خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران:

ایران صادرکننده فرآورده نفتی شد/ اگر یارانه‌ها هدفمند نمی‌شد روزانه 143 میلیون لیتر بنزین می‌سوخت

سجادی در مقایسه میزان مصرف بنزین بعد از هدفمندی یارانه ها با زمان قبل از آن اظهار داشت: درسال 72 روزانه 29.4میلیون لیتر بنزین عرضه می‌شد که درشرایط عادی در 10 سال بعد میزان مصرف به 56.3 میلیون لیتر رسید یعنی درعرض 10 سال میزان مصرف دو برابر شد.

به گزارش خبرنگارایلنا، سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری که به منظور ارائه عملکرد شرکت طی یک سال گذشته و برنامه‌های آتی این شرکت برگزار شد، با اشاره به اینکه ما بخش اعظمی از انرژی مورد نیاز مردم را تامین می‌کنیم و تمام اقشار کشور به نحوی با ما در ارتباطند گفت: طبق برآوردهای انجام شده مصرف بنزین در بهمن‌ماه 69.2 میلیون لیتر در روز بوده که نسبت به سال گذشته 1.8 درصد رشد داشته‌ایم و این میزان رشد در حالی است که سال گذشته نسبت به سال 91 میزان افزایش 7.1درصد بوده و این ارقام بیانگر این است که میزان مصرف کاهش داشته و دلیل آن نیز جایگزینی CNG و یا افزایش قیمت‌ها بوده است.

وی میزان توزیع نفت سفید را در 11 ماهه سال جاری 9.8 میلیون لیتر اعلام کرد که نسبت به سال گذشته که 11.6درصد بوده 3درصد رشد منفی داشته‌ایم.

سجادی میزان مصرف نفت گاز را در 11 ماهه سال جاری 100.7 میلیون لیتر اعلام کرد که این میزان نسبت به سال گذشته که 104.6 میلیون لیتر بوده 3.8 درصد کاهش داشته در حالی که سال 92 به 91 8.6درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.

وی در ادامه میزان عرضه نفت کوره را در سال جاری روزانه 37.8 میلیون لیتر اعلام کرد که در سال گذشته این رقم 52.4 میلیون لیتر بوده که در سال جاری 28درصد کاهش مصرف داشته‌ایم اما در مقایسه سال 92 به 91 این میزان کاهش 8/1درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران دلیل کاهش مصرف سوخت‌های مایع را توسعه و افزایش تولید گاز عنوان کرد و گفت: درسال جاری با توجه به اینکه وعده اضافه شدن 100 میلیون متر مکعب گاز محقق شد باعث شد که ما 25درصد بیش از آنچه در سال 92 تولید داشته‌ایم، تولید گاز داشته باشیم که این امر موجب مصرف کمتر فرآورده شد.

وی همچنین اظهار داشت: در سال جاری در مدت 11 ماهه نخست 46میلیارد متر مکعب به نیروگاه‌ها گاز تحویل دادیم در حالی که میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در سال گذشته 6/33میلیارد مترمکعب بوده است که 36درصد رشد را نشان می دهد و این میزان مصرف گاز درنیروگاه‌ها در حالی است که در سال جاری 8.2 میلیارد لیتر نفت گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده در حالی که سال گذشته 11.6 میلیارد لیتر بوده بدین معنا که در سال جاری 3.35 میلیارد لیتر نفت گاز کمتر مصرف شده یعنی 30درصد کاهش مصرف داشته‌ایم.

سجادی میزان توزیع نفت کوره را در سال جاری 9.8 میلیون لیتر اعلام کرد که این رقم درسال گذشته 14.7میلیون لیتر بوده یعنی 33درصد کاهش مصرف داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با توسعه گاز از اسفندماه به عنوان صادرکننده فرآورده‌های نفت گاز و نفت کوره و نفت سفید تبدیل شده‌ایم اظهار داشت: این رویه باعث شده که بتوانیم بخشی از فرآورده‌ها را از طریق کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و پاکستان صادر کرده و بخشی نیز در مرزها توزیع شود که منجر به کاهش میزان قاچاق خواهد شد.

سجادی ادامه داد: با توسعه فروش مرزی بنزین با توجه به احجام قاچاق و قیمت یارانه‌ای بنزین در ایران توسعه فروش مرزی را در دستور کار قرار دادیم که از قاچاق جلوگیری شود.

وی قیمت فروش بنزین مرزی را 95درصد قیمت اولین جایگاه آن سوی مرز اعلام کرد و گفت: این طرح با اینکه از اواسط سال جاری شروع شده اما نسبت به سال گذشته 11درصد افزایش داشته یعنی در سال گذشته که رقم فروش مرزی بنزین 130 میلیون لیتر بوده درسال جاری به 180 میلیون لیتر رسیده است.

وی همچنین در خصوص عرضه سوخت به کشتی‌های خلیج فارس و بانکرینک گفت: در سال جاری روزانه حدود 10 میلیون لیتر نفت کوره به کشتی‌های تردد کننده در خلیج فارس تحویل داده شد که این رقم در سال گذشته 8.6 میلیون لیتر بوده که در سال جاری 15درصد رشد داشته و البته برنامه داریم که این میزان را تا سال آینده به 12 میلیون لیتر یعنی 20درصد برسانیم.

این مقام مسئول همچنین گفت: با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا اوایل 95 از واردات بنزین نیز بی‌نیاز شده و صادرات نیز خواهیم داشت.

وی در ادامه درخصوص وضعیت فروش بنزین طی سال جاری نیز توضیح داد: تا اوایل بهمن‌ماه بنزین به صورت سه نرخی عرضه می‌شد لذا برای کاهش تنوع قیمتی مصوبه‌ای ابلاغ شد که بنزین 400 تومانی تبدیل به بنزین 700 تومانی شود که با این تغییر قیمت‌ها از کل بنزین فروخته شده 36 درصد مربوط به بنزین 1000تومانی، 55درصد 700تومانی و 9درصد 400 تومانی بوده است، لذا طی این مدت به طور متوسط 786 میلیون لیتر بنزین فروخته شده است.

سجادی همچنین در خصوص عرضه نفت گاز نیز گفت: با دو نرخی شدن عرضه این فرآورده 9درصد با نرخ 900 تومان و 91درصد با نرخ 250 تومان به فروش رفته یعنی به طور متوسط هر لیتر فرآورده با نرخ 272 تومان به فروش رسیده است.

وی در مقایسه میزان مصرف بنزین بعد از هدفمندی یارانه ها با زمان قبل از آن اظهار داشت: درسال 72 روزانه 29.4میلیون لیتر بنزین عرضه می‌شد که درشرایط عادی در 10 سال بعد میزان مصرف به 56.3 میلیون لیتر رسید یعنی درعرض 10 سال میزان مصرف دو برابر شد. لذا طبق بررسی‌هایی که انجام شد این شرایط قابل دوام نبود بنابراین در کنار سهمیه‌بندی بنزین بحث توسعه CNG را نیز در دستور کار قرار دادیم بنابراین میزان مصرف در سال 92 روزانه به 68.4 میلیون لیتر رسید اما اگر قرار بود همان میزان رشد قبل از هدفمندی ادامه یابد میزان مصرف بنزین به 143 میلیون لیتر در روزمی‌رسید که با این کار میزان مصرف 62.4 میلیون لیتر شد که البته 19 میلیون متر مکعب نیز مصرف CNG داشتیم. بنابراین اجرای طرح CNG و هدفمندی کشور را به لحاظ مصرف بنزین بیمه کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه درخصوص میزان واردات بنزین نیز گفت: در سال جاری روزانه 4.5میلیون لیتر بنزین وارد کرده‌ایم.  

سجادی افزایش ذخیره سازی سوخت را با احداث انبار و مخازن جدید دیگر از اولویتهای مهم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد و گفت: در سال جاری با هدف اطمینان بخشی به ذخیره سوختی کشور، با ساخت مخازن و انبارهای جدید در ماهشهر، شیراز و ملایر، ٥٥٠ میلیون لیتر به ذخیره سازی فرآورده های نفتی، اضافه شده است.

وی ذخیره سوختی در انبار نفت بزرگ ماهشهر را ٣٠٠ میلیون لیتر، نفت شیراز ١٧٠ میلیون لیتر و در انبار نفت ملایر نیز ٧٠ میلیون لیتر اعلام کرد.

سجادی، همچنین از ایجاد انبارها و مخازن دیگری برای افزایش ظرفیت انواع فرآورده نفتی در سال آینده خبر داد و گفت: ساخت یک انبار با ظرفیت ١٣٠ میلیون لیتر در ارومیه و یک انبار با ظرفیت ١٠٠ میلیون لیتر در بیرجند از برنامه های سال آینده این شرکت است.

وی همچنین در خصوص میزان استقبال مردم از CNG نیز اظهار داشت: در حال حاضر 2260 جایگاه عرضه CNG داریم که تنها از 50درصد ظرفیت آنها استفاده می‌شود اما اگر مردم بیش از این استقبال کنند جایگاه‌ها قابل ارتقا خواهند بود.

سجادی در خصوص عرضه فرآورده با استاندارد یورو4 در سال جاری اظهار داشت: با تولید پالایشگاه آبادان در حال حاضر عرضه یورو4 در شهرهای تبریز، اراک، تهران، کرج، اصفهان ومشهد را داریم که برنامه داریم در سه ماهه اول سال آینده در شیراز و اصفهان نیز بنزین یورو4 عرضه کنیم.

وی در خصوص عرضه نفت گاز با استاندارد یورو نیز گفت: در حال حاضر در شهرهای تهران، اراک، کرج، مشهد، اصفهان،‌قم ،اهواز و شیراز روزانه 19 میلیون لیتر نفت گاز یورو توزیع می شود که ده میلیون لیتر از این میزان در کلانشهرها است.  

وی در خصوص عرضه نفت گاز با استفاده از کارکرد نیز اظهار داشت: پس از اینکه عرضه بنزین با کارت هوشمند صورت گرفت برنامه ای تدوین شد که نفت گاز نیز براساس سهمیه عرضه شود لذا براین اساس نفت گاز باتوجه به کارکرد توزیع می شود که مرحله اول این برنامه از ابتدای سال آینده براساس سیستم اطلاعات بار نامه و مسافت میزان سوخت محاسبه و در کارتها اعمال می شود و مرحله پایانی نیز با همکاری وزارت راه وکشور خودروها تجهیز به GPS شده و براساس مسافت نفت گاز دریافت خواهند کرد.

سجادی در خصوص عرضه سوخت به بخش حمل و نقل دیزلی وکشاورزی نیز گفت: در این رابطه برنامه داریم که ضمن نظارت عدالت در عرضه نیز رعایت شده و هر مجموعه ای که در حال کار است سوخت دریافت کند.

سجادی درخصوص جزئیات افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین  از ابتدای فروردین ماه سال آینده گفت: دولت تاکنون هیچ‌گونه مصوبه ای برای افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ابلاغ نکرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: اگر این افزایش ۵ درصدی قیمت  ابلاغ شود، قرار است این افزایش قیمت به جای مردم از سهم دولت کسر شود یعنی به‌جای آنکه مردم هزینه ۵ درصد افزایش قیمت بنزین را بپردازند، قرار است این منابع مالی از سهم فروش بنزین کسر شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اگر مصوبه افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین توسط دولت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ابلاغ شود، می‌توان درباره ساز و کار نهایی اجرای آن بحث کرد، اظهار کرد: نظر ما این  است که با این مصوبه، افزایش ۵ درصدی از محل فروش کل بنزین کشور کسر و به منظور توسعه زیرساخت های تولید و انتقال فرآورده های نفتی در اختیار پالایشگاه ها قرار می گیرد.

سجادی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه مصوبه ای به منظور تغییر قیمت بنزین و یا تغییر در سهمیه های خودروهای شخصی و عمومی برای اجرا از اول فروردین ماه توسط دولت ابلاغ نشده است، خاطر نشان کرد: در آستانه فرارسیدن تعطیلات نوروز و آغاز سفرهای نوروزی، جایگاه‌های سوخت کل کشور برای ارائه خدمات به مردم در آمادگی کامل به سر می‌برند.

وی در خصوص کمیت عرضه و تخلفات درجایگاههای سوخت نیز اظهار داشت: چنانچه مردم و مراجعین تخلفی را مشاهده کردند می توانند با تلفن 09627 تماس حاصل کرده تا نسبت به موضوع مورد شکایت بررسی صورت گیرد.

این مقام مسئول میزان مصرف بنزین در ایام نوروز سال 93 را نسبت به سال 92 ، 9 درصد رشد اعلام کرد وگفت: همچون سال گذشته در سال جاری نیز طرح گلگشت طی دو مرحله انجام می شود که یک مرحله از آن در دهه سوم بهمن ماه در مسیرهای پرتردد مجاری عرضه انجام شده و اشکالات و نواقص بررسی می شود و مرحله دوم نیز که از امروز آغاز می شود اشکالات مرحله اول مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در خصوص بدهی ایرلاین‌ها  نیز اظهار داشت: میزان بدهی ها در رقم 750 میلیارد تومان ثابت مانده که از طریق تعزیرات و شورای امنیت موضوع در حال بررسی است.

وی در خصوص سوآپ فرآورده نیز در سال جاری گفت: طی سال 93 ، 23 هزار تن گاز مایع ، 86 هزار تن نفت کوره و 38 هزار تن نفت گاز سوآپ شده است

کد خبر : ۲۵۸۲۶۴