خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد:

ثبت 255 میلی‌متر بارش در استان تهران/هنوز با شرایط نرمال فاصله داریم

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۳۹۶

میزان 150 میلیون مترمکعب ورودی سدهای تهران تنها تامین‌کننده 50 روز نیاز آبی تهران است و این میزان بارش به این معنی نیست که دیگر هیچ دغدغه‌ای برای تامین و مصرف آب وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از ثبت 255 میلی‌متر بارش در سطح استان تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون خبر داد و گفت: هنوز با شرایط نرمال فاصله زیادی داریم.

به‌گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس "خسرو ارتقایی" اظهار داشت: خوش‌بختانه بارش‌های خوبی در استان تهران به‌ویژه در یکی دو روز گذشته اتفاق افتاده و مجموع بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون به 255 میلی‌متر بارش رسیده است که این میزان هنوز حدود سه درصد درمقایسه با متوسط دوره بلندمدت 47 ساله کاهش نشان می‌دهد اما خوش‌بختانه درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته، وضعیت بهتری داریم و 40 درصد افزایش بارش را شاهد هستیم.

به‌گفته وی، بارش‌های چند روز گذشته مصادف با گرمای هوا بود و به‌طور متوسط سه تا پنج درجه افزایش دمای هوا درمقایسه با سال گذشته را در سدهای استان تهران شاهد هستیم و در همین راستا، روان‌آب‌هایی که به لطف بارش‌های اخیر جاری شده است همراه با ذوب شدن برف‌ها (به‌دلیل گرمای هوا) آورد مناسبی را به سدهای زیرپوشش شرکت به همراه داشته است.

ارتقایی یادآور شد: به‌طور طبیعی این اتفاق یعنی افزایش حجم روان‌آب امیدوارکننده است و جای خوشحالی دارد اما از جهت اینکه ذخیره برفی زودتر از زمان معمول ذوب شده، ممکن است در ادامه سال آبی و در صورت ادامه نیافتن بارش‌ها، مشکلاتی را ایجاد کند.

ارتقایی تصریح کرد: بارش‌های گزارش‌شده از 11 ایستگاه باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای تهران در فروردین‌ماه سال 94 نشان می‌دهد که بیش از 67 میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است. این درحالی است که در فروردین‌ماه سال گذشته 30 میلی‌متر بارش گزارش شده بود.

وی با اشاره به ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه استان تهران، اظهار داشت: در زمان حاضر، آب ذخیره‌شده در مخزن سدهای پنج‌گانه استان تهران به 550 میلیون مترمکعب رسیده است که درمقایسه با ابتدای سال آبی (مهرماه 93) که کمتر از 400 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده بود، بیش از 150 میلیون مترمکعب بیشتر شده است.

ارتقایی سپس ادامه داد: تاکنون در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به‌ترتیب 100، 70، 53، 200 و 130 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است؛ البته باید یادآور شوم که 150 میلیون مترمکعب آب از مجموع آب ذخیره‌شده در سدهای پنج‌گانه حجم مرده محسوب می‌شود اما در صورت رعایت مصرف و مدیریت مصرف بهینه آب، می‌توان تابستان امسال را با مشکل کمتری سپری کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به میزان روان‌آبها و حجم ورودی آب به سدهای زیرپوشش این شرکت، اظهار داشت: میزان 150 میلیون مترمکعب ورودی سدهای تهران تنها تامین‌کننده 50 روز نیاز آبی تهران است و این میزان بارش به این معنی نیست که دیگر هیچ دغدغه‌ای برای تامین و مصرف آب وجود نخواهد داشت.

ارتقایی اضافه کرد: هنوز هم خشک‌سالی دو سال پیاپی در تهران بر دوش سدها و منابع آبی استان سنگینی می‌کند به‌گونه‌ای که حجم سدهای پنج‌گانه در شرایط نرمال به حدود 800 میلیون مترمکعب می‌رسید و هم‌اکنون 250 میلیون مترمکعب کاهش منابع آبی درمقایسه با شرایط نرمال را شاهد هستیم.

ارتقایی با اشاره به افزایش دمای هوا و امکان تبخیر آب از سدها نیز یادآور شد: به هر حال همواره تبخیر آب به‌دلیل افزایش گرما وجود دارد و این فقط به مخازن سدها محدود نمی‌شود و میزان تبخیر از سطح خاک نیز افزایش خواهد داشت، اما آنچه اثرگذار در کاهش منابع آبی است میزان مصرف آب است.

وی با بیان اینکه تهران از شرایط خشک‌سالی دو سال گذشته چندان دور نشده است، تاکید کرد: هر مقدار صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب صورت گیرد، امکان تامین مطمئن آب برای هم‌وطنان و شهروندان را مهیا خواهد کرد. افزایش یک درجه‌ای دما افزون‌بر افزایش تبخیر در افزایش مصرف اثرگذار است؛ بنابراین ما با شرایط نرمال و طبیعی فاصله داریم.

ارتقایی در بخش دیگری از سخنان خود به آب کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط بحرانی که در استان حاکم شده بود، بخش کشاورزی با مشکلاتی روبرو بود و سهم آب کشاورزی در سدهای امیرکبیر، طالقان و ماملو به کمترین میزان رسیده بود که در صورت ادامه یافتن بارش‌ها به‌ویژه در اردیبهشت‌ماه، امیدواریم حداقل نیاز کشاورزی را تامین کنیم.

وی اظهار داشت: در سال 94 برنامه احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی را در سطح استان تهران داریم که بخش زیادی از چاه‌های آب غیرمجاز با کمک فرمانداری‌ها و خود کشاورزان منطقه بسته و پر و مسلوب‌المنفعه خواهد شد که اگر اتفاق بیفتد، می‌تواند بخشی از وضعیت منفی افت و کسری آب زیرزمینی را جبران کند.

وی در پایان از کشاورزان درخواست کرد: با همکاری با جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای تهران، بیشتر آب کشاورزی موردنیاز خود را از پساب تامین کنند و از آبی نیز که از سدها برای کشاورزی رها می‌شود، استفاده بهینه و مدیریت آب کشاورزی را در سطح مزارع اجرا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز