن حرکت کنیم افزود: این سازمان با موضوعات مرتبط با بهداشت و سلامت محموله‌های وارداتی بسیار جدی برخورد می‌کند.

خلج اظهارداشت: این آزمایشگاه شامل بخش‌های بیوتکنولوژی و آزمایشگاه اختصاصی ملکولی PCR و Real time-pcr و بخش سرولوژی و ویروس‌شناسی آبزیان است که انجام آزمایش‌های کنترل و تشخیص میزان باقیمانده‌های دارویی و سموم شیمیایی و رنگ‌ها (مالاشیت گرین در ماهی قزل آلا) از جمله برنامه‌های مهم و استراتژیک این گروه تخصصی تشخیصی خواهد بود.

کد خبر : ۲۷۲۳۷۳