خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم نامه واگذاری زمین به مددجویان روستایی و عشایری

تفاهم نامه همکاری برای واگذاری زمین به منظور ایجاد اشتغال، توانمندسازی اقتصادی و ارتقای سطح درآمد محرومان و مددجویان روستایی، عشایری و دامداران دارای مرتع بین رئیس سازمان امور اراضی کشور و سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد.

تفاهم نامه همکاری برای واگذاری زمین به منظور ایجاد اشتغال، توانمندسازی اقتصادی و ارتقای سطح درآمد محرومان و مددجویان روستایی، عشایری و دامداران دارای مرتع بین رئیس سازمان امور اراضی کشور و سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان امور اراضی کشور، براساس این تفاهم نامه که امروز سه شنبه به امضای طرفین رسید، بهره برداری از اراضی ملی و دولتی قابل واگذاری مدنظر قرار گرفت.

براساس بخش‌هایی از مفاد این تفاهم نامه سازمان براساس مقررات و با رعایت ضوابط فنی و اجرایی، پس از استعدادسنجی و مکان یابی اراضی قابل واگذاری و مشخص کردن موقعیت جغرافیایی، مساحت، قابلیت و وضعیت کشت (آبی و دیم) در مناطق دارای شرایط واگذاری، این اراضی را در قالب طرحهای توسعه کشاورزی و غیرکشاورزی به مددجویان تحت حمایت با اولویت ویژه عشایر و دامداران روستایی که توسط کمیته امداد معرفی می‌شوند، واگذار خواهد شد.

مطابق این تفاهمنامه کمیته امداد امام خمینی هم ضمن استعدادسنجی و ارایه مشاوره شغلی به متقاضیان مورد حمایت با اولویت مددجویان عشایر و آماده سازی زیرساخت طرحهای مصوب، منابع مالی مورد نیاز طرحهای مصوب مددجویان را از طریق تسهیلات بانکی یا منابع کمیته امداد تامین و در بازاریابی و فروش محصولات تولیدی به مجریان این طرح‌ها کمک خواهد کرد.

مددجویان باید با همکاری کمیته امداد برای استفاده از موضوع این تفاهم اقدام به تاسیس تعاونی‌ها و تشکل‌های تولیدی کشاورزی کنند.

قباد افشار رئیس سازمان اموراراضی کشور در مراسم امضای این تفاهمنامه، با اشاره به دستاوردهای روشن کمیته امداد امام خمینی به عنوان یکی از نهادهای انقلابی مولود انقلاب اسلامی برای حمایت از محرومان و قشرهای آسیب پذیر جامعه بر ضرورت همکاری همه دستگاههای اجرایی کشور در انجام این رسالت مهم تاکید کرد.

وی افزود: طی ۳۵ سال گذشته ضرورت توجه ویژه به محرومان و روستاییان همواره مورد تاکید امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده و امیدواریم این تفاهمنامه قدمی در جهت رفع محرومیت از جامعه و توانمندسازی مددجویان تحت حمایت به ویژه عشایر و دامداران روستایی دارای مرتع باشد.

وی با اشاره به تاثیر تشکیل تعاونی‌های کشاورزی و ارائه خدمات به این گونه تعاونی‌ها از سوی کمیته امداد، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۳۹۴ بتوانیم با شناسایی عرصه‌های قابل واگذاری این اراضی را در اختیار بهره برداران معرفی شده از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار بدهیم.

حسین انواری نماینده ولی فقیه و سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز گفت: اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولید روستاییان و کمک به حضور مفید مردم در روستا‌ها امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به عوارض سوء اجتماعی مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و اثرات تخریبی حاشیه نشینی، یکی از دستاوردهای این تفاهم را جلوگیری از مهاجرت روستاییان و کمک به توانمندسازی محرومان در روستا‌ها عنوان کرد و افزود: با مشارکت وزارت جهادکشاورزی و سازمان امور اراضی کشور قطعا این سیاست و تصمیم جدید منشاء اثر خواهد بود.

انواری اظهار داشت: با تحقق مفاد این تفاهم نامه و اجرایی شدن آن روستایی علاقمند به ماندن در روستا و تولید می‌شود و با این کار زیبا می‌توانیم گامی برای احیای عزت و کرامت روستاییان محروم برداریم.

این تفاهمنامه امروز سه شنبه ۱۹ اسفندماه در سازمان امور اراضی کشور و با حضور قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور، حسین انواری، نماینده ولی فقیه و سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)، سیدهادی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از معاونان و مدیران ارشد این دو دستگاه به امضا رسید.

کد خبر : ۲۵۹۴۵۳