خبرگزاری کار ایران

سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی در طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۸۶۸

طرح توسعه میدان گازی شوریجه D که بزرگ‌ترین پروژه ذخیره‌سازی گاز در ایران به‌ شمار می‌آید، مدتی معطل تزریق سرمایه بود که با راهکار اخیر در امضای تفاهم‌نامه بین صندوق توسعه ملی و گروه مپنا، امیدها برای تسریع در تکمیل آن افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، سعید رجب‌زاده، مجری طرح توسعه میدان گازی شوریجه در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با اشاره به تفاهم‌نامه مشارکت در طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران مخزن شوریجه که بین صندوق توسعه ملی و گروه مپنا (سرمایه‌گذار و پیمانکار طرح) امضا شده است، توضیح داد: این تفاهم‌نامه ۲۷۰ میلیون دلاری می‌تواند مشکل سرمایه‌گذار در تأمین بودجه لازم برای اجرا را که عامل اصلی در تعلل و تأخیر این طرح از برنامه است، برطرف کند.

وی با یادآوری اینکه قرارداد طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و گروه مپنا امضا شده بود و باید تاکنون به پیشرفت ۸۵درصد می‌رسید، گفت: این پروژه به‌دلیل ضعف در تأمین نقدینگی تاکنون نتوانسته است به اهداف خود نائل شود، اما با تبدیل این تفاهم‌نامه به قرارداد و سرانجام تزریق پول به پروژه، امیدواریم توسعه میدان گازی شوریجه که نقش قابل‌ توجهی در جلوگیری از کمبود گاز در فصل‌های سرد در شمال و شمال شرق کشور دارد، به نتیجه برسد.

به گفته مجری طرح توسعه میدان گازی شوریجه در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، حفاری ۲۸ حلقه چاه جدید در میدان خانگیران و مخزن شوریجه در برنامه اولیه این پروژه پیش‌بینی شده بود که از این تعداد، تاکنون ۹ چاه در میدان شوریجه حفاری و تکمیل شده است.

رجب‌زاده با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته بخش بزرگی از نیاز به انرژی در فصل‌های سرد را از محل ذخیره‌سازی گاز تأمین می‌کنند، تصریح کرد: از موضوع ذخیره‌سازی در کشور، با وجود برخورداری ایران از ذخایر خدادادی غنی و سوابق طولانی در صنعت نفت و گاز، غفلت شده است که جبران آن اهتمام بیشتر متولیان را می‌طلبد.

وی وجود ساختارهای طبیعی مناسب برای ذخیره‌سازی گاز در مخازن زیرزمینی را از مزیت‌های کشور برشمرد و تأکید کرد: باید ذخیره‌سازی را در ۸ ماه گرم سال از محل مازاد تولید در مناطق مدنظر، به‌ویژه نواحی انتهایی خطوط لوله، انجام دهیم و از گاز ذخیره‌شده در زیرزمین در فصل‌های سرد برای جبران بخشی از ناترازی بهره ببریم تا آرامش را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز