خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد؛

راه‌اندازی معاملات قبض انبار و آتی یک روزه در سال 94

مدیرعامل بورس کالای ایران از راه‌اندازی معاملات قبض انبار و آتی یک روزه در سال 94 خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین پناهیان در یک نشست خبری با اشاره به سابقه بورس کالای ایران گفت: هرچند بورس کالای ایران نسبت به بورس اوراق بهادار که سابقه 50 ساله دارد عمر کوتاه‌تری داشته اما توانسته با شفاف‌سازی موفق عمل کند.

وی افزود: البته برای رسیدن به جایگاه اقتصادی راه طولانی را در پیش دارد.

پناهیان تصریح کرد: ناشناخته بودن بورس کالای ایران در صحنه اقتصاد ملی باعث شده تا جایگاه واقعی خود را پیدا نکند.

وی با بیان اینکه شرکت بورس کالای ایران دارای سهامی عام است گفت: کارکرد این بورس به گونه‌ای است که براساس قانون ذینفعان این شرکت تنها سهامدار نیستند  و هیچ سهام داری اجازه بیش از 2.5 درصد از سهام این شرکت را ندارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به سابقه بورس کالایی در سایر کشورها گفت: بورس کالایی در ژاپن بالغ بر 180 سال و در نیویورک بالغ بر 200 سال سابقه فعالیت دارند و حجم و معاملات این بورس‌ها بالغ بر 100 برابر تولید ناخالص داخلی در برخی از کشورهاست.

پناهیان رقابت‌پذیری را مهم‌ترین مسئله در تکامل توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: شفافیت، رقابت‌پذیری، بهره‌وری بنگا‌های اقتصادی، تخصیص بهینه منابع و مدیریت و ریسک در نوسان‌پذیری از جمله مهم‌ترین کارکردهای بورس کالا به شمار می‌رود. سابقه طولانی این بورس در دنیا نشان‌دهنده کارکرد و نقش اصلی بورس کالا بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: برای کاهش درآمدهای وابسته به نفت و جایگزینی آن با درآمدهای وابسته به مالیات می‌توان از بورس کالا به عنوان مکانی برای شفاف‌سازی و رانت‌زدایی بهره برد.

وی گفت: در گذر از اقتصاد دولتی به سمت اقتصادی مبتنی بر بازار هیچ ابزاری نمی‌تواند کارکرد مناسب‌تری نسبت به بورس کالا داشته باشد.

پناهیان افزود: عزم و اراده جدی دولت یازدهم به توسعه بورس کالا در فضای کسب و کار حائز اهمیت است و اخیراً دو مصوبه دولت یکی در خصوص الزام شرکت‌های دولتی برای کسب قیمت‌ها در یک بازده زمانی یک ساله و دیگری در خصوص قیمت‌گذاری موید حمایت دولت از این بورس است.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری از سوی دولت و مقامات دولتی انگیزه بخش خصوصی را از بین می‌برد گفت: با قیمت‌گذاری دستوری عوامل تاثیرگذار در بخش عرضه و تقاضا تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

پناهیان تصریح کرد: استراتژی بورس کالا از دو سال پیش تدوین و نوشته شد و مهم‌ترین برنامه که در سال 93 بر روی آن تمرکز داشتیم در خصوص ابزارهای مشتقه بود و باید بتوانیم معاملات فیزیکی را کاهش داده و به سمت رشد ابزارهای مشتقه حرکت کنیم.  

وی تصریح کرد: در سال 93 معاملات سلف موازی استاندارد را به عنوان ابزار مهم مالی برای سنگ آهن راه‌اندازی کردیم که می‌تواند نقشی موثر در تامین مالی بازار سرمایه باشد.

وی گفت: همچنین در بخش محصولاتی نظیر زعفران، میل گرد، ذرت و کنجله سویا نیز این ابزارها را افزایش خواهیم داد. همچنین دسترسی بازیگران بورس کالا را افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به استقبال زیاد از تالار بازار فرعی بورس کالا گفت: در بخش محصولات قراضه فولاد و ضایعات فلزی از این تالار استقبال خوبی شده که ما این بخش را به سایر قسمت‌ها تعمیم خواهیم داد.

وی همچنین با بیان اینکه مکانیزم کشف قیمت در محصولات پتروشیمی دارای ایراداتی بود گفت: تا  زمانی که این ایرادات برطرف نشود بحث رقابت تحقق نخواهد یافت.

وی افزود: بحث فعالیت بورس کالای ایران و اتحادیه الکترونیک بین بورسی به صورت جدی دنبال می‌شود و در سال 94 معاملات بین بورس کالای ایران و اتحادیه بین بورسی رونمایی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی همواره ورود اشخاص حقیقی به کالای فیزیکی بوده است گفت: در گذشته امکان حضور اشخاص حقیقی نبود اما در حال حاضر امکان حضور این افراد نیز فراهم شده که ما این اقدامات را براساس تخصص نیروهای داخل کشور و بورس کالا انجام دادیم.

وی با اشاره به میزان تامین مالی در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: در این مدت 152هزار میلیارد ریال تامین مالی در بخش تولید و صنعت، 834میلیارد ریال در بخش سلف موازی تامین مالی شده است.

وی گفت: یکی از شاخص‌های اصلی در عملکرد بورس‌ها ارزش معاملات در آنهاست که در این بخش بورس کالای ایران با 533هزار میلیارد ریال در رتبه اول، بورس اوراق بهادار با 503هزار میلیارد ریال در رتبه دوم، فرابورس با 302هزار میلیارد ریال و بورس انرژی با 15هزار میلیارد ریال در جایگاه‌‌های دیگر قرار دارند.

وی با بیان اینکه ارزش معاملات تا پایان اسفندماه به 520هزار میلیارد ریال رسیده گفت: 364هزار میلیارد ریال متعلق به بخش فیزیکی بوده که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

پناهیان با اشاره به اولویت‌های اصلی بورس کالای ایران در برنامه سال 94 گفت: توسعه معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد در راستای تامین مالی عرضه‌کنندگان کالا، راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی بر روی کنجاله سویا، ذرت، زعفران و عملیاتی کردن کارگذارمحوری و نیز راه‌اندازی معاملات قبض انبار و آتی یک روزه از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است.

وی افزود: همچنین فراهم کردن زمینه گسترش دسترسی معامله‌گران به بازار قراردادهای آتی، ایجاد سررسیدهای کوتاه‌‌مدت، گسترش زمان معاملات در روزهای جمعه برای معاملات جهانی به صورت آنلاین و اختیار معامله بر روی قراردادهای آتی و کالا از دیگر برنامه‌های بورس کالای ایران در سال آینده به شمار می‌رود.

گفتنی است پایگاه خبری بورس کالای ایران پیش از ظهر امروز در کیش راه‌اندازی شد.

کد خبر : ۲۵۷۵۲۴